قطعات پیش ساخته بتنی ؛ نحوه ساخت و مزیت استفاده از آن

دیوار پیش ساخته بتنی یا قطعات پیش ساخته بتنی از جمله اصطلاحاتی هستند که در چند سال اخیر زیاد آنها را شنیده‌ایم و به یک روش مدرن در ساخت و ساز تبدیل شده‌اند. در گذشته بلوک و تیرچه به عنوان قطعات پیش ساخته بودند، اما اندازه کوچک آن‌ها باعث شده بود که در زمره مصالح‌ساختمانی قرار گیرند و چندان به عنوان قطعات پیش ساخته به آنها اهمیت داده نشود. اما امروزه هم این بلوک‌های بتنی در سایزهای بزرگتری ساخته می‌شوند و از آنها به عنوان دیوار پیش ساخته بتنی استفاده می‌شود.

ما هم در گروه کارخانه بتن آماده پاسارگاد با توجه به زمینه فعالیت خود در این مطلب به بررسی دیوار پیش ساخته بتنی یا قطعات بتنی پیش ساخته خواهیم پرداخت و در نهایت در مورد مزایای آنها صحبت خواهیم کرد.

قطعات پیش ساخته بتنی چیست؟

قطعات پیش ساخته بتنی به قطعاتی گفته می‌شود که به صورت مجزا و مستقل از سایر قسمت‌های ساختمان با کمک بتن تولید می‌شود. این دیوارها دارای قالب مشخص و استانداردی هستند که هم اندازه دیوار بتنی و هم کیفیت ساخت آن را مشخص می‌کند. همانطور که ما برای تولید بلوک یا تولید تیرچه نیاز به مواد اولیه و یک قالب مشخص داریم، برای ساخت دیوار بتنی پیش ساخته هم باید این الزامات فراهم شود تا ما بتوانیم آنها را در قالب استاندارد تولید کنیم.

قطعات پیش ساخته بتنی انواع مختلفی دارد و اندازه آنها هم با یکدیگر متفاوت است. طبیعتاً شما وقتی که یک دیوار باربر را می‌سازید نحوه ساخت آن تفاوت بسیار زیادی با یک دیوار تیغه‌ای معمولی دارد. حتی در برخی از پروژه‌ها امکان استفاده از دیوار پیش ساخته گچی هم وجود دارد. این دیوارها صرفاً برای مشخص کردن محدوده و مرز یک فضای خاص به کار گرفته می‌شود و وظیفه‌ای مانند حمل بار پروژه یا اهمیت در استحکام آن ندارد. به همین دلیل است که شما به هنگام خرید قطعات پیش ساخته بتنی باید اطلاعاتی در مورد نیاز خود به فروشنده بدهید تا بهترین گزینه را به شما پیشنهاد دهد.

قطعات پیش ساخته بتنی چیست؟

نحوه ساخت قطعات پیش ساخته بتنی

نمی‌دانم تا چه اندازه با فرآیند تولید تیرچه و بلوک آشنایی دارید، اما ساخت قطعات بتنی پیش ساخته از جمله دیوار پیش ساخته بتنی دقیقاً مشابه با این دسته از مصالح ساختمانی است. برای ساخت این تجهیزات شما باید چند گام را به صورت پیاپی دنبال کنید:

  • آماده سازی قالب و با توجه به نیاز کارگاهی: اولین کاری که شما باید انجام دهید این است که قالب دیوار پیش ساخته را آماده سازی کنید. این دیوارها ممکن است در ابعاد ۵۰ سانتیمتر یا در ابعاد بزرگتر مانند دو تا سه متر باشد. بنابراین باید از قبل بدانید که چه اندازه‌ای از دیوار بتنی نیاز دارید و قالب متناسب با آن را فراهم کنید.
  • تولید بتن یا خرید بتن آماده: گام دوم این است که شما بتن را در کارگاه آماده کنید یا سفارش خرید بتن آماده را به یک شرکت مانند کارخانه بتن آماده پاسارگاد واگذار کنید. در این مورد تولید بتن در کارگاه هزینه کمتری دارد، اما خرید بتن از کارخانه بتن آماده به شما این اطمینان را می‌دهد که کیفیت بتن شما در سطح عالی و استاندارد است.
  • مشخص کردن چارچوب قطعه بتنی و استفاده از میلگرد و فولاد: شما برای دیوارهای کوچک نیازی به بتن مسلح ندارید و می‌توانید از همان بتن معمولی استفاده کنید. اما به خاطر داشته باشید که استحکام کششی و خمشی بتن بسیار پایین است و به همین دلیل برای دالهای بتنی نیاز دارید که از میلگرد و فولاد استفاده کنید. البته ممکن است از الیاف‌های دیگر کمک بگیرید که ما در مطالب قبل آن را توضیح دادیم (انواع الیاف بتن و تأثیر آنها بر استحکام سازه را بشناسیم).
  • بتن ریزی: در این مرحله شما باید چارچوب قطعه بتنی یا همان دال فولادی را در داخل قالب اولیه قرار دهید و بتن را به آن انتقال دهید. اندازه بتن باید به شکلی باشد که دال فولادی را به طور کامل بپوشاند و هیچ کدام از قطعات داخلی آن مشخص نباشد.
  • خارج کردن از قالب و انتقال به استخر آب: بعد از گذشت چند روز و محکم شدن بتن شما می‌توانید دیوار پیش ساخته بتنی خود را از قالب خارج کنید و به استخر آب انتقال دهید. استخر آب برای استحکام سیمان بتن اهمیت ویژه‌ای دارد و حتماً باید این موضوع بیشتر از ۴۸ ساعت طول بکشد.

انواع قطعات پیش ساخته بتنی

با توجه به توضیحاتی که داده شد امکان استفاده از قطعات بتنی پیش ساخته در بخش‌های مختلفی وجود دارد و محدودیت آن بسیار کم است. گاهی می‌توان از این قطعات در پروژه‌های بزرگ مانند بزرگراه‌ها استفاده کرد و در برخی موارد امکان استفاده از آنها در پروژه‌های کوچک مسکونی هم وجود دارد. به طور کلی قطعات بتنی پیش ساخته را می‌توان در گروه‌های زیر قرار داد:

دیوار پیش ساخته بتنی

این قطعات کاملاً به شکل دیوار هستند و به عنوان دیوار هم در پروژه‌های مسکونی و ساختمانی به کار برده می‌شوند. برخی از آنها در اندازه‌های بزرگتر و برای حمل بار طراحی می‌شود که طبیعتاً الیاف بتنی در آنها نقش مهمی دارند. برخی دیگر نیز صرفاً به عنوان تیغه به کار برده می‌شوند و یک دیوار ضعیف و نازک هستند.

 نیوجرسی

نیوجرسی یکی دیگر از قطعاتی است که احتمالاً شما در طول روز بارها با آنها برخورد داشته‌اید. این قطعات برای جدا کردن معابر تردد خودروها در دو مسیر متفاوت یا حتی مشخص کردن مسیر عبور عابرین پیاده به کار برده می‌شوند. نیوجرسی‌ها برای جلوگیری از انحراف خودرو در تصادف و کاهش خسارت آنها بسیار مناسب هستند و امروزه سبک‌های متفاوتی از آنها در بزرگراه‌ها دیده می‌شود.

نیوجرسی

 قطعات بتنی مشبک

این قطعات بیشتر به عنوان یک دیوار یا حفاظ برای یک منطقه خاص به کار برده می‌شوند. شما اگر دیده باشید در فرودگاه‌ها و در ترمینال‌ها از این دیوارهای پیش ساخته استفاده می‌شود که شبیه فنس و دیوارهای فلزی هستند. طراحی این دیوارها با توجه به کاربرد آنها متفاوت است و ممکن است اندازه قسمت باز آنها با توجه به نیاز کاربر تغییر کند.

دال بتنی پیش ساخته

دال بتنی پیش ساخته در پروژه‌های داخل شهر و بیرون شهر کاربرد دارد و معمولاً از آنها برای کانال کشی یا حتی پوشاندن مسیر عبور فاضلاب استفاده می‌شود. دال‌های بتنی موانع خوبی برای رشد حشرات و حیوانات موذی و جلوگیری از انتقال آنها به مناطق شهری است. این گروه از قطعات بتنی پیش ساخته ممکن است به عنوان پل در پیاده روها یا حتی برای تعریض معابر هم به کار برده شود. دال‌های بتنی در اندازه‌های مختلفی ساخته می‌شوند و استحکام آنها با یکدیگر متفاوت است. به همین دلیل کاربرد آنها محدود نیست و شما می‌توانید در پل‌های بزرگ یا حتی در پل‌های عابر پیاده هم نمونه‌های آن‌ها را ببینید.

دیوار بتنی حصار کشی

این دسته از قطعات بتنی پیش ساخته در حقیقت همان دیوار پیش ساخته هستند که برای مشخص کردن یک محوطه خاص به کار برده می‌شود. این دیوارها در انواع مختلفی مانند یکرو و دورو هستند که در آنها از آرماتور استفاده شده و استحکام بسیار بالایی دارند. شما اگر از مناطق نظامی عبور کرده باشید به خوبی می‌بینید که دیوار محوطه برای مرزکشی این منطقه به کار برده شده و یکی از پرکاربردترین گزینه‌هاست. اندازه این دیوارها با توجه به هدف و کاربرد آنها متفاوت است، اما امکان استفاده از این دیوارها در پروژه‌های پالایشگاهی و همچنین در پروژه‌های نفتی وجود دارد و موانع خوبی در برابر آب شور هستند.

مزایای استفاده از دیوار پیش ساخته بتنی

در انتها بد نیست که کمی هم در مورد مزایای استفاده از قطعات پیش ساخته بتنی هم صحبت کنیم. امروزه قطعات و دیوارهای پیش ساخته نقش مهمی در ساخت و ساز دارند، اما چرا شرکت‌ها ترجیح می‌دهند که از این ابزارها استفاده کنند؟

  • سرعت ساخت و ساز بالا: با وجود قطعات بتنی پیش ساخته شما خیلی راحت می‌توانید آنها را مانند پازل در کنار یکدیگر قرار دهید و یک سازه بتنی محکم ایجاد کنید که حتی در برابر زلزله مقاوم باشد.
  • کیفیت استاندارد: در جریان ساخت قطعات پیش ساخته بتنی از مواد اولیه با کیفیت و استاندارد استفاده می‌شود و تمامی مراحل به صورت کنترل شده انجام می‌شود. این موضوع باعث می‌شود که مهندسین سازه اعتماد بالایی به کیفیت این قطعات داشته باشند و حتی آن را نسبت به دیوار معمولی هم محکم‌تر بدانند.
  • امکان سنجش کیفیت: شما اگر قصد بررسی کیفیت دیوار پیش ساخته بتنی یا قطعات را داشته باشید خیلی راحت و بدون کمترین زحمت می‌توانید قسمت بسیار کوچکی از آنها را امتحان کنید و نیازی به تخریب یا شکستن همه قطعه نداشته باشید.
  • صرفه جویی در هزینه: با وجود این قطعات یا دیوارها شما بخش مهمی از هزینه‌های خود را صرفه جویی می‌کنید. در واقع شما نیازی به استخدام کارگر برای تولید بتن ندارید و قطعات بلافاصله با استفاده از جرثقیل به محل نصب انتقال داده می‌شوند.
  • نظم در اجرای پروژه‌های بزرگ: این یک مزیت بزرگ دیگر برای قطعات پیش ساخته بتنی است که شما می‌توانید برای اجرای گام‌های مختلف پروژه‌های بزرگ برنامه ریزی کنید و دقیقاً سرعت انجام پروژه را با توجه به نیاز خود برنامه ریزی کنید.

مزایای استفاده از دیوار پیش ساخته بتنی

قطعات پیش ساخته بتنی به ابزار مهم و کاربردی در حوزه ساخت و ساز تبدیل شده‌اند که امروزه اکثر پیمانکاران تمایل دارند از آنها در پروژه‌های خود استفاده کنند. البته طبیعی است که برای استفاده از این قطعات نیاز به ابزارهای خاصی وجود دارد و حتی در آنها ایراداتی هم هست. این موضوع باعث می‌شود که کاربرد این قطعات با ابهاماتی همراه باشد که مهندسین سازه باید به سؤالات شما در این زمینه پاسخ دهند.

موارد مهم دیگری هم در رابطه با استفاده از قطعات بتنی پیش ساخته و دیوار پیش ساخته بتنی وجود دارد که در مطالب بعدی بیشتر به آنها خواهیم پرداخت. اما اگر می‌خواهید در مورد روند تولید بتن آماده و خرید آن اطلاعات بیشتری داشته باشید یا برای پروژه خود نیاز به دال بتنی و دیوار پیش ساخته دارید، از طریق شماره‌های درج شده در سایت با ما در تماس باشید.

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *