سوالاتی که قبل از سفارش بتن آماده باید به آنها پاسخ دهید

مطالب متعددی در اینترنت در رابطه با کارخانه بتن آماده و راهنمای خرید بتن آماده منتشر شده است که هر کدام از آن‌ها می‌توانند الگوی خوبی باشند، اما گاهی لازم است که قبل از سفارش بتن آماده چند سؤال از خود بپرسید و برای آنها پاسخ واضح داشته باشید. پاسخ دادن به این سؤالات می‌تواند راهگشای بسیاری از مشکلات باشد و ما را در مسیر بتن ریزی سازه خود کمک کنند. همانطور که در مطلب بتن ریزی فونداسیون ذکر شد، کوتاهی در هر کدام از مراحل آن می‌تواند تبعات جبران ناپذیری برای ما به همراه داشته باشند و این موضوعی است که قبل از سفارش بتن آماده باید مدنظر قرار گیرد.

 در ادامه چند مورد از سوالاتی که احتمالاً در ذهن همه پیمانکاران شکل می‌گیرد  ذکر می کنیم و اهمیت هر کدام از آنها را نشان خواهیم داد.

میزان سفارش بتن آماده چه حجمی باشد؟

به نظر شما بتن مورد نیاز برای یک مجتمع تجاری بسیار بزرگ با بتن مورد نیاز برای یک مجتمع مسکونی یکسان است؟ آیا حجم بتن آماده مورد نیاز برای بتن ریزی فونداسیون با بتن ریزی سقف و ستون مساوی است؟ همین دو سؤال نشان می‌دهد که سفارش بتن آماده باید با توجه به محل بتن ریزی انجام گیرد و به طور دقیق مشخص شود که چه حجمی از بتن مورد نیاز است. البته با توجه به تأثیر شرایط مختلف و مشکلات احتمالی، لازم است که حجم خریداری شده کمی بیشتر از مقدار تعیین شده باشد تا فرد برای شرایط پیش بینی نشده آماده باشند.

میزان سفارش بتن آماده چه حجمی باشد؟

نوع و ویژگی‌های بتن به چه صورت باشد؟

با توجه به محل بتن ریزی، تنوع و ویژگی بتن خریداری شده تغییر می‌کند. به عنوان مثال بتن مورد نیاز برای بتن ریزی فونداسیون با بتن مورد نیاز برای سقف و ستون متفاوت است و لازم است که درصد سیمان و اندازه دانه ماسه سنگ در آنها تغییر کند. پس قبل از سفارش بتن آماده با مهندس سازه پروژه خود هماهنگ کنید و ببینید که بهترین بتن برای بتن ریزی محل مورد نظر باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد. مطمئناً اگر اطلاعات را به طور دقیق در اختیار کارخانه بتن آماده قرار دهید، آن‌ها هم سفارش شما را به بهترین شکل و با بالاترین کیفیت آماده خواهند کرد.

فاصله کارخانه بتن آماده تا محل پروژه مناسب است؟

بدون شک فاصله بین کارخانه بتن آماده و محل پروژه در انتخاب آن بسیار مهم است و باید به عنوان یک فاکتور تاثیرگذار بر کیفیت بتن در نظر گرفته شود. اگر این فاصله بیش از حد باشد، اختلاط بیش از حد بتن و تأثیر شرایط آب و هوایی باعث افت کیفیت بتن خریداری شده و تأثیر خود را به صورت مستقیم بر سازه بتنی می‌گذارد. پس اگر در سفارش بتن آماده خود به چند گزینه رسیدید، نزدیک‌ترین گزینه را نسبت به پروژه خود انتخاب کنید.

آیا تانکر حمل بتن آماده به محل پروژه دسترسی دارد؟

باید بپذیریم که سفارش بتن آماده تنها مرحله ابتدایی شروع کار است و نحوه رسیدن بتن به محل پروژه و انجام کارهای بعدی می‌تواند تأثیر مهمی بر کیفیت ساخت و ساز داشته باشد. شما قرار نیست در استفاده از بتن چند مرحله اضافی طی کنید تا بتوانید بهتر را به محل پروژه برسانید. بهترین حالت زمانی است که بتن خریداری شده بلافاصله به محل پروژه انتقال یافته و زمینه انجام بتن ریزی فراهم شود. حتی اگر دسترسی کافی به محل پروژه وجود ندارد، شرایط را به شکلی تغییر دهید که امکان انتقال بتن را پمپاژ آن راحت باشد.

آیا ویبراتور برای بتن ریزی آماده هست؟

اگرچه انتقال بتن به محل پروژه و انجام بتن ریزی به صورت استاندارد بسیار مهم است، اما ویبره زدن باعث خروج حباب از ساختار بهتر شده و باعث می‌شود که ساختار آن متخلخل نباشد. پس می‌توان ادعا کرد که در ساختمانهای با اسکلت بتنی وجود ویبراتور ضروری است و شما نیز قبل از سفارش بتن آماده شرایط را به شکلی هماهنگ کنید که در محل پروژه یک یا چند دستگاه ویبراتور وجود داشته باشد.

آیا تاثیرات هوا در نظر گرفته شده است؟

تاثیرات شرایط آب و هوایی متفاوت است، در فصل زمستان ممکن است بتن یخ بزند، در فصل تابستان احتمال تبخیر سطحی بتن وجود دارد، بارندگی باعث خراب شدن سطح بتن می‌شود، باد باعث کاهش کیفیت بتن و ترک برداشتن آن می‌شود و در نهایت برف باعث یخ زدن و خراب شدن بتن می‌شود. پس قبل از خرید بتن وضعیت آب و هوایی را بررسی کنید و مشخص کنید که در روز بتن ریزی وضعیت آب و هوا به چه صورت است. اگر شرایط برای انجام کار ایده آل باشد، مطمئن باشید که کیفیت سازه شما نیز در بهترین سطح ممکن خواهد بود.

آیا برای بتن ریزی برنامه خاصی دارید؟

اگر از تعداد زیادی بپرسید که بتن ریزی چیست، احتمالاً بیشتر آنها پاسخی پیش پا افتاده و معمولی به آن خواهند داد و همان انتقال بتن را معرفی می‌کند. بله! بتن ریزی به همین سادگیست، اما نباید فراموش کنیم که انجام بتن ریزی نیاز به استانداردهای خاص خود دارد و اگر این استانداردها رعایت نشود، استحکام سازه ضعیف می‌شود. پس حتی اگر خودتان فرآیند بتن ریزی را انجام می‌دهید، یک برنامه ریزی مشخص و از پیش تعیین شده با هماهنگی مهندس سازه در نظر بگیرید و قبل از سفارش بتن و آماده مشخص کنید که در هر مرحله چه کاری انجام خواهید داد.

تأثیر باد و باران بر سطح بتن را در نظر گرفته‌اید؟

حتماً مهندس سازه یا تجربه قبلی شما در فرایند بتن ریزی به شما نشان داده است که وجود باد باعث ترک برداشتن سطح بتن و تبخیر سطحی آن می‌شود و بارندگی باعث می‌شود که سطح بتن بالایی تخریب شده و یا به ساختار کلی آن ضربه بزند. این موارد به صورت تکی و همراه با هم به استحکام سازه شما لطمه می‌زند و باید برای آنها تمهیدات ویژه‌ای داشته باشید. در ابتدا سعی کنید بتن ریزی در شرایط بد آب و هوایی را متوقف کنید. اما اگر مجبور به بتن ریزی در هوای بد شدید، تجهیزات کافی مانند پوشش و حصار برای محل پروژه در نظر بگیرید. در ضمن به ایمنی و سلامت کارگران و نیروی انسانی نیز فکر کنید.

نیروی انسانی کافی برای بتن ریزی فراهم کرده‌اید؟

حضور نیروی انسانی کافی در فرآیند بتن ریزی بسیار مهم است و هر کدام از آنها وظیفه انجام یک بخش از کار را بر عهده دارند. برخی از آنها وظیفه انتقال بتن به محل بتن ریزی را دارند، برخی وظیفه پهن کردن و مسلح کردن بتن را برعهده می‌گیرند و وظیفه برخی دیگر ویبره زدن بتن و گرفتن حباب‌های آن است. در این میان کارهای ریز و درشت دیگری نیز وجود دارد که برای هر کدام از آنها باید نیروی انسانی و کارگر کافی وجود داشته باشد. پس قبل از سفارش بتن آماده در مورد بخش‌های مختلف فکر کنید و برای هر حوزه نیروی انسانی کافی فراهم کنید.

نیروی انسانی کافی برای بتن ریزی فراهم کرده‌اید؟

خرید اینترنتی بتن آماده یا خرید حضوری؟

پاسخ دادن به این سؤال مانند پاسخ دادن به حضور ابتدایی مرغ و تخم مرغ است و باید بپذیریم که انتخاب بین هر کدام از آنها سلیقه‌ای است. برخی به دلایل خاص خود ترجیح می‌دهند که از خرید حضوری استفاده کنند و برخی نیز خرید اینترنتی را به دلیل سهولت در انجام کار انتخاب می‌کنند. توصیه ما در گروه بتن پاسارگاد برای پاسخ دادن به این سؤال این است که اگر در نزدیکی شما یک کارخانه بتن آماده وجود دارد که امکان بررسی تجهیزات آنها را داشته باشید، سعی کنید به صورت حضوری خرید خود را انجام دهید. اما اگر امکان بررسی تجهیزات کارخانه را ندارید، سفارش اینترنتی بتن آماده نمی‌تواند روش بدی باشد و مطمئناً برای شما مناسب‌تر خواهد بود.

با مهندس سازه هماهنگ هستید؟

بدون شک حضور مهندس سازه برای نظارت بر بتن ریزی و حتی فعالیت‌هایی مانند ویبره زدن بتن اهمیت ویژه‌ای دارد و پیمانکار باید تدارک لازم و را در این مورد دیده باشد. یعنی شما به عنوان صاحب پروژه قبل از سفارش بتن آماده باید با مهندس سازه هماهنگ کنید و از او بخواهید که همزمان با فرآیند بتن ریزی در محل حضور داشته باشد.

در انتها می‌توانید پیشنهاد سفارش بتن آماده خود را به صورت حضوری و اینترنتی به کارخانه بتن آماده پاسارگاد ارائه دهید تا بتن مورد نیاز شما را با بهترین کیفیت و در کمترین زمان ممکن آماده کند.

یک پاسخ

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *