بلوک سبک گازی چیست و چه مزایایی دارد

بلوک سبک گازی یکی از مصالحی است که برای مقابله با شرایط محیطی و آب و هوایی مختلف در نظر گرفته شد. اما امروزه با توجه به مزایایی که دارد بسیاری از مهندسین ترجیح می‌دهند که از آن در پروژه خود استفاده کنند. این نوع بلوک از وزن کمتری نسبت به یک بلوک معمولی برخوردار است و از طرفی در برابر گرما و سرما مقاوم است. این خصوصیات بلوک سبک گازی باعث شده است که استفاده از آن در دنیای امروز توجیه‌پذیر باشد. اکثر ساختمان‌های بزرگ برای جلب نظر استاندارد و همچنین راحت بودن ساکنین اقدام به عایق کردن سازه خود می‌کنند که با وجود این نوع بلوک از این کار تبرئه می‌شوند.

بلوک سبک گازی می‌تواند از چند جهت به یک پیمانکار سود برساند و شرایط مالی و استاندارد مناسب برای وی فراهم می‌کند. این بلوک‌ها در برابر هوا و صوت عایق هستند، بنابراین استفاده از عایق در ساختمان منتفی است. همچنین تراکم پایین این بلوک‌ها به این معنی است که وزن نهایی سازه پایین آمده و فولاد و بتن کمتری در سازه استفاده خواهد شد. اما، در حقیقت بلوک سبک گازی چیست؟ از چه ماده‌ای ساخته می‌شود؟ انواع مختلف بلوک سبک گازی؟ پاسخ به این سؤالات می‌تواند ماهیت اصلی این بلوک‌ها را مشخص کند و استفاده از آنها را برای پیمانکاران روشن کند. بنابراین با ما باشید تا ماهیت این بلوک‌ها را روشن کنیم!

بلوک سبک گازی چیست؟

بلوک سبک گازی نوعی بلوک ساختمانی خاص است که برای کاهش تراکم و چگالی آن از حباب هوا استفاده شده است و از این طریق نه تنها وزن مخصوص آن را پایین می‌آورند، بلکه بلوک را نسبت به حرارت و صدا نیز عایق می‌کنند. این نوع بلوک که جایگزین خوبی برای بلوک‌های معمولی نیز هست، از همان مواد اولیه (ماسه، سیمان و آب) استفاده می‌شود، با این تفاوت که با روش‌های مختلفی در درون این بتن حباب هوا تولید می‌شود که این حباب‌ها باعث تخلخل بالای بلوک می‌شوند.

بلوک سبک گازی چیست؟

در مورد تاریخچه و پیشینه بلوک سبک گازی اظهارات زیادی وجود دارد و برخی از افراد آنها را به سوئدی‌ها در سال 1914 ربط می‌دهند. اما بلوکی که سوئدی‌ها تولید کردند یک نوع خاص از بلوک سبک گازی (بلوک اتوکلاو) بوده است. اما هر روشی که بتواند درون یک بلوک تخلخل ایجاد کند نوعی هوادهی بتن شناخته می‌شود و بلوک نیز به عنوان بلوک سبک گازی معرفی می‌شود. در واقع این بلوک انواع مختلفی دارد و می‌توان با استفاده از روش‌های معمولی آنها را نیز تولید کرد. به همین دلیل از دو لفظ بلوک اتوکلاو و غیر اتوکلاو برای آنها استفاده می‌شود که می‌تواند به خوبی منشأ آنها را نشان دهد.

بلوک سبک گازی چگونه تولید می‌شود؟

بلوک سبک گازی انواع مختلفی دارد و این بدین معنی است که روش ساخت آنها نیز متفاوت است. فرایند کلی ساخت این بلوک‌ها را می‌توان در یک عبارت کلی خلاصه کرد «ایجاد حباب با استفاده از روش‌های مکانیکی و شیمیایی برای ایجاد تخلخل در بلوک و پایین آوردن تراکم آن». در واقع این بلوک‌ها از میزان تخلخل بالایی برخوردارند که باعث کاهش تراکم آنها و در نتیجه وزن نهایی آنها می‌شود. روش ایجاد حباب در بتن این بلوک‌ها مشخص می‌کند که روش ساخت آنها چگونه خواهد بود.

بلوک سبک گازی چگونه تولید می‌شود؟

به‌عنوان‌مثال، اگر برای ساخت بلوک سبک گازی از روش‌های مکانیکی مانند سرعت اختلاط بالا و استفاده از کف استفاده شود، روش ساخت با روش اتوکلاو کاملاً متفاوت است. در روش اتوکلاو به بتن علاوه بر مواد اولیه، سیلیس و آهک پخته نیز اضافه می‌شود و در درجه حرارت بالا، یعنی 200 سانتی‌گراد، پخته می‌شود. واکنش شیمیایی باعث ایجاد تخلخل در این بلوک می‌شود. بنابراین روش ساخت بلوک اتوکلاو و بلوک غیر اتوکلاو کاملاً متفاوت است.

ویژگی‌های بلوک سبک گازی

اولین و مهم‌ترین ویژگی بلوک سبک گازی، وزن پایین آنها نسبت به بلوک‌های معمولی است. این بلوک‌ها از درصد تخلخل بالایی برخوردار است و این موضوع باعث می‌شود چگالی سطحی آنها خیلی کمتر باشد. وجود حباب هوا و تخلخل ممکن است باعث استحکام مکانیکی و استحکام کششی آنها شود، اما اکثر شرکت‌های تولیدکننده بلوک‌های سبک از چسب و ماده تقویتی استفاده می‌کنند که استحکام پایه آنها حفظ شود. بنابراین می‌توان ادعا کرد که استحکام کمتری نسبت به بلوک بتن معمولی ندارند.

اما دو ویژگی برجسته دیگر بلوک سبک گازی این است که در برابر صوت و حرارت عایق هستند و این به استفاده از آنها در بخش‌های مختلف یک سازه کمک می‌کند. از هوا در همه منابع به عنوان یک عایق مهم یاد می‌شود و بلوک‌های سبک به خوبی از این موهبت برخوردارند. تخلخل ایجاد شده در بطن بلوک‌های سبک باعث می‌شود ضریب انتقال حرارتی و صوتی آنها خیلی پایین باشد و ساختمان نیازی به استفاده از لایه عایق نداشته باشد. البته کسانی که از بلوک سبک گازی در دیوار ساختمان استفاده می‌کنند، باید از تماس مستقیم آنها با رطوبت جلوگیری کنند، زیرا این بلوک‌ها رطوبت را به راحتی از خود عبور می‌دهند.

ویژگی‌ها و کاربرد بلوک سبک گازی

  1. محافظت حرارتی عالی، در این بلوک‌ها ضریب انتقال حرارتی بین 25/1 به ازای هر اینچ از بلوک است که حدود 6 تا 5/7 درصد بتن معمولی است. این ضریب انتقال حرارتی پایین باعث شده است که ساختمان از لحاظ انرژی در سطح بسیار خوبی باشد.
  2. مقاومت حرارتی بالا در بلوک سبک گازی باعث می‌شود که انرژی کمتری هدر رود و هزینه آن نیز پایین بیاید.
  3. عایق صوتی و عایق حرارتی عالی
  4. مقاومت بالا در برابر آتش و موریانه؛ این بلوک‌ها به دلیل ساختار منحصربه فرد خود مانع از عبور موریانه به قسمت اصلی سازه می‌شوند.
  5. تنوع بالا در بلوک سبک گازی؛ برای این بلوک‌ها دو دسته کلی اتوکلاو و غیر اتوکلاو عنوان شد، این در حالی است که از لحاظ اندازه و شکل نیز بسیار متنوع هستند.
  6. بلوک سبک گازی به شکلی عمل می‌کند که می‌تواند انرژی را ذخیره کند و در مواقع لزوم آن را آزاد می‌کند.
  7. شاید جالب باشد بدانید که این بلوک‌ها قابل بازیافت و ساخت مجدد هستند.
  8. وزن این بلوک‌ها نسبت به بلوک بتن معمولی پیش ساخته بسیار کمتر است و وزن کمتری بر ستون‌ها و سازه وارد می‌کنند.
  9. حمل و نقل ساده؛ وزن پایین این بلوک‌ها باعث می‌شود که حمل و نقل و جابه جایی آنها به راحتی صورت گیرد.
  10. این بلوک‌ها در اندازه‌های مختلف مانند 24، 32 و 48 اینچ ساخته می‌شوند و ضخامت آنها با توجه به شرایط ساخت و مهندسی تغییر می‌کند.

معایب بلوک سبک گازی

با وجود اینکه بلوک سبک گازی از مزایای بسیاری برخوردار است، اما چند مسئله مهم وجود دارد که هنگام استفاده از بلوک باید مد نظر قرار گیرد. این مشکلات عبارت‌اند از:

  • با توجه به تخلخل بسیار زیاد در این بلوک‌ها، رنگ آمیزی و سایر کارهای زیبایی سازی بر روی آنها بسیار مشکل است و ثبات کافی ندارد.
  • دیوارهای بیرونی ناتمام باید با یک ماده خاص نفوذناپذیر پوشش داده شوند. این لایه مانع از نفوذ رطوبت به قسمت‌های داخلی سازه می‌شود.
  • استفاده از این بلوک‌ها در محیط مرطوب توصیه نمی‌شود و اگر قصد دارید از آنها استفاده کنید، باید حتماً از یک لایه عایق رطوبت استفاده کنید.

بلوک سبک گازی چگونه هزینه کلی یک ساختمان را کاهش می‌دهد؟

اگر بخواهیم تأثیر بلوک سبک گازی بر هزینه یک سازه بتنی را مورد بررسی قرار دهیم می‌توانیم از چند لحاظ آنها را مورد بررسی قرار دهیم. با توجه به اینکه دلیل اصلی استفاده از این بلوک‌ها، وزن پایین آنها بوده است، می‌توان گفت که وزن کمتری بر روی ستون‌ها و فونداسیون اعمال می‌شود و پیمانکار می‌تواند میزان فولاد استفاده شده در سازه و همچنین بتن استفاده شده را کاهش دهد. این کاهش مصرف مواد اولیه طبیعتاً در یک ساختمان می‌تواند چشمگیر باشد.

اما جنبه دیگر استفاده از بلوک سبک گازی، کاهش مصرف انرژی است. همان‌طور که عنوان شد، این بلوک‌ها به شدت در برابر حرارت عایق هستند و مانع از خروج انرژی از ساختمان می‌شوند. کاهش مصرف انرژی می‌تواند هزینه کلی ماهیانه و سالیانه یک ساختمان را کاهش دهد. از طرف دیگر بلوک سبک گازی عایق صوتی نیز هست و می‌تواند به عنوان یک لایه عایق عمل کند. بنابراین نیاز به عایق در یک ساختمان را از بین می‌برد و پیمانکار نیازی ندارد که هزینه بیشتری برای خرید عایق صوتی و حرارتی بپردازد.

بلوک سبک گازی چگونه هزینه کلی یک ساختمان را کاهش می‌دهد؟

ما در شرکت بتن آماده پاسارگاد وظیفه خود می‌دانیم که جنبه ایمنی و اقتصادی یک سازه بتنی را در نظر بگیریم و اطلاعات لازم در مورد آنها در اختیار مخاطبان خود قرار دهیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بلوک سبک گازی و همچنین خرید و سفارش این بلوک و بتن آماده، با ما در تماس باشید و اطلاعات محصولات را از وب‌سایت ما بخوانید.

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *