مزایا و معایب استفاده از کف بتنی

کف بتنی به عنوان یکی از شیوه‌های جدید در طراحی دکوراسیون توانسته است بخشی از بازار ساخت و ساز را به خود اختصاص دهد. بتن یک ماده منعطف و با قابلیت فراوان است که با عنوان اصلی‌ترین ماده و مصالح ساخت و ساز در بسیاری از سازه‌های بزرگ به کار گرفته می‌شود و به همین دلیل مهندسین سازه توجه بسیاری به کیفیت و تنوع آن دارند. طراحی دکوراسیون و شیوه‌های ساخت و ساز تلاش کرده است که با استفاده از کمترین هزینه و درعین حال بیشترین طول عمر شرایطی را فراهم بیاورد که از بتن در قسمت‌های مختلف سازه از جمله کف بتنی استفاده کند.

کف بتنی همانند سایر شیوه‌های طراحی دکوراسیون از مزایا و معایب خاص خود برخوردار است و ممکن است با توجه به همین خصوصیات انتخاب آن برای آشپزخانه یا سایر قسمتهای منزل در اولویت قرار گیرد. همانطور که در مطلب قبلی در مورد بتن اکسپوز عنوان شود، وجود تراکم بالا و عدم تخلخل و حباب هوا در این نوع بتن استفاده از آن را در نماهای داخلی و خارجی میسر کرده است. می‌توان ادعا کرد کف بتنی نمونه‌ای از استفاده از بتن اکسپوز در نمای داخلی ساختمان است که اتفاقاً در چند سال اخیر روند رو به رشدی داشته است.

با توجه به اهمیت استفاده از کف بتنی و به نوعی منحصر به فرد بودن آن در این مطلب به بررسی مزایا و معایب استفاده از آن خواهیم پرداخت و آن‌ها را در شرایط مختلف بررسی می‌کنیم. بنابراین با ما همراه باشید!

 مزایای استفاده از کف بتنی

۱. طول عمر بالا

کف بتنی بسیار مستحکم و مقاوم است و قادر است که در برابر فشارهای ناشی از تجهیزات بسیار سنگین مانند اتومبیل، کامیون، لیفتراک و حتی جعبه‌های بسیار سنگین مقاومت کند. به همین دلیل است که چنین ماده‌ای به عنوان یک سطح محبوب برای ساخت گاراژها و انبارها مورد استفاده قرار می‌گیرد. از طرف دیگر دلیل استفاده از این کف در بخش‌های داخلی ساختمان به این دلیل است که در برابر مواد مختلف به سختی آسیب می‌بیند. به عنوان مثال پایه‌های مبلمان، کشیدن وسایل مختلف یا حتی افتادن وسایل آشپزخانه موجب آسیب و خراشیدگی سطح کف بتنی نمی‌شود.

در مورد طول عمر بالا و مستحکم بودن کف بتنی می‌توان ادعا کرد که کمتر ماده‌ای وجود دارد که بتوانند با آن رقابت کند و به طور کلی برای کارهای سخت و با ترافیک بالا یک گزینه خوب به شمار می‌رود.

طول عمر بالا در کف بتنی

۲. نگهداری آسان

از لحاظ نگهداری و پیاده سازی روش‌های مختلف برای حفاظت از آن، کف بتنی یکی از بهترین گزینه‌های ممکن است. با توجه به به میزان ترافیک و رفت و آمد بر روی این کف به خصوص، مهندسین سازه توصیه می‌کنند که هر ۳ تا ۹ ماه برنامه های تعمیر و نگهداری مانند نظافت کردن بر روی آن اجرا شود. از طرفی دیگر برای تمیز کردن این ماده می‌توان از یک شوینده یا ماده تمیزکننده خنثی استفاده کرد و استفاده مرتب از آن مشکلی ایجاد نمی‌کند. در مواردی که کف بتنی در برابر شرایط مختلف دچار آسیب می‌شود، می‌توان از چسب‌های مخصوص برای رفع این مشکل استفاده کرد و در نهایت به کمک پولیش آن را به حالت اول بازگرداند.

  1. سازگاری با محیط زیست

برای توجیه سازگاری کف بتنی با محیط زیست می‌توان به لایه‌ها و مواد تشکیل دهنده آن اشاره کرد. برای استفاده از سرامیک یا پارکت و یا هر ماده دیگری، علاوه بر اصل مصالح باید از مواد دیگری مانند رنگ و چسب نیز استفاده کرد که همین موارد برای محیط زیست مشکل ساز هستند. این در حالی است که در مورد بتن تنها یک نوع ماده به طور خاص استفاده می‌شود که مشکل چندانی برای محیط زیست به وجود نمی‌آورد. از آنجا که مواد سازنده بتن طبیعی و مربوط به محیط زیست هستند، می‌توان ادعا کرد که کف بتنی از لحاظ سازگاری با محیط زیست یک گزینه ایده‌آل به شمار می‌رود.

سازگاری با محیط ریست در کف بتنی

 ۴. همه کاره بودن

به احتمال زیاد کف بتن ایرانی را یکی از پرکاربردترین نوع دانست که کاربرد بسیاری دارد. همین موضوع باعث شده است که از آن در برابر موارد مختلفی از جمله ایجاد حفره، ضربه گیر بودن، و همچنین رفع نقص در بخش‌های مختلف استفاده کرد. در واقع این ویژگی بتن به شما اجازه می‌دهد که در بسیاری از طراحی‌ها آزادی عمل بیشتری داشته باشید و بتوانید بسیاری از مشکلات سازه را برطرف کنید. البته استفاده از کف بتنی در برخی موارد خاص که احتمال اعمال فشار بیش از حد به آن وجود دارد، استفاده از پوشش‌های خاص و زیرسازی ضروری است.

۵. عدم نیاز به سایر شیوه‌های پوشش کف

کف بتنی یک گزینه ایده آل محسوب می‌شود که به تنهایی می‌تواند تمامی نقش‌های مورد انتظار از یک کف را نمایش دهد. نمای سرد، استحکام بالا، طراحی جدید، طول عمر بالا و منعطف بودن در شرایط مختلف مواردی هستند که می‌توان از بتن انتظار داشت و همین موضوع باعث می‌شود که زمان استفاده از آن به کاربرد همزمان از سایر گزینه‌ها فکر نکرد.

عدم نیاز به پوشش متفاوت در کف بتنی

 ۶. گزینه‌های متعدد در طراحی

هنگامی که اکثر مردم به کف بتنی فکر می‌کنند، یک سطح خاکستری درخشان با بافت منحصر به فرد می‌بینند. با این حال پیشرفت‌های مدرن در مخلوط کردن و تهیه بتن، طراحان را قادر ساخته است که با استفاده از مواد متنوع همچنین رنگ‌های مختلف اقدام به ایجاد تنوع بیشتر در بتن کنند. شاید در نگاه اول بسیاری از افراد بافت بتن و رنگ بتن معمولی را نپسندند، اما اضافه کردن ماسه‌های رنگی به همراه استفاده از مواد مصنوعی زیبا شرایطی به وجود آورده است که طراحان دکوراسیون با یک صیقل دادن ساده امکان ایجاد کف بتنی بسیار زیبای خواهند داشت که حتی موزائیک ها و سرامیک‌ها نمی‌توانند زیبایی آن را داشته باشند.

گزینه متعدد طراحی در کف بتنی

معایب استفاده از کف بتنی

استفاده از کف بتنی با مزایای متعددی همراه است که بیشتر آنها به ساختار و منشأ بتن بر می‌گردند به همین دلیل می‌توان به اصل بتن اشاره کرد و برخی از معایبی که از ساختار آن نشأت می‌گیرند عنوان کرد؛ از جمله:

 ۱. سختی

همانطور که در ذکر مزایای کف بتنی عنوان شد طول عمر بالا و پایداری آن ناشی از منشأ سخت بتن است. به همین دلیل اگر به صورت تصادفی شخصی بر روی این کف سقوط کند احتمال آسیب دیدن آن بسیار بالاست. موارد بسیاری دیده شده است که در اثر سقوط بر روی کف بتنی به شدت آسیب دیده اند. به همین دلیل طراحی سازه و مهندسین توصیه می‌کند که خانواده‌های دارای کودکان خردسال یا افراد مسن از این نوع استفاده نکنند.

 ۲. سرد بودن

یکی دیگر از ایراداتی که به کف بتنی وارد می‌شود این است که طراحان دکوراسیون معتقدند تمایل به حفظ حرارت در آن بسیار پایین است. این بدان معنی است که در صبح زمستانی یک کذ  ف سرد و شگفت انگیز در انتظار شما خواهد بود. برای رفع مشکل می‌توان از فرش گلیم فرش استفاده کرد.

سرد بودن در کف بتنی

  1. رطوبت

کف بتنی علی رغم مزایای متعددی که دارند در برابر رطوبت مقاومت چندانی ندارد و ریختن آب و یا سایر مواد آبکی منجر به ایجاد لکه بر روی آن می‌شود. کسانی که از این که در آشپزخانه خود استفاده می‌کنند باید توجه داشته باشند که ماندن مواد آلاینده بر روی آن ممکن است لکه‌های ایجاد کنند که به هیچ وجه پاک نشود. در ضمن جذب رطوبت در مواردی مانند پارکینگها که در معرض هوای سرد قرار دارند ممکن است موجب یخ‌زدگی آنها شده و در نهایت باعث فروپاشی بتن می‌شود.

 ۴. راحت نبودن

سخت بودن بتن و منشأ مواد استفاده شده در آن باعث می‌شود که استفاده از آن چندان راحت نباشد و به پوشش‌های نرمی نیاز داشته باشد. برای درک این موضوع می‌توانید به صورت پابرهنه چند ساعت متوالی بر روی بتن باقی بمانید و این احساس را درک کنید.

راحت نبودن در کف بتنی

در مورد استفاده از بتن و نحوه تولید بتن برای کاربرد خاص نکات متعددی وجود دارد که با توجه به مزایا و معایب آن باید در مورد آنها قضاوت کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بتن و نحوه تولید آن به وب سایت کارخانه بتن آماده پاسارگاد مراجعه کنید و برای سفارش بتن آماده با ما در تماس باشید.

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *