انواع بتن آماده (خشک و تر) و دلیل استفاده از آنها

بتن آماده با توجه به مواد افزودنی آن می‌تواند به انواع مختلفی دسته بندی شود و در بخش‌های مختلف مسکونی و تجاری مورد استفاده قرار گیرد. اما یک طبقه بندی دیگر برای انواع بتن آماده وجود دارد که با توجه به شرایط محیطی و حجم پروژه در نظر گرفته می‌شود و آن بتن آماده ترو بتن آماده خشک است. تفاوت اصلی این دو نوع بتن به اضافه کردن آب در جریان تولید آنها برمی‌گردد و کارخانه بتن آماده با توجه به سفارش مشتری اقدام به تولید یک یا هر دو نوع بتن می‌کند.

بتن آماده ترو بتن آماده خشک دارای مزایا و معایب خاص خود هستند که هنگام سفارش و استفاده از آنها باید مد نظر قرار گیرند. به‌عنوان‌مثال، حجم بتن مورد استفاده، شرایط دمایی، فاصله پروژه تا محل کارخانه تولید بتن و چند مورد دیگر از این قبیل بر انتخاب بتن تأثیرگذار هستند و پیمانکاران باید این شرایط را به طور دقیق در نظر بگیرند و سپس بتن آماده را سفارش دهند. بنابراین، با توجه به اهمیت این موضوع ابتدا به معرفی دو نوع بتن آماده ترو خشک خواهیم پرداخت و ضمن ارائه مزایای هرکدام از آنها، شرایط مناسب استفاده از هر کدام را ذکر خواهیم کرد. پس با ما همراه باشید!

بتن آماده خشک چیست؟ بتن آماده ترچیست؟

همان‌طور که در تعریف بتن آمد، بتن به عنوان ماده‌ای ترکیبی شناخته شد که از ترکیب ماسه سنگ، سیمان، آب و مواد افزودنی شیمیایی تولید می‌شود. در مورد بتن خشک نیز همین تعریف را می‌توان به کار برد با این تفاوت که در ترکیب بتن آماده خشک از آب استفاده نمی‌شود و اضافه کردن آب در محل نهایی پروژه صورت می‌گیرد. در کارخانه بتن آماده با توجه به سفارش مشتری، حجم مشخصی از هر کدام از مواد اولیه بتن بهم اضافه می‌شوند و پس از مخلوط کردن کامل به میکسر ریخته می‌شود. میکسر این ترکیب را به محل پروژه انتقال داده و به عنوان بتن خشک آماده به مشتری تحویل می‌دهد.

بتن آماده تربه صورت کامل در محل کارخانه تولید می‌شود و به صورت آماده به مشتری تحویل داده می‌شود. در واقع، به هنگام سفارش از مشتری خواسته می‌شود که میزان گرفتگی بتن را مشخص کند و میزان آب مورد نیاز تعیین می‌شود. پس از ترکیب کردن آب با بتن و مخلوط کردن کامل آن، توسط میکسر به محل پروژه انتقال داده می‌شود. در این صورت مشتری بتن تر آماده تحویل می‌گیرد.

بتن آماده تر و خشک چیست؟

مزایای استفاده از بتن آماده‌تر

  • کاهش زمان پروژه: بزرگ‌ترین دلیل استفاده از بتن آماده کاهش زمان ساخت پروژه است که می‌تواند از جهات مختلف به سود پیمانکار باشد. بتن تر آماده نیازی به کارهای اضافی ندارد و وقت زیادی تلف نخواهد کرد.
  • کاهش هزینه‌ها: زمانی که یک پیمانکار بتن آماده تر را سفارش می‌دهد نیازی به استفاده از تجهیزات کارگاهی و حتی کارگر نیز ندارد و می‌تواند بتن را به کمک پمپ انتقال دهد.
  • کاهش مصرف آب: بتن آماده در کارخانه تولید می‌شود و میزان آب مصرفی آن با توجه به شرایط استاندارد تعیین می‌شود. بنابراین با انتقال بتن تر به کارگاه نیازی به استفاده مجدد از آب نخواهید داشت و آب کمتری هدر می‌رود.
  • مناسب برای بتن ریزی‌های بزرگ: پروژه‌های بزرگ به بتن ریزی سریع نیاز دارند و در صورت کوتاهی در انتقال بتن ممکن است بتن به صورت یکپارچه نباشد. بنابراین بتن آماده ترمانع از عدم پیوستگی در بخش‌های مختلف یک پروژه، بخصوص ستون‌ها و سقف می‌شود.

مزایای استفاده از بتن آماده تر

مزایای استفاده از بتن آماده خشک

  • کاهش هدر رفت بتن: اگرچه پروژه‌های ساخت و ساز بزرگ و کوچک بسیاری وجود دارد، اما همه آنها امکان استفاده کامل از بتن تر را ندارند و بتن تولید شده را باید به مرور زمان مصرف کنند تا از خراب شدن بتن و کاهش کیفیت سیمان جلوگیری کنند. بتن آماده خشک را می‌توان در پروژه‌های کوچک و به مرور زمان استفاده کرد.
  • امکان تولید انواع بتن: زمانی ک به کارهای داخلی و با حجم کمتر در ساختمان می‌رسید، باوجوداینکه حجم بتن مصرفی کم می‌شود، اما تنوع بتن بالاتر می‌رود. به‌عنوان‌مثال، ممکن است برای کف یا زیر موزاییک و سرامیک به بتن سفت نیاز داشته باشید و برای پشت کاشی و سنگ به بتن دوغابی نیاز داشته باشید. بنابراین، در این حالت میزان آب مصرفی به انتخاب پیمانکار خواهد بود و شرایط بتن را با توجه به نیاز خود انتخاب می‌کند.
  • مناسب برای پروژه‌های طولانی مدت: بتن آماده تربرای پروژه‌های زمانبر انتخاب خوبی نیست و با گذشت زمان کیفیت بتن از دست می‌رود. انتقال بتن خشک به محل پروژه کمک می‌کند که در زمان خاص و در حجم مورد نیاز بتن تولید شود و بقیه بتن به صورت خشک باقی بماند.
  • ایده آل برای شرایط دمایی سخت: بتن ریزی در هوای سرد و بتن ریزی در هوای گرم در شرایط بسیار سخت انجام می‌گیرند و ممکن است به یخ زدگی بتن یا تبخیر آب بتن منجر شوند. بتن آماده خشک از این پدیده جلوگیری می‌کند و به محض نیاز به بتن ریزی، بتن در محل تولید می‌شود.

بتن آماده خشک

بتن آماده خشک یا بتن آماده‌تر؟

اصولاً ایجاد تفاوت و تمایز بین این دو نوع بتن کار مشکل و به نظر اشتباهی است. در اصل، منشأ این دو نوع بتن یکیست و از مواد اولیه یکسان تولید می‌شوند؛ اما با توجه به سفارش مشتری و شرایط پروژه ممکن است که بتن را به صورت خشک یا تر بسازند. اگرچه در برخی از پروژه‌ها یک نوع خاص از این بتن‌ها را سفارش می‌دهند، اما نمی‌توان آن را دلیل بر برتری آن نوع بتن دانست و توصیه می‌شود که نوع بتن آماده با توجه به پروژه ساخت و ساز انتخاب شود.

به‌عنوان‌مثال، اگر یک پروژه در شرایط آب و هوایی سخت قرار دارد، یا ممکن است پروژه بتن ریزی طول بکشد، یا به حجم کمی بتن نیاز داشته باشید، بهتر است از بتن آماده خشک استفاده کنید و از این طریق دردسر خود را کاهش دهید. اما اگر به بتن ریزی فونداسیون یا سقف یک پروژه بزرگ مشغول هستید و احتمال می‌دهید حجم کار بالا باشد، استفاده از بتن آماده تر توصیه می‌شود و از کارخانه بتن بخواهید که بتن را با توجه به نیاز شما تولید کند.

بتن خشک چه تفاوتی با سازه پیش ساخته دارد؟

یکی از اشتباهاتی که در ارتباط با تعریف بتن خشک و سازه پیش ساخته رخ می‌دهد این است که در بسیاری از منابع این دو را به یک شکل تعریف می‌کنند و در واقع بتن خشک را به صورت بتن خشک شده معنی می‌کنند. سازه‌های پیش ساخته یا بتن خشک شده پروژه‌هایی هستند که توسط برخی شرکت‌های بزرگ به کارخانه تولید بتن آماده واگذار می‌شود و کارخانه نیز پس از تولید آن سازه، آن را به صورت تکمیل شده در اختیار پیمانکار قرار می‌دهد. این در حالی است که بتن آماده خشک کاملاً با این موضوع متفاوت بوده و ارتباط چندانی با بتن خشک شده ندارد.

بتن آماده خشک شده یا همان سازه پیش ساخته در پروژه‌های بسیار بزرگی مانند منابع آب، برق، بزرگراه‌ها، بندر، پل، فرودگاه، کارخانه‌های بزرگ محصولات پیش ساخته و بتن‌های تجاری به کار گرفته می‌شود و با وجود اینکه به حجم بالایی از بتن نیاز دارد، کیفیت خوبی نیز باید داشته باشد. اما بتن آماده خشک در حجم‌های مختلف عرضه می‌شود و حتی در برخی از شرکت‌ها این محصول در کیسه‌های 50 کیلویی عرضه می‌شوند و فرد می‌تواد به راحتی از آنها در مصارف خانگی استفاده کند.

تفاوت دیگر بتن آماده خشک و بتن خشک شده این است که در سازه‌های پیش ساخته قبلاً بتن به طور کامل ساخته شده است و پس از تزریق به قالب تحت شرایط خاصی خشک می‌شود. این در حالی است که بتن خشک هنوز به طور کامل ساخته نشده است و می‌توان آن را محصولی ناقص نامید که نیاز به آب دارد.

ما در شرکت بتن آماده پاسارگاد در کنار شما هستیم و امکان تولید انواع بتن خشک و تر را داریم. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد محصولات این شرکت و قیمت آنها با ما در ارتباط باشید.

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *