construction-worker-planning-contractor-developer-PJYYTH5-470x470-min

زمان برداشتن قالب بتن به چه مواردی بستگی دارد و نکات مهم

زمان برداشتن قالب بتن به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد و از یک سازه بتنی به سازه بتنی دیگر فرق میکند. میزان حجم بتن استفاده شده برای یک پروژه، زمان بتن ریزی در طول سال، استفاده از مواد افزودنی شیمیایی، نوع سازه و میزان بار وارده به آن و سایر فاکتورهای مرتبط با خشک شدن بتن می تواند زمانبندی جدا کردن قالب های بتنی را تحت تاثیر قرار دهد. به همین دلیل مهندسین سازه سعی می کنند که برای هر پروژه زمان بندی خاصی داشته باشند.

در مطالب قبل در مورد انواع قالب بتن و مزایای استفاده از هر کدام از آنها صحبت کردیم. در این مطلب مشخص خواهیم کرد که زمان برداشتن قالب بتن به چه صورت است و چه نکاتی در آن نقش دارند.

زمان برداشتن قالب بتن

میزان سختی بتن یا استحکام بتن به درجه حرارت بستگی دارد و در حقیقت زمان برداشتن قالب بتن هم تحت تاثیر همین فاکتور قرار میگیرد. به عنوان مثال، زمان لازم برای جدا سازی قالب های بتنی در فصل زمستان بسیار بیشتر از زمان لازم در فصل تابستان خواهد بود.

برای جدا کردن قالبهای بتنی از قسمت های خمشی مانند تیرها و اسلب ها، توجه ویژه ای لازم است.  از آنجایی که این قسمت ها در هنگام ساخت و ساز در معرض بار ناشی از وزن خود و همچنین بار ناشی از سایر قسمت های ساختمان قرار دارند، اگر مقاومت کافی برای تحمل بار نداشته باشند، به احتمال زیاد از بین خواهند رفت. به همین دلیل برداشتن قالب بتن در مورد سازه های ضعیف تر باید با حساسیت بیشتری صورت گیرد.

برای برآورد مقاومت بتن و همچنین زمان برداشتن قالب بتن از سازه، باید آزمایشات مختلفی روی مکعب های بتنی یا استوانه ای انجام شود. این روش ها که به عنوان روش های بررسی کیفیت بتن انجام می‌شوند، شش مورد هستند که در مطالب قبلی آنها را بررسی کردیم. با وجود این آزمایشات، شما می توانید استحکام سازه بتنی خود را بررسی کنید و بعد از اطمینان از استحکام آن، نسبت به جداسازی قالبهای بتن اقدام کنید.

هنگامی که اطمینان حاصل شود که بتن در قسمتهای مختلف خود مقاومت و استحکام کافی برای تحمل بار طراحی شده دارند، تنها در این صورت است که شما می توانید قالب ها را از روی سازه بردارید. مهندسین سازه پیشنهاد می کنند که زمان برداشتن قالب بتن باید تا حد امکان طولانی تر باشد، زیرا این کار به بتن اجازه می دهد که فرایند هیدراتاسیون تکمیل شود و به درجه استحکام بالایی برسد که بار وارد شده را تحمل کند.

قالب چوبی بتن

فاکتورهای موثر در زمان برداشتن قالب بتن

زمان جدا سازی قالب بتن به استحکام مکانیکی قسمت مورد نظر بستگی دارد. همه ما می دانیم که بتن یک سازه ترکیبی است که استحکام آن تحت تاثیر فاکتورهای مختلفی قرار می گیرد. هرچه فرآیند هیدراتاسیون بتن به شکل بهتری انجام شود و نسبت سیمان و آب در بتن به شکل مناسب انتخاب شوند، خیلی سریع تر به استحکام کافی می رسد و زمان برداشتن قالب بتن کمتر میشود. به طور کلی چند فاکتور در این زمان بندی تاثیر گذار هستند:

  • درجه بتن یا گرید بتن: طبق اصول مهندسی، هر چه درجه بتن یا گرید آن بالاتر باشند، میزان مقاومت و استحکام آن بالاتر خواهد بود و در نتیجه بتن در زمان کمتری به استحکام مورد نظر می رسد. به همین دلیل می‌توان سریع تر قالب ها را جدا کرد.
  • درجه سیمان یا گرید سیمان: همانند مورد قبل، هر چه درجه سیمان در بتن کمتر باشد، بتن در زمان کوتاه تری به مقاومت نهایی خود رسیده و سریع تر امکان جداسازی قالب بتن وجود دارد.
  • نوع سیمان: نوع سیمان تاثیر مستقیمی بر استحکام بتن دارد. به عنوان مثال، سیمان زود سخت شونده نسبت به سیمان پرتلند معمولی سریعتر خشک می شود و در زمان کمتری به استحکام بالا می رسد. همچنین سیمان کم حرارت برای به دست آوردن استحکام کافی نسبت به سیمان پرتلند به زمان بیشتری نیاز دارد و این زمان برداشتن قالب بتن را به تاخیر می‌اندازند.
  • دما و درجه حرارت محیطی: دما و درجه حرارت محیطی باعث می شود که بتن در زمان کوتاه تری به مقاومت مورد نظر برسد. در طول زمستان، بتن برای رسیدن به مقاومت نهایی خود نیاز به زمان بیشتری دارد. این در حالی است که بتن ریزی در هوای گرم کمک می کند که بتن سریعتر مقاوم شده و سریع تر هم قالب ها جدا شوند.

به طور کلی این نکته را به خاطر داشته باشید که وجود غالب در اطراف بتن می‌تواند به عنوان یک لایه عایق عمل کند و در نتیجه فرایند هیدراتاسیون و خشک شدن بتن را تحت تاثیر قرار دهد. اما عوامل خارجی مانند حرارت و برخی مواد افزودنی شیمیایی می‌تواند روند سخت شدن بتن را تحت تاثیر قرار دهد و زمان برداشتن قالب بتن را کاهش دهد.

نکاتی که قبل از جداسازی قالب بتن باید به آنها توجه کنید

علیرغم این که زمان برداشتن قالب بتن برای پیمانکاران بسیار مهم است و حتی می تواند هزینه ساخت و ساز آنها را کاهش دهد، اما برخی موارد و نکات حیاتی وجود دارند که در صورت عدم توجه به آنها، ممکن است تبعات جبران ناپذیری برای سازه بتنی ما داشته باشند. بنابراین قبل از جدا سازی قالب بتن، سعی کنید به موارد زیر پایبند بمانید:

  • تا زمانی که بتن به اندازه کافی مقاومت لازم برای حمایت از کلیه بارهای اعمال شده روی آن به دست نیاورده باشند، کار جداسازی قالب نباید انجام شود. زمان مورد نیاز برای برداشتن قالب بتن به عملکرد ساختاری قسمت مورد نظر و میزان افزایش استحکام بتن بستگی دارد. درجه بتن، نوع سیمان، نسبت آب به سیمان، درجه حرارت هنگام پخت بتن و عوامل محیطی در افزایش مقاومت بتن نقش دارند.
  • قطعات و اتصالات قالب باید به گونه ای قرار داده شوند که هنگام جدا سازی قالب، نیاز به کار پیچیده و سختی نداشته باشند. ضمن اینکه هرگونه پیچیدگی در به کارگیری قطعات مختلف منجر به آسیب دیدن بتن و پنل‌های سازه می‌شود که باید مجدداً روند تعمیر آنها را انجام دهید.
  • توصیه می شود که زمان برداشتن قالب بتن توسط مهندس ناظر مشخص شوند و آنها هم در محل حضور داشته باشند. وجود مهندسین  این اطمینان را به وجود می‌آورد که کیفیت بتن در سطح مناسبی بوده و حداقل نقصی در جریان بتن ریزی رخ نداده است. در هر صورت این ایرادات می‌تواند استحکام سازه بتنی را تحت تاثیر قرار دهد و در صورت بروز مشکل، مهندس می تواند نسبت به رفع آنها اقدام کند.
  • جدا کردن بخش های مختلف قالب نباید تحت فشار و به زور انجام شود. استفاده از این شیوه ممکن است به بتن سخت شده آسیب برساند و بهتر است که در هنگام قرار گیری قالب ها، توجه ویژه ای به مرحله جداسازی آنها هم داشته باشید.
  • به هنگام قرار دادن قالب فلزی و قالب پلاستیکی توجه کاملی به محل قرارگیری تیرچه ها و نحوه جدا کردن قالب ها بعد از محکم شدن بتن داشته باشید. هرچه روند جداسازی آسان تر و ساده تر انجام شود، لطمه کمتری به سازه بتنی وارد می شود.
  • سعی کنید که هر کدام از مراحل جداسازی قالب های بتن را با وجود تاییدیه مهندس ناظر انجام دهید و از انجام کار با کیفیت مطمئن شوید.

نکاتی که قبل از جداسازی قالب بتن باید به آنها توجه کنید

 اهمیت زمان برداشتن قالب بتن

اصولا زمانی می توانیم قالب بتن را جدا کنیم که استحکام بتن در سطح استاندارد و مورد نظر باشد. اگر زودتر از حد مجاز، قالب ها برداشته شوند، احتمال شکستگی و تخریب سازه بتنی وجود دارد و به همین دلیل می‌توان آن را یک کار حساس نامید. اما آیا دیر برداشتن قالبهای بتنی می تواند مضر باشد؟

اصولاً زمان برداشتن قالب بتن تاثیر چندانی روی کیفیت سازه بتنی ندارد و بعد از رسیدن به استحکام کافی، بودن یا نبودن قالب تاثیر چندانی ندارد. اما برای پیمانکارانی که سازه های بزرگ اجرا می کنند و احتمالاً از قالب های اجاره‌ای کمک می گیرند، دیر برداشتن قالب ها منجر به هزینه‌های اضافی می شود که هزینه ساخت و ساز را بالا میبرد. ضمن اینکه این تاخیر می تواند روند اجرای سایر قسمت های سازه را هم مختل کند.

امیدوارم اطلاعات داده شده در اینجا به شما در انتخاب زمان برداشتن قالب بتن کمک کند. اما احیاناً اگر سوال یا ابهامی دارید می توانید در بخش نظرات مطرح کنید و یا برای سفارش خرید بتن آماده، خرید بلوک ساختمانی و خرید گروت ساختمانی با ما در تماس باشید.

construction-worker-planning-contractor-developer-PJYYTH5-470x470 - Copy-min

جلوگیری از ترک خوردگی بتن با این 7 روش منحصر به فرد

جلوگیری از ترک خوردگی بتن هم برای پیمانکاران و هم برای صاحب پروژه اهمیت ویژه‌ای دارد. در حقیقت پیدا شدن ترک در دیوار یا سقف می‌تواند برای صاحب پروژه ثابت کننده بی کیفیت بودن اجرای سازه باشد. این در حالی است که ترک خوردگی یک سازه دلایل مختلفی دارد که شاید یکی از آنها کیفیت پایین اجرای سازه باشد. اما در هر صورت پیمانکاران تلاش می‌کند که به شکل‌های مختلف از ترک خوردن ساختمان جلوگیری کنند.

از آنجایی که ما در کارخانه بتن آماده پاسارگاد با انواع مختلفی از این مشکلات مواجه هستیم، در ادامه ۷ راهکار فوق العاده برای جلوگیری از ترک خوردگی بتن معرفی خواهیم کرد که می‌تواند بهترین راهکار برای شما باشد.

چرا جلوگیری از ترک خوردگی بتن اهمیت دارد؟

باید اعتراف کنیم که بسیاری از ترک خوردگی‌های ساختمان چندان اهمیت ندارند و نمی‌توان ادعا کرد که باعث ضعیف شدن سازه می‌شوند. اما در هر صورت خانواده‌ها و صاحب پروژه‌ها نسبت به این موضوع حساسیت دارند. در برخی موارد هم ممکن است این شکافتگی در دیوار به دلیل کوتاهی پیمانکار در فرایند تولید بتن یا در بتن ریزی ساختمان باشد. به همین دلیل جلوگیری از ترک خوردگی بتن اهمیت بالایی دارد:

  • این ترک خوردگی باعث زشت شدن ظاهر دیوار و سقف می‌شود
  • ترک خوردن دیوار می‌تواند روی مصالح تزئینی مانند کاشی و سرامیک تأثیر بگذارد
  • وجود ترک در قسمت فونداسیون احتمال نشتی رطوبت را بالا می‌برد
  • ترک خوردگی دیوار به معنی نفوذ رطوبت و اکسیژن است که باعث خوردگی میلگرد می‌شود
  • برخی شکاف‌های بزرگ نشان دهنده ضعیف بودن دیوار هستند
  • در سازه‌های بزرگ مانند سدها احتمال نشت کردن آب و شکستن آنها وجود دارد

خلاصه دلایل مختلفی برای جلوگیری از ترک خوردگی بتن وجود دارد که در اینجا موضوع بحث ما نیست. اما برای جلوگیری از این مشکل می‌توان راهکارهای زیر را انجام داد:

استفاده از بتن کم حرارت

در سازه‌های بتنی حجیم مانند سدها، گرمای حاصل از فرآیند هیدراتاسیون بسیار آهسته از بین می‌رود. در حقیقت روند خروج این حرارت بسیار کند است. این امر باعث افزایش دما در داخل توده بتن شده و در نتیجه ترک خوردگی‌های حرارتی ایجاد می‌شود. برای جلوگیری از این امر، باید به جای سیمان معمولی پرتلند، از سیمان کم حرارت استفاده شود که روند تولید حرارت در آنها بسیار کمتر است.

در بررسی‌های فنی مشخص شده که وجود C3S و C3A در OPC عامل اصلی تولید گرما در فرآیند هیدراتاسیون هستند. سیمان کم حرارت شامل مقدار زیادی C2S و مقدار کمتری C3S و C3A است. در نتیجه سرعت تولید گرما و همچنین سرعت سخت شدن در این حالت کند است. از این رو دمای داخل جرم بتن کنترل می‌شود و از ترک خوردگی جلوگیری می‌شود. البته این حقیقت هم وجود دارد که این یکی از عوامل جلوگیری از ترک خوردگی بتن است که به عنوان اصلی‌ترین عامل معرفی می‌شود.

استفاده از بتن کم حرارت

استفاده از پیش سرمایش بتن

امکان جلوگیری از ترک خوردگی بتن از طریق پیش سرمایش بتن و مصالح اولیه آن مانند دانه‌های ماسه سنگ وجود دارد. انتخاب سنگدانه های خوب و با کیفیت و همچنین به کار بردن ماسه سنگهای دانه درشت در این موضوع دخالت دارد. شما برای پیش سرمایش بتن می‌توانید از روش دمیدن هوا در بخش داخلی مصالح یا شستن آنها با آب سرد استفاده کنید. همچنین در جریان تولید بتن هم استفاده از آب خنک می‌تواند پیش سرمایش بتن را به وجود بیاورد.

استفاده از روش پیش سرمایش بتن باعث ایجاد تعادل گرمای ایجاد شده در فرآیند هیدراتاسیون شده و در نتیجه از ترک خوردگی حرارتی بتن جلوگیری می‌کند. اگر شما هم قصد خرید بتن آماده از کارخانه بتن آماده دارید، می‌توانید این موضوع را از قبل با کارخانه در میان بگذارید تا آنها هم دمای تولید بتن را کاهش دهند.

استفاده از پیش سرمایش بتن

از طریق پس سرمایش یا خنک کردن بتن

پس سرمایش (Post-cooling) یا فرایند خنک کردن بتن با کمک عبور آب از طریق لوله‌های تعبیه شده روی بتن انجام می‌شود. برای خنک کردن بتن بعد از بتن ریزی، لوله‌هایی با طول ۲۵۰ متر و با قطر خارجی ۲۵ میلیمتر روی بتن قرار می‌گیرد. تمامی لوله‌ها با یکدیگر در ارتباط هستند و باید در فاصله بین ۵۰ سانتیمتر تا 2 متر به صورت افقی نسبت به سطح بتن قرار گیرد.

برای جلوگیری از ترک خوردگی بتن پس از اتمام بتن ریزی برای یک قسمت مشخص، بلافاصله آب سرد با سرعتی معادل با 0.6 متر در هر ثانیه از طریق این لوله‌ها عبور داده می‌شوند و تا زمانی ادامه می‌یابد که دمای قسمت اصلی بتن به دمای محلی کاهش یابد. برای بررسی دما حتماً از دماسنج‌های مخصوص استفاده کنید. اگر مطلب بتن ریزی در هوای گرم را مطالعه کرده باشید متوجه خواهید شد که گرما تا چه اندازه برای خشک شدن بتن مضر است و کیفیت آن را پایین می‌آورد.

از طریق پس سرمایش یا خنک کردن بتن

جلوگیری از ترک خوردگی بتن با کاهش درصد سیمان

به خاطر داشته باشید که هر چه میزان سیمان بیشتری در تولید بتن به کار گرفته شود، در هنگام فرایند هیدراتاسیون گرمای بیشتری تولید خواهد شد. میزان خروج گرما در قسمت داخلی سد نسبت به قسمت خارجی آن بسیار کندتر است. از این رو میزان سیمان مورد استفاده برای ساخت قسمت داخلی سدها و پروژه‌های بزرگ را باید کاهش دهید. معمولاً برای کاهش درصد سیمان با توجه به محل بتن ریزی استاندارد خاصی وجود ندارد.

به طور کلی، اگر مقدار سیمان استفاده شده برای قسمت خارجی یک سازه بتنی را معادل با X در نظر بگیریم، توصیه مهندسین سازه این است که سیمان قسمت داخلی آن ۲۰ درصد کاهش یابد و در حقیقت 0.8X سیمان استفاده شود. این راهکار می‌تواند به جلوگیری از ترک خوردگی بتن کمک کنند و فرآیند هیدراتاسیون داخلی آن را کاهش دهد.

جلوگیری از ترک خوردگی بتن با کاهش درصد سیمان

استفاده از اتصالات انقباضی برای متصل کردن بخش‌های مختلف به یکدیگر

اصولاً زمانی که فرایند بتن ریزی دو دیوار یا دو قسمت سازه به صورت همزمان انجام شود، وجود اتصالات انقباضی از ترک ناشی از انقباض بتن جلوگیری می‌کند. این ابزار برای جلوگیری از انقباض بتن ناشی از تغییرات دما هم مناسب است. اگر شما در یک سد یا یک سازه بتنی بزرگ از اتصالات انقباضی به موازات محور استفاده کنید، به راحتی می‌توانید در مقابل انقباضات ناشی از تغییر وضعیت بتن مقاومت کنید.

این می‌تواند راهکار خوبی برای پیمانکاران و مهندسین سازه باشد تا قسمتهای مختلف سازه را به یکدیگر وصل کنند و از این طریق فرآیند جلوگیری از ترک خوردگی بتن را به بهترین شکل ممکن انجام دهند. اتصالات عرضی باید پیوسته باشند و در فاصله ۱۵ متر در یک سد به استفاده شود. این در حالی است که نیازی به پیوستگی اتصالات طولی وجود ندارد و بیشترین اهمیت مربوط به اتصالات عرضی است.

استفاده از اتصالات انقباضی برای متصل کردن بخش‌های مختلف به یکدیگر

ایجاد فاصله زمانی بین بالابرهای بتنی

زمانی که شما قصد بتن ریزی سازه‌های انبوه و بزرگ مانند سدها را دارید، طبیعی است که باید فرایند بتن ریزی به صورت آسانسوری و با کمک بالابر انجام شود. پیوسته بودن انتقال بتن ممکن است فرایند انقباض بتن را تشدید کنند و به نوعی باعث ترک خوردگی سازه بتنی شود. حالا اگر شما قصد بتن ریزی یک سازه بزرگ را دارید، بهتر است که بین هر کدام از مراحل بتن ریزی 3 یا 4 روز فاصله وجود داشته باشد تا از این طریق بتوانید از ترک خوردگی سازه بتنی خود جلوگیری کنید.

محدود کردن ارتفاع آسانسور برای بتن ریزی

شما شاید بتوانید با کمک داربست آسانسورهای بسیار بزرگی ایجاد کنید که به کمک آن فرآیند بتن ریزی ارتفاع را انجام دهید. اما ارتفاع بالابر بتنی یا آسانسور بتن نباید از 1.5 متر بیشتر باشد. بالا رفتن ارتفاع باعث ایجاد انقباض در سازه بتنی می‌شود و کار شما برای جلوگیری از ترک خوردگی بتن سخت‌تر است. بنابراین می‌توانید فرایند بتن ریزی ارتفاع را در چند مرحله انجام دهید و برای هر کدام از بالابرهای خود نهایت ارتفاع را رعایت کنید.

برخی از موارد گفته شده در اینجا برای جلوگیری از ترک خوردگی بتن فنی هستند و باید مهندس ناظر به طور کامل در روند اجرای آنها نقش داشته باشد. اما برخی دیگر ممکن است خود پیمانکار آنها را انجام دهد و تأثیر چندانی روی فرایند ساخت و ساز ندارند. بیشتر راهکارهای پیشنهادی برای سازه‌های بزرگ و حجیم مناسب هستند، اما برخی از آنها برای سازه‌های کوچکتر و پروژه‌های مسکونی هم کاربرد دارند.

امیدواریم که این مطلب به شما در جلوگیری از ترک خوردگی بتن کمک کند، اما اگر سوالی دارید می‌توانید مستقیماً از کارشناسان ما بپرسید.

منبع: theconstructor

construction-worker-planning-contractor-developer-PJYYTH5-470x470 - Copy (2)-min

قالب بتن سفارشی و اهمیت آن در پروژه‌های بزرگ شهری

استفاده از بتن و بطور ویژه بتن آماده در پروژه‌های بزرگ شهری و نیاز به زیبا سازی محیطی باعث شده که شهرداری‌ها به فکر استفاده از قالب بتن سفارشی باشند. این قالب‌ها بر مبنای سفارش مشتری و با توجه به نیاز آنها طراحی و ساخته می‌شوند و الگوی مشخص و تکراری برای آنها وجود ندارد. معمولاً از قالب‌های سفارشی برای اطراف تونل‌ها و زیرگذرهای شهری استفاده می‌شود که زیباسازی آنها در حجم وسیع هزینه بردار است.

از آنجایی که بتن آماده و قالب بتن سفارشی به عنوان دو بخش مهم و تقریباً قطعی در پروژه‌های بزرگ شهری استفاده می‌شوند در ادامه به معرفی این قالب‌ها و نحوه استفاده از آنها در پروژه‌های شهری خواهیم پرداخت.

قالب بتن سفارشی چیست؟

قالب بتن سفارشی قالب‌هایی پلاستیکی یا فلزی هستند که با توجه به سفارش مشتری و بر مبنای نیازهای فنی آنها طراحی و ساخته می‌شوند. این قالب‌ها ممکن است دارای یک طرح ساده معمولی مانند ستاره یا طرح‌های پیچیده‌تر مانند نوشته‌های بزرگ باشند. اما در هر صورت چیزی که در آنها اهمیت دارد این است که در طراحی و ساخت قالب ابتدا اصول فنی در نظر گرفته شده و در نهایت خواسته مشتری بر مبنای این اصول پیاده سازی می‌شود. بنابراین اگرچه به عنوان قالب سفارشی بتن شناخته می‌شوند اما مشتری باید به اصول فنی پایبند باشد.

قالب بتن سفارشی چیست؟

قالب بتن طرح دار

قالب‌های طرح دار یک دسته از قالبهای سفارشی هستند که برای آنها از طرح‌های خاص استفاده می‌شود. به عنوان مثال قالب ستاره‌ای یک نوع قالب بتنی طرح دار است که در هر کدام از آنها از یک الگوی ستاره‌ای استفاده شده و امکان تکرار آنها در تعداد زیاد وجود دارد. بنابراین زمانی که پیمانکاران یا شهرداری‌ها به فکر اجرای یک طرح خاص در کنار پل‌ها یا تونل‌ها باشند می‌توانند از این دست قالب بتن سفارشی در کنار یکدیگر استفاده کرده و تمامی طرح را با همین الگو پیاده سازی کنند. از آن جایی که امکان انتخاب طرح‌ها و الگوهای مختلفی برای این قالب‌ها وجود دارد، معمولاً بهترین انتخاب ممکن برای پروژه‌های بزرگ شهری هستند.

الزامات خرید قالب سفارشی

با وجود این که گفتیم قالبهای بتن سفارشی با توجه به دلخواه مشتری و سفارش او آماده می‌شوند، اما در هر صورت باید اصول فنی و برخی نکات در طراحی و اجرای آنها رعایت شود تا مشکلی بابت نتیجه کار به وجود نیاید. در هر صورت فارغ از طرح‌ها و الگوها، وظیفه اصلی قالب بتن نگهداری بتن در اطراف میلگرد و حفظ ساختار استاندارد آرماتور است. پس در سفارش قالب بتن سفارشی لازم است که الزامات زیر رعایت شوند:

استحکام قالب از لحاظ فنی

اولین چیزی که به هنگام خرید قالب سفارشی باید رعایت شود مسئله استحکام قالب است. شرکت‌های سازنده قالب‌ها می‌توانند از مواد مختلفی برای تولید قالب‌ها استفاده کند که بعضاً کار با پلاستیک‌ها راحت‌تر است. این در حالی است که قالب مورد نظر باید توانایی تحمل وزن بتن و آرماتور را داشته باشد و به همین دلیل شخص سفارش دهنده قالب باید از قبل بررسی‌های فنی و نیاز سنجی‌های خود را انجام داده باشد تا بهترین گزینه را از لحاظ فنی انتخاب کند.

تنوع در اندازه و طراحی

مورد بعدی در خرید قالب بتن سفارشی بحث اندازه و طراحی است. در برخی موارد ممکن است سفارش دهنده به دنبال یک الگوی خاص باشد که مبنای اصلی انتخاب آن محدودیت در فضاست. مثلاً این امکان وجود دارد که قالب بتن سفارشی برای سرستون یا برای برخی از قسمت‌های سازه بتنی استفاده شود. به همین دلیل شخص سفارش دهنده باید اندازه‌ها و طراحی‌ها را بر مبنای اصول مهندسی انجام دهد و پس از آن سفارش ساخت را به شرکت تولید کننده قالب دهد.

مقرون به صرفه بودن از لحاظ اقتصادی

نکته مهم بعدی بحث اقتصادی و مقرون به صرفه بودن قالب‌های خاص و طرح دار است. استفاده از این قالب‌ها برای پروژه‌های کوچک مسکونی به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. در حقیقت شرکتهای فروشنده قالب‌ها زمان زیادی برای طراحی و ساخت این قالب‌ها صرف می‌کنند و ممکن است مجبور به استفاده از یک نوع ورق خاص یا فلز خاص شوند. حالا وقتی که این نیازها در کنار هم قرار می‌گیرند باعث می‌شود که قیمت قالب بتن سفارشی نسبت به قالب‌های مدولار بالاتر برود و هزینه بیشتری برای مشتری داشته باشد. بهتر است که  قالب‌ها برای پروژه‌های بزرگ مانند پارکینگ‌های طبقاتی یا برای پل‌ها و تونل‌ها استفاده شوند.

چرا پروژه‌های بزرگ شهری؟

سوالی که در اینجا وجود دارد این است که چرا بیشتر کاربرد قالب بتن سفارشی مربوط به پروژه‌های بزرگ شهری است؟ در بندهای قبل اشاره کردیم که این قالب‌ها گران‌تر از قالب‌های معمولی هستند و خرید آنها هزینه بیشتری به پروژه تحمیل می‌کند. بنابراین اگر پیمانکار حرفه‌ای نباشد و پروژه‌های دیگری هم نداشته باشند خرید این قالب‌ها توجیه اقتصادی ندارد.

اما در پروژه‌های بزرگ نیاز است که یک الگو خیلی سریع پیاده سازی شود و از طرف دیگر طول عمر آن بالا باشد. شما در یک پروژه ساخت و ساز بزرگ راحت قالب‌ها را نصب می‌کنید و با استفاده از بتن آماده فرآیند بتن ریزی را هم انجام می‌دهید. این در حالی است که اگر شما از قالب طرح دار استفاده نکنید برای زیباسازی مجبور به استفاده از روشهای دیگری هستید که هم هزینه بر است و هم طول عمر آن کمتر است. پس از لحاظ اقتصادی قالب بتن سفارشی می‌تواند بهترین گزینه ممکن برای پروژه‌های بزرگ باشد.

چرا پروژه‌های بزرگ شهری؟

قالب بتنی خاص و بتن آماده

اگر توجه کرده باشید در بیشتر قسمت‌های این متن از استفاده همزمان از بتن آماده و قالب بتن سفارشی صحبت کردیم. در بند قبل هم گفتیم که قالب‌های سفارشی بهترین انتخاب ممکن برای پروژه‌های بزرگ است که از لحاظ زیباسازی نیازی به کارهای جانبی و اضافی نباشد. استفاده همزمان از بتن آماده و قالب‌های سفارشی چند مزیت بزرگ برای پروژه به دنبال دارد:

پیوستگی در اجرای پروژه

معمولاً هدف از استفاده از قالب‌های طرح دار این است که زیبایی پایدار و ماندگاری به پروژه داده شود. اگر این پروژه با استفاده از بتن معمولی و کارگاهی انجام شود پیوستگی بتن ریزی به شدت کاهش یافته و کیفیت کار پایین می‌آید. این در حالی است که پیمانکار می‌توانند سفارش تولید بتن را به کارخانه بتن آماده بدهد و آنها را در یک زمان مشخص تحویل بگیرد تا بتواند پروژه یکپارچه و پیوسته داشته باشد.

کیفیت بالا و قابل سفارش

همانطور که یکپارچگی در فرآیند بتن ریزی در اولویت قرار دارد، یکپارچگی در نوع بتن و کیفیت آن هم بسیار مهم است. در حقیقت سطح بتن ریزی صورت گرفته با کمک قالب بتن سفارشی باید بسیار صاف و با کیفیت فوق العاده باشد. به همین دلیل استفاده از بتن آماده کارخانه به دلیل تولید در شرایط کنترل شده و تکرار پذیری بالا می‌تواند کیفیت سازه ما را به بالاترین سطح ممکن برساند و از لحاظ زیبایی هم تأثیر قابل توجهی بر روی آن بگذارد.

در مطالب قبل تلاش کردیم که قالب بتن فلزی را با قالب بتن پلاستیکی مقایسه کنیم و ببینیم که کدام یک از آنها کیفیت بهتری دارد. در این مطلب هم معرفی کامل از قالب بتن سفارشی داشتیم تا بتوانید به همراه بتن آماده بالاترین کیفیت را از آن دریافت کنید. اگر در این زمینه سوالی دارید، از طریق شماره‌های درج شده در سایت با ما در تماس باشید.

construction-worker-planning-contractor-developer-PJYYTH5-470x470 - Copy-min

قالب بتن فلزی بهتر است یا قالب بتن پلاستیکی – مقایسه قالب بتن

یکی از بخش‌های مهم ساختمان که احتمالاً در گام‌های اول ساخت و ساز توجه چندانی به آن ندارید انتخاب قالب بتن فلزی یا قالب بتن پلاستیکی است. وقتی که شما هزینه اجاره قالب را در نظر می‌گیرید یا حتی به فکر خرید قالب بتنی می‌افتید محاسبات اولیه نشان می‌دهد که هزینه زیادی به شما تحمیل نمی‌شود. اما وقتی که به طور مستقیم وارد جریان کار می‌شوید متوجه می‌شوید که این انتخاب بسیاری از فرایندهای ساخت و ساز و شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

به همین دلیل در این مطلب می‌خواهیم یک مقایسه کامل از قالب بتن فلزی با قالب بتن پلاستیکی داشته باشیم و شما به کمک آن بتوانید بین آن‌ها بهترین گزینه را انتخاب کنید.

مزایای قالب بتن فلزی

در مطالب قبل در مورد انواع قالب بتن صحبت کردیم و نشان دادیم که قالب بتن فلزی می‌تواند محبوب‌ترین و اصلی‌ترین گزینه شما برای قالب بندی بخشهای مختلف سازه باشد. این قالب‌ها تنوع بالایی دارند و از طرف دیگر استحکام  بالای آن‌ها اجازه پیاده سازی الگوهای مختلف را به ما می‌دهد. پایداری و ماندگاری بالا از دیگر ویژگی‌هایی است که ما را به سمت انتخاب قالب‌های فلزی می‌برد. اما به طور کلی در مورد مزایای قالب بتن فلزی می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

استحکام بالا

یکی از اصلی‌ترین ویژگی که قالب بتن فلزی را نسبت به سایر قالب‌های موجود در بازار برتر می‌کند این است که استحکام آن بسیار بالاست و تحمل وزن بالایی دارد. اگر دیده باشید در اغلب پروژه‌های بزرگ و حتی در پروژه‌های زیرگذر و روگذر شهری از قالبهای فلزی استفاده می‌شود که حجم بتن بالایی می‌برند. با وجود اینکه قالب‌های پلاستیکی یا قالب‌های چوبی استحکام بالا و استاندارد دارند اما از این لحاظ نمی‌توانند رقیب گردن کلفتی برای قالب فلزی باشند.

راهنمای انتخاب قالب بتن

قابل استفاده در پروژه‌های بسیار بزرگ

معمولاً پروژه‌های بزرگ نیاز به حجم بتن ریزی بالایی دارند. پروژه‌ها برای بالا بردن سرعت ساخت و ساز خود به سراغ مصرف بتن آماده می‌روند که مصرف آن بسیار راحت‌تر است و از لحاظ سرعت اجرای پروژه بهترین گزینه ممکن است. به همین دلیل در پروژه‌هایی مانند سد سازی و پل سازی ما نیاز به قالب‌هایی داریم که حجم وسیعی از بتن را در یک لحظه کوتاه تحمل کنند و امکان شکستن آنها به حداقل برسد. بنابراین قالب بتن فلزی در پروژه‌های بسیار بزرگ انتخاب بهتر و مناسب‌تری نسبت به قالب بتن پلاستیکی است.

امکان اتصال برای ایجاد قالب بزرگ

یک ویژگی جالب دیگر در مورد قالب‌های فلزی این است که شما می‌توانید با کمک پیچ و مهره تعداد زیادی از آنها را به هم متصل کنید و آنها را برای پروژه‌های بزرگ به کار ببرید. به عنوان مثال در اجرای دیوار پل‌های زیرگذر و روگذر یا حتی در اجرای پروژه‌های سدسازی باید این قطعات در کنار یکدیگر قرار گیرند تا یک صفحه بتنی بزرگ ایجاد کنند. با وجود اینکه قالب بتن پلاستیکی هم امکان اتصال را دارند اما باید بپذیریم که قالب‌های فلزی به دلیل استحکام بالا انتخاب بهتری هستند.

ماندگاری بالا برای پروژه‌های عظیم

وقتی که شما برای اجرای یک پروژه عظیم برنامه ریزی می‌کنید باید خود را برای بتن ریزی فونداسیون و همچنین بتن ریزی سقف و ستون ساختمان آماده کنید. حالا اگر این پروژه بسیار بزرگ و در چندین طبقه باشد طبیعی است که اجاره کردن قالب‌های فلزی از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نیست و شما متحمل هزینه زیادی می‌شوید. ضمن اینکه قالبهای پلاستیکی استحکام کافی برای اجرای یک پروژه بلند مدت را ندارند و معمولاً بعد از هر ۱۰ بار استفاده باید تعویض شوند. بنابراین شما خیلی راحت می‌توانید در پروژه خود از قالب فلزی بتن استفاده کنید و در نهایت آنها را برای پروژه‌های بعدی خود به کار ببرید.

مزایای قالب بتن پلاستیکی

در طرف مقابل، قالب‌های پلاستیکی را داریم که از لحاظ تنوع نسبت به قالب‌های فلزی به مراتب بهتر هستند و برای فضاهایی که دسترسی به آنها محدود است بهترین انتخاب ممکن به شمار می‌روند. قالب‌های پلاستیکی به هم چسبیدگی بالایی دارند و امکان خروج آب سیمان از بتن به حداقل می‌رسد. ضمن اینکه خرید قالب بتن پلاستیکی هزینه چندانی برای پیمانکار و صاحب پروژه ندارد و به همین دلیل می‌توانند در همان ابتدای ساخت و ساز به فکر خرید آنها باشند. اما به صورت مستند در مورد برتری‌های قالب‌های پلاستیکی نسبت به قالب بتن فلزی می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

قیمت ارزان

یکی از برترین مزیت قالب بتن پلاستیکی نسبت به قالبهای فلزی این است که قیمت آن‌ها بسیار پایین‌تر است و شما می‌توانید به جای پرداخت هزینه اجاره و کرایه قالب، تعداد زیادی از آنها را بخرید. بنابراین شما بدون اینکه نیازی به جابجایی قالب‌ها در پروژه‌های مختلف داشته باشید یا حتی به فکر پس دادن قالب‌های فلزی باشید به راحتی می‌توانید تعداد زیادی از آنها را بخرید و در پروژه‌های مختلف از آنها استفاده کنید. دوام و ماندگاری این قالب‌ها همانند قالب‌های فلزی نیست اما از لحاظ اقتصادی هم خرید آنها هزینه‌ای چندانی به پروژه ما وارد نمی‌کند.

قالب فلزی بتن

وزن سبک

به جرئت می‌توان این مورد را ایده‌آل‌ترین مزیت قالب بتن پلاستیکی در نظر گرفت. شما حتی می‌توانید بزرگترین قطعه پلاستیکی را خیلی راحت چندین طبقه جابجا کنید و به بخش‌های مختلف ببرید. بررسی‌های ما نشان می‌دهد که قالب‌های پلاستیکی وزنی در حدود ۵ تا ۱۰ کیلوگرم دارند و این استفاده از آنها در پروژه‌های بزرگ و مرتفع را ساده می‌کند. اگرچه استحکام این قالب‌ها نسبت به قالب‌های فلزی بسیار پایین‌تر است،  برای اجرای برخی از پروژه‌ها گزینه بهتر و مطلوب‌تری محسوب می‌شود.

سرعت بالا در اجرا

نکته جالبی که در قالب‌های پلاستیکی وجود دارد این است که در اندازه‌های متفاوتی هستند و طرح‌های جالبی دارد. بنابراین ما اگر به فکر بتن ریزی هر قسمتی از پروژه خود باشیم به راحتی می‌توانیم قالب‌های پلاستیکی را در کنار یکدیگر قرار دهیم و به محل بتن ریزی انتقال دهیم. وزن قالب‌های پلاستیکی پایین است و با کمترین زحمت ممکن می‌توان تعداد زیادی از آنها را. به همین دلیل برای پروژه‌هایی که باید سریع اجرا شوند قالب بتن پلاستیکی گزینه بهتری نسبت به قالب بتن فلزی است.

نفوذ ناپذیر در برابر خروج آب سیمان

از دیگر ویژگی‌های جالب قالب بتن پلاستیکی این است که اگر شما قسمتهای مختلف آنها را به همدیگر بچسبانید و سعی کنید که گوشه‌های آنها کامل به همدیگر متصل شوند، این اطمینان را دارید که خروج آب سیمان به حداقل می‌رسد. استفاده از ویبراتور در ساخت و ساز و در بتن ریزی برای خروج حباب هوا و ایجاد پیوستگی در بتن است. بنابراین زمانی که شما از وایبر استفاده می‌کنید نگرانی خاصی در مورد خارج شدن آب سیمان ندارید و سازه شما کاملاً محکم و استاندارد است.

عدم انتقال حرارت

همیشه از ماده پلاستیک به عنوان یک عایق یاد می‌شود که امکان عبور حرارت و صوت در آنها بسیار پایین است. در مطالب قبل در مورد کیفیت بتن آماده گفتیم که روند خشک شدن آن باید بدون تأثیر حرارت محیطی انجام شود. بنابراین زمانی که شما از قالب بتن پلاستیکی در پروژه ساخت و ساز خود استفاده می‌کنید، می دانید که فرایند خشک شدن سیمان و هیدراتاسیون عامل بدون تأثیر عوامل خارجی انجام می‌شود و این کیفیت آن را حفظ می‌کند. این در حالی است که قالب بتن فلزی انتقال حرارت بالایی دارد و برای بتن ریزی در هوای سرد توصیه نمی‌شود.

مقایسه قالب‌های بتنی

حالا بد نیست که در انتهای مطلب به یک مقایسه کلی و مختصر بین قالب بتن فلزی و قالب بتن پلاستیکی بپردازیم تا جمع بندی مناسبی از این بحث داشته باشیم:

  • قالب‌های پلاستیکی ارزان هستند و برای پروژه‌های کوچک مناسبند
  • قالب‌های فلزی قیمت بالاتری دارند و در پروژه‌های بزرگ و عظیم انتخاب بهتری هستند
  • قالب‌های پلاستیکی تنوع بالاتری دارند اما برای حجم بتن‌ریزی محدود هستند
  • قالب‌های فلزی تحمل بالایی در برابر وزن بتن دارند و در پروژه‌های با حجم بتن ریزی بالا انتخاب می‌شوند
  • کسانی که به عنوان پیمانکار هستند بهتر است از قالب بتن فلزی استفاده کنند و قالب بتن پلاستیکی برای افرادی که بر روی پروژه خود کار می‌کنند مناسب‌تر است
  • اگر در شرایط آب و هوایی متعادل هستید از قالبهای فلزی استفاده کنید اما برای آب و هوای گرم و سرد قالبهای پلاستیکی انتخاب بهتری هستند

تلاش ما در گروه بتن پاسارگاد این است که بهترین شرایط را برای پروژه ساخت و ساز شما فراهم کنیم تا هزینه کلی ساخت و ساز شما کمتر شود و در عوض یک پروژه را به شکل استاندارد به پایان برسانید. بنابراین برای سفارش خرید بتن آماده یا مشاوره در مورد انتخاب بین قالب بتن پلاستیکی و قالب بتن فلزی می‌توانید از شماره‌های سایت استفاده کنید و با ما تماس بگیرید.

معرفی انواع قالب بتن و مزایای استفاده از هر کدام از آنها

قالب بتن یکی از اصلی‌ترین لوازم اجرای سازه بتنی است که در کنار جک سقفی و همچنین اسپیسر نقش مهمی در بتن ریزی ساختمان دارند. قالب‌ها از مواد مختلفی ساخته می‌شوند و نحوه استفاده از آنها در پروژه‌های مختلف با یکدیگر متفاوت است. برخی از آنها انعطاف پذیری بیشتری داشته و کاربرد آنها بیشتر است. در طرف مقابل برخی نیز مانند قالب پرنده از قبل طراحی شده و به محل بتن ریزی انتقال داده می‌شوند.

با توجه به اینکه فعالیت ما در کارخانه بتن آماده پاسارگاد در حوزه تولید بتن و موارد مرتبط با بتن ریزی است در این مطلب تصمیم گرفتیم که به معرفی انواع قالب بتن و مزایای هر کدام از آنها بپردازیم.

قالب بتن چیست؟

قالب بتن یک سازه فولادی یا چوبی یا حتی پلاستیکی است که به منظور قرار گیری در اطراف آرماتور میلگرد طراحی شده است و وظیفه آن شکل دهی بتن و جلوگیری از جدا شدن آن از سازه میلگرد است.  قالب‌ها در جاهای مختلف مانند فونداسیون، ستون، سقف و دیوار به کار گرفته می‌شوند و به همین دلیل هر کدام از این قسمت‌ها دارای طراحی خاصی هستند. از طرف دیگر امکان تغییر مواد اولیه در مورد آنها وجود دارد و به همین دلیل امروزه با اصطلاحاتی مانند قالب فلزی یا قالب چوبی سر و کار داریم.

قالب فلزی بتن

قالب بتن فلزی از جنس فلز است و از ورق فلزی برای ساخت آنها استفاده می‌شود. این قالب‌ها تنوع و انعطاف پذیری بالایی دارند و در اندازه‌های مختلفی طراحی می‌شوند. نکته جالبی که در مورد قالب فلزی وجود دارد این است که شما می‌توانید با کمک پیچ و مهره آنها را به هم وصل کنید و در اندازه‌های بزرگتر از آنها استفاده کنید. این قالب‌ها در همه بخش‌های ساختمان کاربرد دارند و برای اجرای ستون‌های استوانه‌ای هم قابل استفاده هستند. به همین دلیل به عنوان محبوب‌ترین و اصلی‌ترین گزینه در حوزه ساخت و ساز استفاده می‌شوند.

قالب فلزی بتن

 مزایای قالب بتن فلزی

اگر بخواهیم به مزایا و ویژگی‌های برجسته قالب فلزی اشاره کنیم چند نکته جالب توجه در آنها وجود دارد:

  • تنوع بسیار زیاد در طراحی و نحوه اجرا
  • مقاومت بالا در برابر فشار بتن و امکان استفاده از آنها در بتن ریزی سنگین
  • سطح صاف و صیقلی به منظور ایجاد بتن ریزی با کیفیت و همچنین جلوگیری از خروج آب سیمان
  • امکان استفاده در بتن ریزی فونداسیون، بتن ریزی سقف، بتن ریزی دیوار و بتن ریزی ستون
  • امکان استفاده از آنها به عنوان قالب ثابت و قالب بالا رونده.

قالب پلاستیکی بتن

قالب بتن پلاستیکی یکی از قالب‌های پرکاربرد با تنوع بالا در طراحی است که بیشتر آن‌ها به صورت اختصاصی طراحی می‌شوند. وزن پایین قالبهای پلاستیکی این امکان را به سازندگان پروژه‌ها می‌دهد تا هر قالب در پروژه‌های مرتفع و بلند استفاده کنند و نگرانی در مورد سقوط قالب نداشته باشند. به همین دلیل استفاده از جک فلزی در این قالب‌ها کمتر صورت می‌گیرند و معمولاً برای پروژه‌هایی به کار گرفته می‌شود که بتن ریزی آنها سخت است. این قالب‌ها طول عمر بالایی مانند قالب‌های فلزی ندارند، اما از لحاظ تنوع در طراحی در سطح بسیار خوبی قرار دارند.

 مزایای قالب بتن پلاستیکی

استفاده از مواد پلاستیکی مانند پلی استایرن و پلی اتیلن در ساخت قالبهای پلاستیکی امکان استفاده از آنها را در شرایط مختلف به وجود آورده و ویژگی‌های جالبی در آنها دیده می‌شود:

  • تنوع بالا در طراحی و امکان استفاده در شرایط مختلف
  • سطح صاف قوی و همچنین درزبندی قوی به منظور جلوگیری از خروج سیمان
  • امکان استفاده از قالب در بتن ریزی محل‌هایی که دسترسی به آنها سخت است
  • وزن سبک و امکان استفاده از قالب در ارتفاع زیاد
  • فراهم آوردن امکان اتصال قالب‌ها با یکدیگر به منظور بتن ریزی در حجم زیاد

قالب چوبی بتن

بعد از قالب‌های فلزی، قالب بتن چوبی را می‌توان پرمصرف‌ترین قالب در این زمینه معرفی کرد. در این قالب‌ها از چوب با کیفیت و با طول عمر بالا استفاده می‌شود که تکرار پذیری آنها در حدود ۱۰ بار بوده و بعد از ۱۰ بار قابل استفاده نیستند. قالب‌های چوبی نسبت به قالب‌های فلزی ارزان‌تر هستند و دسترسی به آنها ساده‌تر است. اما در هر صورت کیفیت کار نهایی با قالب‌های چوبی به مانند قالب‌های فلزی یا قالب‌های پلاستیکی نیست و به همین دلیل به عنوان گزینه دوم یا سوم برای بتن ریزی از آنها استفاده می‌شود:

قالب چوبی بتن

 مزایای قالب بتن چوبی

استفاده از چوب و همچنین امکان متصل کردن قالب‌های چوبی به یکدیگر باعث شده که چند ویژگی جالب توجه در این دسته از قالب‌های بتن به وجود بیاید که موارد زیر در مورد آن‌ها جالب توجه هستند:

  • نصب آسان و بدون نیاز به استفاده از تجهیزات پیچیده
  • وزن سبک و امکان استفاده از قالب در شرایط مختلف و به طور ویژه در ارتفاع زیاد
  • تنوع مناسب در طراحی، البته این قالب‌ها در مورد ستون‌های استوانه‌ای کاربرد چندانی ندارند
  • سرعت بالا در اجرای پروژه از لحاظ نصب و جدا کردن قالب بتن
  • قیمت ارزان برای پروژه‌های بزرگ به دنبال صرفه‌جویی در هزینه‌های خود هستند.

قالب بتن آجری

قالب آجری یکی از گزینه‌هایی است که شاید طرفدار زیادی ندارد و در اغلب موارد به دلیل اجبار از آن استفاده می‌شود. این قالب‌ها به عنوان یک سازه آجری قبل از بتن ریزی در اطراف فونداسیون ساخته می‌شوند و کاربرد آنها به طور ویژه در بتن ریزی فونداسیون است. از قالب بتن آجری با قالب ثابت و حتی قالب پنهان هم یاد می‌شود که دلیل آن باقی ماندن قالب در زیر خاک و پوشانده شدن آن است. این قالب‌ها مانع از خروج آب سیمان از بتن شده و از طرف دیگر از ورود مواد خورنده به بتن جلوگیری می‌کند.

مزایای قالب آجری بتن

نحوه اجرا و همچنین میزان پوشانندگی قالب‌های آجری باعث می‌شود که برخی از پیمانکاران به دلیل اجبار از آنها استفاده کنند. در مورد مزایای قالب‌های آجری می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • ایجاد یک پوشش محکم به منظور جلوگیری از خروج آب سیمان از بتن
  • ایجاد یک لایه حفاظتی محکم به منظور جلوگیری از ورود سولفات و کلراید به داخل بتن
  • ایجاد یک لایه محکم به منظور حفظ بتن در موقعیت مناسب و جلوگیری از جدا شدن بتن و میلگرد
  • ایجاد یک پوشش محکم و مناسب در مناطق ساحلی و در شوره زارها.
  • ایجاد یک سد حفاظتی و عایق برای فونداسیون به منظور بالا بردن طول عمر آن.

در مطالب قبل به بررسی حمله سولفات به بتن پرداختیم که توصیه می‌کنم حتماً این مطلب را مطالعه کنید تا درمورد نقش مخرب آن بدانید

قالب بتن آماده یا قالب پرنده

گروه دیگر از قالبهای بتن، تحت عنوان قالب بتن آماده یا قالب پرنده شناخته می‌شوند. این قالب‌ها ابتدا با توجه به محل مورد نیاز آنها طراحی شده و سپس به محل بتن ریزی انتقال داده می‌شود. این روش قالب بندی به این صورت است که مهندس بعد از بازدید محل مورد نظر، بخصوص در ارتفاع و همچنین در مناطق صعب العبور، ابتدا طرح کلی قالب را بر روی زمین پیاده سازی می‌کند و سپس آن را به کمک جرثقیل به محل مورد نظر انتقال می‌دهند. استفاده از این روش بسیار جالب و منحصر به فرد است و تنها در مورد برخی پروژه‌ها کاربرد دارد.

 مزایای قالب پرنده

اگر بخواهیم در مورد مزایای این شیوه قالب بندی صحبت کنیم موارد زیر هستند:

  • سرعت بالا در بتن ریزی و اجرای پروژه
  • کاهش زمان قالب بندی سازه
  • اجرای آسان بر روی زمین و سپس انتقال به محل بتنی
  • نظارت کامل بر روند اجرای قالب بندی.

راهنمای انتخاب قالب بتن

راهنمای انتخاب قالب بتن

با توجه به مواردی که گفته شد، گزینه‌های مختلفی در اختیار شما قرار دارد تا بتوانید قالب بندی سازه بتنی خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهید. اهمیت قالب بندی به این دلیل است که شما مایل به خروج آب سیمان از بتن نیستید و از طرف دیگر دوست دارید که سطح بتن ریزی کاملاً مناسب و استاندارد باشد. حالا اگر به فکر استفاده از قالب بتنی در سازه خود هستید مراحل زیر را در نظر بگیرید:

  • قبل از هر چیزی با مهندس پروژه خود مشورت کنید و بهترین گزینه را انتخاب کنید
  • محل بتن ریزی را مشخص کنید و ببینید که کدام گزینه برای آن مناسب است
  • اندازه حجم بتن ریزی و همچنین اندازه قالب را با توجه به آن در نظر بگیرید
  • قیمت قالب بتنی را بپرسید و در صورت بالا بودن قیمت به سراغ قالب اجاره‌ای بروید
  • برای اجرای قالب بندی سازه حتماً از افراد ماهر و آموزش دیده کمک بگیرید

ما در کارخانه بتن آماده پاسارگاد در زمینه تولید بتن آماده فعالیت می‌کنیم و ادعا داریم که بهترین بتن را  به مشتری تحویل می‌دهیم. اما باید اعتراف کنیم که سیستم قالب بندی نقش بسیار مهمی در کیفیت سازه دارد و اگر شما بتوانید قالب بندی ساختمان را به شکل مناسب و استاندارد انجام دهید، بهترین کارایی و بازدهی را از بتن دریافت خواهید کرد.

امیدواریم که این مطلب اطلاعات کافی در مورد قالب بتن در اختیار شما قرار داده باشد. اما اگر در این زمینه مشکل دارید یا به دنبال خرید بتن آماده، خرید تیرچه و بلوک یا خرید گروت ساختمانی هستید با ما تماس بگیرید.

دیوار پیش ساخته بتنی – 7 دلیل مهم برای استفاده از دیوار بتنی پیش ساخته

دیوار پیش ساخته بتنی به مرور زمان تبدیل به یک گزینه محبوب برای پیمانکاران و مهندسین ساز شده و امروزه در اجرای بخش‌های داخلی ساختمان از آنها استفاده می‌شود. این دیوارها به دلیل تنوع بالای خود و همچنین رعایت استاندارد در تولید آنها به سرعت در پروژه‌های بتنی و حتی در اسکلت‌های فلزی به کار گرفته شدند. امروزه کار به جایی رسیده که اکثر پیمانکاران تمایلی به اجرای دیوار معمولی ندارند و دیوار بتنی پیش ساخته را ترجیح می‌دهند.

بنابراین با توجه به علاقه پیمانکاران به استفاده از دیوار پیش ساخته بتنی در این مطلب به ذکر ۷ مزیت بزرگ آن‌ها خواهیم پرداخت تا ببینیم که چه منفعتی در استفاده از آنها وجود دارد.

دیوار پیش ساخته بتنی استاندارد است

این اولین و اصلی‌ترین انتظار ما از یک دیوار پیش ساخته بتنی و در حقیقت از شرکت‌های تولیدکننده این محصولات است. به طور کلی شرکت‌هایی که در زمینه تولید دیوارهای پیش ساخته فعالیت می‌کنند، از نهادهای قانونی و سازمان‌های مهندسی مجوز فعالیت می‌گیرند و برای محصولات خود هم کنترل کیفیت دارند. این باعث می‌شود که تمامی فعالیت آنها تحت کنترل و تحت نظارت باشد.

بنابراین اگر از برخی از شرکت‌های متخلف چشم‌پوشی کنیم، اکثر شرکت‌های تولید کننده دیوار پیش ساخته بتنی استانداردها و قوانین مربوط به آنها را رعایت می‌کنند و محصولات با کیفیت در بازار دارند. به همین دلیل صاحب پروژه و پیمانکار می‌تواند اطمینان داشته باشد که از یک محصول استاندارد و با کیفیت در پروژه ساخت و ساز خود کمک می‌گیرد و این نوعی قوت قلب برای آنها محسوب می‌شود.

مزایای استفاده از دیوار پیش ساخته بتنی

امکان تولید در فرم‌های مختلف را دارد

تولید دیوار بتنی پیش ساخته تا حدود زیادی به تولید بلوک و تولید تیرچه شباهت دارد. این قطعات بتنی پیش ساخته دارای قالب‌های مشخصی هستند که هم اندازه و هم شکل اصلی دیوار را مشخص می‌کنند. به عنوان مثال شما برای اجرای یک دال بتنی نیاز دارید که از قالب برای مشخص کردن محدوده دال و همچنین نحوه طراحی آن کمک بگیرید. در روند تولید دیوار پیش ساخته بتنی قالب‌ها بر روی زمین هستند و فرآیند بتن ریزی روی زمین انجام می‌شود.

بنابراین اگر شما به عنوان مجری یک سازه یا به عنوان مهندس بخواهید یک ایده خاص را در یک قسمت با محدودیت فضا اجرا کنید استفاده از قالب‌های فلزی و چوبی برای شما سخت است. این در حالی است که مهندسی می‌توانند سفارش طرح‌ها و شکل‌های خود را از قطعات بتنی پیش ساخته به شرکت‌های تولیدکننده ارائه دهند و محصولی با توجه به انتظارات خود دریافت کنند.

جابجایی و نصب آنها راحت است

با وجود اینکه امروزه انواع مختلفی از دیوار پیش ساخته بتنی در ابعاد مختلف در بازار وجود دارد، اما تقریباً جابجایی آنها بسیار راحت است. حتی اگر وزن این قطعات پیش ساخته بتنی از یک حد استاندارد و از توان نیروی انسانی بالاتر برود، باز هم امکان استفاده از جرثقیل و بالابر برای شرکت‌های ساخت و ساز وجود دارد تا خیلی راحت دیوار را به محل نصب انتقال دهند و جابجایی سریع‌تری صورت گیرد.

اما در مورد نصب دیوارهای پیش ساخته بتنی از یک الگوی خاص استفاده می‌شود. در هر سمت از این دیوارها از الگوهای خاصی استفاده می‌شود که با دیوار بعدی و قبلی خود کاملاً هماهنگ است. بنابراین شما به عنوان معمار یا مجری اجرای پروژه دقیقاً می‌توانید این قطعات را مانند قطعات پازل در کنار یکدیگر قرار دهید و دیوار را سریع‌تر از آنچه که انتظار می‌رود اجرا کنید.

از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه هستند

باید قبول کنیم که قیمت دیوار پیش ساخته بتنی نسبت به دیوار معمولی یا حتی اجرای دیوار در محل پروژه گران‌تر است. با این تفاسیر مسئله مقرون به صرفه بودن استفاده از این قطعات بتنی پیش ساخته به موارد دیگری مانند زمان‌بندی اجرای پروژه و همچنین کاهش استهلاک بستگی دارد. از آنجایی که این قطعات در پروژه‌های بزرگ به کار گرفته می‌شوند طبیعی است که سرعت ساخت و ساز را بالا می‌برند و پیمانکار می‌تواند برای پروژه‌های دیگر هم اعلام آمادگی کند.

اما موضوع دیگر بحث هدر رفت مواد اولیه است. شما اگر بخواهید از گزینه خرید بتن آماده استفاده کنید در این صورت احتمال هدر رفتن بتن وجود دارد و باید کاملاً شرایط استاندارد برای بتن ریزی را رعایت کنید. همچنین اگر خودتان تمایل به تولید بتن در کارگاه داشته باشید باز هم استخدام نیروی انسانی و جابجایی مواد اولیه می‌تواند هزینه بر باشد.

نیروی کار ماهر کمتری نیاز دارند

یک ویژگی جالب و دوست داشتنی در مورد دیوار بتنی پیش ساخته این است که شما نیاز به مهارت بالایی برای چیدن آنها ندارید. حتی می‌توانیم ادعا کنیم که چیدن این دیوارها از چیدن بلوک سیمانی و بلوک سبک هم راحت‌تر است. شما به هنگام اجرای یک دیوار با استفاده از بلوک نیاز دارید که آنها را با مهارت خاصی در کنار یکدیگر قرار دهید تا از کج شدن احتمالی دیوار جلوگیری کنید.

این در حالی است که دیواره پیش ساخته بتنی کاملاً متناسب با اندازه پروژه و با توجه به سفارش شما آماده سازی شده است. حتی اگر شکل و اندازه آن‌ها سفارشی نباشد باز هم اندازه بزرگ قطعات پیش ساخته این شانس را به ما می‌دهد که خیلی راحت‌تر آنها را در کنار همدیگر بچینیم. بنابراین شما در جریان استفاده از این دیوارها نیازی به استخدام کارگر ماهر ندارید و هزینه کمتری از این لحاظ می‌پردازید.

مروری بر دیوار پیش ساخته و دلیل استفاده از آن

سرعت اجرای پروژه را بالا می‌برند

اجرای یک پروژه با دیوار پیش ساخته بتنی تا حدود زیادی به چیدن پازل در کنار یکدیگر شباهت دارد. در حقیقت این دیوارها دارای الگوی مشخصی هستند که شما می‌توانید خیلی راحت آنها را در کنار یکدیگر قرار دهید و سپس شکاف ایجاد شده بین آنها را با استفاده از بتن پر کنید. این روش کمک می‌کند که اجرای دیوار خیلی سریعتر انجام شود و از طرف دیگر احتمال وجود هرگونه شکاف یا درز دیوار به صفر برسد.

البته باید این نکته را هم به خاطر داشته باشیم که اجرای دیوار بتنی پیش ساخته توسط یک فرد ماهر با سرعت بیشتری انجام می‌شود. بنابراین معمولاً پیمانکاران از افراد آموزش دیده در این زمینه کمک می‌گیرد تا فرایند نصب را به بهترین شکل ممکن انجام دهند و در هزینه‌های کلی آنها صرفه‌جویی صورت گیرد.

دیوار پیش ساخته بتنی در پروژه‌های بزرگ و کوچک کاربرد دارد

یکی دیگر از مزیت‌های دیوار پیش ساخته بتنی این است که امکان استفاده از آنها در پروژه‌های کوچک مانند پروژه‌های مسکونی وجود دارد و در کنار آن می‌توان برای پروژه‌های بسیار بزرگ مانند پروژه‌های اداری هم استفاده شوند. وقتی که شما سفارش خرید قطعات پیش ساخته بتنی را می‌دهید می‌توانید مشخص کنید که دقیقاً دارای چه الگویی باشند و اندازه آنها به چه صورت باشد.

حتی این امکان برای شما وجود دارد که دیوار پیش ساخته بتنی سبک را انتخاب کنید یا از دیوارهای بتنی معمولی استفاده کنید. در برخی از پروژه‌های ساخت و ساز که نیاز به الگوهای پیچیده و منحنی وار دارند، دیوارهای پیش ساخته راحت‌تر به کار گرفته می‌شوند و سفارش شما کاملاً با توجه به نیاز پروژه خواهد بود. بنابراین شما به عنوان صاحب پروژه یا به عنوان پیمانکار هیچ محدودیتی در انتخاب الگو و اصل دیوار برای اندازه‌های مختلف ندارید.

جمع بندی

این یک حقیقت غیر قابل انکار است که دیوار پیش ساخته بتنی می‌تواند نقاط ضعف اجرای دیوار معمولی را بپوشاند و سرعت ساخت و ساز را افزایش دهد. این گزینه‌ها از لحاظ اقتصادی گزینه‌های مطلوبی به شمار می‌آیند و شما می‌توانید پروژه‌های متنوع و متفاوت خود را به کمک آنها اجرا کنید. در ضمن در کنار این دیوارها امکان استفاده از بلوک سیمانی یا حتی امکان استفاده از دیوار پیش ساخته گچی هم وجود دارد که شرایط آنها متفاوت است. یک ویژگی جالب دیگری که در دیوار بتنی پیش ساخته وجود دارد این است که مواد عایق در بطن آن‌ها قرار داده می‌شود و از این طریق به صورت ذاتی نسبت به صوت و حرارت عایق هستند.

امیدواریم اطلاعات داده شده در این مطلب در رابطه با دیوار پیش ساخته بتنی توانسته باشد به سؤالات شما پاسخ دهد. اما اگر سوالی دارید یا احیاناً به دنبال سفارش خرید بتن آماده یا خرید تیرچه و بلوک هستید از شماره‌های سایت استفاده کنید و با ما تماس بگیرید.

حمله سولفات به بتن و انواع مختلف آن

حمله سولفات به بتن یکی از اصلی‌ترین دلایل تخریب بتن و از بین رفتن سازه اصلی آن است که در نهایت منجر به کاهش استحکام مکانیکی آن می‌شود. سولفات از جمله مواد شیمیایی است که کاملاً بر ترکیب داخلی سیمان تأثیر گذار است و عملکرد طبیعی آن را مختل می‌کند. انواع مختلفی از حمله سولفاتها به بتن را داریم که می‌توان به حمله سولفات کلسیم به بتن و سولفات سدیم به بتن اشاره کرد.

ما هم با این مقدمه کوتاه به سراغ حمله سولفاتی به بتن می‌رویم و آنها را به دو گروه حمله داخلی و حمله خارجی تقسیم می‌کنیم تا ببینیم که حمله سولفات به بتن می‌تواند چه تأثیری داشته باشد.

انواع مختلف حمله سولفات به بتن

بطور کلی حمله سولفاتها به بتن را می‌توان در دو گروه خارجی و داخلی قرار داد. حمله خارجی این ماده شیمیایی به علت نفوذ سولفات‌های محلول در آب، به عنوان مثال، در آبهای زیرزمینی به داخل بتن است که از خارج وارد می‌شوند و به طور مستقیم بر ساختار بتن تأثیر منفی می‌گذارد. این در حالی است که در حمله داخلی، منبع اصلی حمله در زمان مخلوط شدن وارد ساختار بتن می‌شوند و به مرور زمان بر روی سایر قسمت‌ها تأثیر می‌گذارد. نمونه رایج و پر تکرار حمله داخلی مربوط به وارد شدن ذرات گچ به داخل بتن است که حمله سولفات به بتن از داخل را موجب می‌شود.

انواع مختلف حمله سولفات به بتن

 حمله سولفات خارجی

این نوع حمله شایع‌تر است و معمولاً زمانی اتفاق می افتد که آب حاوی سولفات به صورت محلول به داخل بتن نفوذ می‌کند. اغلب واحدها و پروژه‌های ساخت و ساز با استفاده از مواد عایق کننده جلا داده می‌شوند و با وجود اینکه جلوه بتن همانند بتن طبیعی است، اما یک لایه محافظ در برابر ورود سولفات دارد. زمانی که سولفات وارد بدنه بتن می‌شود پس از انجام چند واکنش، ساختار بتن را تغییر می‌دهد و استحکام آن را پایین می‌آورد.

تغییرات به وجود آمده در جریان حمله سولفات به بتن از خارج ممکن است با توجه به نوع سولفات و شدت حمله آنها متفاوت باشد. اما به طور کلی نتیجه آن‌ها شامل موارد زیر است:

  • ترک خوردگی وسیع در سطح و در بخش داخلی بتن.
  • انبساط بخش داخلی بتن و از هم گسستگی آن.
  • از بین رفتن پیوند بین دانه‌های سیمان و دانه‌های ماسه سنگ و در نتیجه تخریب بتن.

اثرات فوق نوعی از حمله سولفات سدیم و سولفات پتاسیم به بتن است. محلول‌های حاوی سولفات منیزیم عموماً برای برخی غلظت‌های خاص خاصیت تهاجمی دارد. این به این دلیل است که منیزیوم در بیشتر واکنش‌ها دخالت می‌کند و جایگزین کلسیم در فاز جامد بتن می‌شود. در این حالت ما شاهد تشکیل هیدروکسید منیزیم و هیدرات‌های سیلیکات منیزیم هستیم که مستقیماً بر روی استحکام بتن تاثیرگذار است.

منابع حمله سولفاتها خارجی به بتن

طبیعتاً در جریان حمله سولفات به بتن از بخش خارج ما باید با یک محلول یا یک محیط حاوی ذرات سولفات مواجه باشیم که امکان نفوذ سولفات به بخش داخلی بتن را به وجود می‌آورند. در حال حاضر رایج‌ترین عوامل حمله به بتن شامل موارد زیر می‌شوند:

  • آب دریا یا هرگونه آب شور
  • اکسیداسیون مواد معدنی حاوی سولفید در خاک‌های مجاور بتن
  • عملکرد باکتریایی در فاضلاب
  • سولفات موجود در آجر

زمانی که اکسیداسیون مواد معدنی رخ می‌دهد، منجر به تولید اسید سولفوریک می‌شود که با بتن واکنش داده و باعث تخریب آن می‌شود. در جریان عملکرد باکتری‌ها در فاضلاب، باکتری‌های بی هوازی در وهله اول گوگرد دی اکسید تولید می‌کنند که در آب حل شده و سپس تبدیل به اسید سولفوریک می‌شود. همچنین سولفات موجود در آجر در طولانی مدت آزاد شده و از طریق حل شدن در آب تبدیل به یک ماده خورنده می‌شود که تعریف کاملی از حمله سولفات به بتن است.

حمله سولفات داخلی

هنگامی که بتن آماده می‌شود و ذرات آن با یکدیگر مخلوط می‌شوند، مسلماً قرار گرفتن هر ماده‌ای به عنوان منبع سولفات می‌تواند عاملی مهم و تأثیرگذار برای حمله سولفات به بتن باشد. به عنوان مثال استفاده از سنگ آهک غنی از سولفات، اضافه شدن گچ در سیمان یا بتن و همچنین آلودگی ذرات تشکیل دهنده بتن می‌توانند منبع سولفات باشند. به همین دلیل در جریان تولید بتن باید به مسئله سالم بودن آب و مواد اولیه دیگر توجه شود. این شاید یکی از اصلی‌ترین دلایل شرکت‌ها برای استفاده از بتن آماده باشد که در شرایط استاندارد و تحت کنترل کیفیت تولید می‌شود.

حمله سولفات به بتن به شکل تائوماسیت

حمله سولفات به بتن به شکل تائوماسیت (Thaumasite form of sulfate attack) یک شکل خاص است که نیاز به منبع سولفات و همچنین کربنات دارد. این روش از حمله سولفاتها رواج چندانی ندارد و معمولاً در دماهای پایین رخ می‌دهد. حمله تائوماسیت می‌تواند هم در بتن و هم در ملات شکل گیرد. محصولات فرآیند هیدراتاسیون سیمان به طور معمول شامل هیدرات کلسیم سیلیکات و هیدروکسید کلسیم می‌شوند. از آنجایی که هیدرات کلسیم سیلیکات در بتن است و بیشترین قدرت را به خود اختصاص می‌دهد، شکل گیری تائوماسیت و تأثیر آن بر روی این قسمت باعث تضعیف بتن می‌شود.

فرمول شیمیایی این ماده به صورت [Ca3Si (OH) 6.12H2O] (SO4) (CO3) است. این ترکیب تمایل دارد که در دماهای پایین بین ۴ تا ۱۰ درجه سانتیگراد شکل گیرد. همزمان که این ترکیب تشکیل می‌شود، بتن یا ملات تبدیل به یک ماده خالص می‌شود که بیشتر بخش‌های آن استحکام کششی قبلی خود را نداشته و به راحتی شکسته می‌شود.

حمله سولفات به بتن به شکل تائوماسیت

چرا حمله سولفاتی به بتن اهمیت بالایی دارد؟

علیرغم نقاط ضعفی که از لحاظ استحکام کششی و استحکام خمشی در بتن وجود دارد، هنوز هم از آن به عنوان محبوب‌ترین ماده اولیه برای ساخت سازه‌های مختلف استفاده می‌شود. این موضوع باعث شد که در بسیاری از پروژه‌های بزرگ مانند سد سازی و اسکلت سازی و همچنین ساخت منبع آب برای شهرهای مختلف از بتن استفاده شود. از طرف دیگر این حقیقت وجود دارد که احتمال وجود سولفات به صورت محلول در منابع مختلف غیر قابل انکار است.

این سولفات محلول هم به صورت محلول در آب و هم به صورت محلول در خاک می‌تواند عامل اصلی حمله سولفات به بتن باشد. حالا اگر سازندگان و مهندسین سازه این مسئله را نادیده بگیرند، در وهله اول با ترک بسیار زیاد در سطح بتن مواجه می‌شوند که در گام بعد تبدیل به شکستگی و تخریب بتن می‌شود. بنابراین به هنگام ساخت و ساز برای پروژه‌های بتنی، اولین موضوع بررسی وضعیت سولفات موجود در خاک یا در آب است تا به شکل‌های مختلف از نفوذ آن جلوگیری شود. در گام دوم هم باید به سراغ سیمان ضد سولفات برویم که به طور ویژه برای این کاربرد تولید شده و کارایی بالایی دارد.

خرید بتن آماده می‌تواند راهکار خوبی برای جلوگیری از حمله سولفات باشد؟

باید اعتراف کنیم که اصلی‌ترین دلیل حمله سولفاتها به بتن به خاطر کوتاهی ما یا عدم آشنایی ما با این پدیده است. بطور کلی برای جلوگیری از حمله خارجی سولفات ما باید از سیمان مخصوص یا از یک پوشش برای جلوگیری از نفوذ سولفات استفاده کنیم. برای جلوگیری از حمله داخلی هم باید شرایط مناسب و استاندارد را برای تولید بتن و محل مصرف آن در نظر بگیریم.

وقتی که ما سفارش بتن آماده می‌دهیم، طبیعتاً شرایط پروژه خود را برای کارخانه بتن آماده توضیح می‌دهیم. آن‌ها با توجه به نظر کارشناس ممکن است از یک نوع سیمان خاص برای مقابله با حمله سولفات بتن استفاده کنند. همچنین وجود کنترل کیفی این امکان را به آن‌ها می‌دهد که مقدار سیمان و سولفات موجود در آن را تغییر دهند. در نهایت تولید بتن در کارخانه‌ها کاملاً تحت شرایط استاندارد و به دور از هرگونه آلودگی مانند گچ و آهک صورت می‌گیرد. این یعنی احتمال ورود سولفات به داخل بتن به حداقل رسیده و ما می‌توانیم نسبت به حمله سولفاتها به بتن یک سد محکمی ایجاد کنیم.

تلاش ما در گروه کارخانه بتن آماده پاسارگاد این است که شما را نسبت به عوامل مختلف مؤثر بر کیفیت بتن (5 عامل شیمیایی موثر بر تخریب بتن) آشنا کنیم و در جریان آن بهترین گزینه‌ها را به شما پیشنهاد دهیم. بنابراین شما هم می‌توانید سفارش خرید بتن آماده را در سیستم ما ثبت کنید تا کارشناسان ما اطلاعات کامل و دقیق را در اختیار شما قرار دهند.

دیوار پیش ساخته و آشنایی با انواع آن

بدون شک دیوار پیش ساخته یا قطعات پیش ساخته بتنی را می‌توان یکی از بهترین تغییرات در حوزه ساخت و ساز و ساختمان معرفی کرد. با وجود اینکه ما در کارخانه بتن آماده پاسارگاد در حوزه تولید بتن فعالیت می‌کنیم اما بخشی از کار ما هم به تولید قطعات بتنی پیش ساخته مانند بلوک‌ها و تیرچه‌ها اختصاص یافته است. اما باید این حقیقت را بپذیریم که دیوارهای پیش ساخته تأثیر بسیار چشمگیری بر سرعت ساخت و ساز داشته‌اند و حتی کیفیت ساخت را هم بالاتر برده‌اند.

بنابراین اگر شما هم به عنوان یک پیمانکار تصمیم دارید که از دیوار پیش ساخته برای پروژه خود استفاده کنید و می‌خواهید بین دیوار بتنی پیش ساخته و دیوار معمولی یک مورد را انتخاب کنید این مطلب را تا انتها با ما همراه باشید.

مروری بر دیوار پیش ساخته و دلیل استفاده از آن

دیوار پیش ساخته یک سازه بتنی یا گچی است که به صورت مستقل و جدا از محل پروژه طراحی و ساخته می‌شود و سپس در یک پروژه ساخت و ساز نصب می‌شود. دیوارهای پیش ساخته و در حقیقت قطعات پیش ساخته مطابق با الگوهای خاصی طراحی و ساخته می‌شوند و به همین دلیل چیدن آنها در کنار یکدیگر به منظور اجرای یک سبک خاص کیفیت خوبی نصیب ما می‌کند. دلایل مختلفی برای کاربرد دیوار پیش ساخته در یک پروژه وجود دارد اما اصلی‌ترین آنها مربوط به سرعت ساخت بالا و همچنین کیفیت اجرای سازه است. این قطعات تحت شرایط استاندارد و از پیش طراحی شده ساخته می‌شوند و به همین دلیل نیازی به اندازه گیری‌های پیچیده یا وسواس در چیدن آنها نیست.

مروری بر دیوار پیش ساخته و دلیل استفاده از آن

مزایای دیوار پیش ساخته

دلایل مختلفی برای استفاده از دیوار پیش ساخته وجود دارد و هر کدام از پیمانکاران یا مهندسین سازه به دلایل خاصی به سراغ این ابزارها می‌روند. اما به طور کلی بدون در نظر گرفتن مواد اولیه آن‌ها می‌توانیم چهار دلیل بزرگ و اصلی برای استفاده از دیوارهای پیش ساخته داشته باشیم:

سرعت ساخت بالا

زمانی که شما از قطعات بتنی پیش ساخته یا از دیوار پیش ساخته برای اجرای یک پروژه استفاده می‌کنید دقیقاً مانند حالتی است که قطعات یک  پازل را بر کنار یکدیگر قرار می‌دهید. با این تفاوت که شما در چیدن این قطعات الگوی پیچیده و کوچک ندارید و تنها لازم است که آنها را بر مبنای اجرای کلیه پروژه‌ها بچینید. به همین دلیل یک قطعه از دیوارهای پیش ساخته می‌تواند کار تعداد زیادی از بلوک‌ها و سایر سازه‌های سیمانی را انجام دهد.

کاهش وزن سازه

اصولاً برای ساخت قطعات پیش ساخته از مواد اولیه به صورت کامپوزیت یا ترکیبی استفاده می‌شود که وزن آنها نسبت به دیوارهای معمولی بسیار کمتر بوده و به همین دلیل نصب آنها راحت‌تر است. به جز در برخی موارد که احتمال وارد آمدن فشار به دیوار وجود دارد، سازه استفاده شده در این دیوارها بسیار وزن سبکی دارد و به همین دلیل فشار زیادی به سازه بتنی یا سازه آهنی وارد نمی‌کند.

استحکام کششی بالا

نکته جالبی که در مورد دیوارهای پیش ساخته و حتی قطعات بتنی پیش ساخته وجود دارد این است که استحکام کششی بسیار بالاتری نسبت به دیوارهای معمولی از خود نشان می‌دهند. این قطعات به شکلی طراحی شده‌اند که در کنار یکدیگر نوعی فضا برای حرکت و کشش در دیوار به وجود می‌آورند که در زلزله و در تنش‌های مختلف بهترین عکس العمل ممکن را نشان می‌دهند. بنابراین اگرچه استحکام فشاری این قطعات همانند قطعات و دیوارهای معمولی نیست اما از لحاظ استحکام کششی در وضعیت بهتری هستند.

تولید استاندارد

یکی از نکات جالبی که در مورد ساخت دیوار پیش ساخته وجود دارد این است که تولیدکنندگان سعی می‌کنند کلیه شرایط استاندارد را رعایت کنند. البته این موضوع به این معنی نیست که همه دیوارهای پیش ساخته موجود استاندارد هستند. اما در هر صورت از قوانین ساخت و ساز و استانداردهای ساختمان برای تولید این سازه‌ها وجود دارد که اگر مطابق با آنها رفتار شود ما می‌توانیم از استحکام به بالا و استاندارد آنها اطمینان داشته باشیم.

انواع دیوار پیش ساخته

اگر مطلب قبلی ما را در مورد قطعات پیش ساخته بتنی مطالعه کرده باشید در جریان آن به مدل‌های مختلفی از آنها اشاره کرده‌ایم که بیشتر از لحاظ طراحی با یکدیگر متفاوت بودند. اما در مورد دیوار پیش ساخته این تنوع به مواد اولیه به کار رفته در ساخت آن‌ها بر می‌گردد. با این تفاسیر مدل‌های مختلفی از دیوارهای پیش ساخته وجود دارند که عبارتند از:

دیوار پیش ساخته گچی

در این دیوارها ماده اصلی چسباننده و نگهدارنده مواد اولیه در کنار یکدیگر گچ است. این نوع دیوارها در اندازه‌های متفاوتی هستند و معمولاً برای بخش داخلی آنها از الیاف‌های مختلف استفاده می‌شود. دیوارهای پیش ساخته گچی بهترین انتخاب ممکن برای دیوارهای تیغه‌ای هستند و معمولاً در برابر حرارت و عبور صوت مقاومت خوبی دارند.

دیوار پیش ساخته بتنی

دیوارهای بتنی پیش ساخته محبوبترین و رایج‌ترین مدل دیوارهای پیش ساخته در سطح بازار هستند که استحکام بالایی دارند و می‌توان از آنها در نقش‌های مختلف استفاده کرد. این دیوارها ممکن است به شکل نازک و کوچک به عنوان حصار برای یک منطقه خاص به کار گرفته شوند یا به عنوان یک دیوار محکم بتنی در یک منطقه امنیتی استفاده شوند. وضعیت استحکام و ضربه پذیری این دیوارها تا حدود زیادی به دیوارهای معمولی شباهت دارد اما در برخی موارد جزئی با یکدیگر متفاوت هستند.

دیوار پیش ساخته‌تری دی پنل

این دیوارها به عنوان اصلی‌ترین گزینه‌ها برای پارتیشن بندی یک فضای بزرگ استفاده می‌شوند. دیوارهای تری دی پانل به صورت مواد کامپوزیتی هستند که دو لایه مسطح و محکم در دو طرف خود دارند و بین این دو لایه به صورت متخلخل طراحی شده است. این دیوارها استحکام کششی یا فشاری زیادی ندارند و بیشتر به عنوان پارتیشن برای فضاهای بزرگ استفاده می‌شوند و تنوع آنها نسبت به سایر گزینه‌ها بیشتر است.

دیوار پیش ساخته‌تری در پنل

اجرای دیوار معمولی یا دیوار پیش ساخته؟

شاید برای شما این ابهام به وجود آمده باشد که اجرای دیوار معمولی با کمک آجر سفالی یا به کمک بلوک تیغه‌ای بهتر است یا استفاده از دیوارهای پیش ساخته. انتخاب بین این دو گزینه به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد و بیشتر تحت شرایط ساخت و ساز ما قرار دارد. کسانی که احساس می‌کنند احتمال ورود فشار به سازه زیاد است و ممکن است سازه آنها تنش‌های مختلفی را تجربه کند می‌توانند از دیوارهای معمولی استفاده کنند که از لحاظ هزینه مقرون به صرفه است و اطمینان خاطر به دنبال دارد.

اما معمولاً پیمانکاران پروژه‌های بزرگ که از لحاظ زمانبندی محدودیت بیشتری دارند و از طرف دیگر بخش اصلی اجرای سازه خود را به اجرای چارچوب بتنی یا فلزی اختصاص می‌دهند به سراغ استفاده از دیوار پیش ساخته می‌روند. این پیمانکاران نیاز به صرف زمان و همچنین استخدام کارگر برای اجرای دیوار معمولی ندارند و از طرف دیگر دیوارهای پیش ساخته این فرصت را به آن‌ها می‌دهد که پروژه را بسیار سریع‌تر از حالت عادی اجرا کنند. از طرف دیگر ممکن است برخی از مهندسین سازه و پیمانکاران به دنبال پارتیشن بندی فضای داخلی سازه خود باشند. در این حالت اجرای دیوار معمولی توجیه چندانی ندارد و بیشتر تقسیم فضا با استفاده از پنل های پیش ساخته تری دی پنل انجام می‌گیرد.

نکاتی در مورد قیمت دیوار پیش ساخته

شاید شما خیلی دوست داشته باشید که اطلاعات دقیقی در مورد قیمت دیوارهای پیش ساخته و همچنین هزینه اجرای آنها داشته باشید. اما حقیقت ماجرا این است که قیمت گذاری این قطعات با توجه به فاکتورهای مختلفی مانند اندازه دیوار و همچنین مواد اولیه به کار رفته در ساخت آن‌ها تغییر می‌کند. از طرفی دیگر فاکتورهای مختلفی دیگری مانند بعد مسافت و همچنین دسترسی به تجهیزات اولیه در این زمینه بسیار تاثیرگذار هستند و می‌توانند هزینه کلی یک پروژه را تحت تأثیر خود قرار دهند.

ما در گروه کارخانه بتن آماده پاسارگاد علاوه بر آماده سازی و تولید بتن آماده با شرکت‌های مختلفی در زمینه تولید قطعات بتنی پیش ساخته و دیوارهای پیش ساخته همکاری داریم. از طرف دیگر در بین محصولات ما انواع بلوک بتنی معمولی و بلوک سبک مانند بلوک پومیس و بلوک سبک هوادار وجود دارد که شما می‌توانید آنها را به همراه تیرچه سفارش دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و همچنین سفارش خرید بتن آماده از طریق شماره‌های درج شده در سایت با ما در تماس باشید.

قطعات پیش ساخته بتنی ؛ نحوه ساخت و مزیت استفاده از آن

دیوار پیش ساخته بتنی یا قطعات پیش ساخته بتنی از جمله اصطلاحاتی هستند که در چند سال اخیر زیاد آنها را شنیده‌ایم و به یک روش مدرن در ساخت و ساز تبدیل شده‌اند. در گذشته بلوک و تیرچه به عنوان قطعات پیش ساخته بودند، اما اندازه کوچک آن‌ها باعث شده بود که در زمره مصالح‌ساختمانی قرار گیرند و چندان به عنوان قطعات پیش ساخته به آنها اهمیت داده نشود. اما امروزه هم این بلوک‌های بتنی در سایزهای بزرگتری ساخته می‌شوند و از آنها به عنوان دیوار پیش ساخته بتنی استفاده می‌شود.

ما هم در گروه کارخانه بتن آماده پاسارگاد با توجه به زمینه فعالیت خود در این مطلب به بررسی دیوار پیش ساخته بتنی یا قطعات بتنی پیش ساخته خواهیم پرداخت و در نهایت در مورد مزایای آنها صحبت خواهیم کرد.

قطعات پیش ساخته بتنی چیست؟

قطعات پیش ساخته بتنی به قطعاتی گفته می‌شود که به صورت مجزا و مستقل از سایر قسمت‌های ساختمان با کمک بتن تولید می‌شود. این دیوارها دارای قالب مشخص و استانداردی هستند که هم اندازه دیوار بتنی و هم کیفیت ساخت آن را مشخص می‌کند. همانطور که ما برای تولید بلوک یا تولید تیرچه نیاز به مواد اولیه و یک قالب مشخص داریم، برای ساخت دیوار بتنی پیش ساخته هم باید این الزامات فراهم شود تا ما بتوانیم آنها را در قالب استاندارد تولید کنیم.

قطعات پیش ساخته بتنی انواع مختلفی دارد و اندازه آنها هم با یکدیگر متفاوت است. طبیعتاً شما وقتی که یک دیوار باربر را می‌سازید نحوه ساخت آن تفاوت بسیار زیادی با یک دیوار تیغه‌ای معمولی دارد. حتی در برخی از پروژه‌ها امکان استفاده از دیوار پیش ساخته گچی هم وجود دارد. این دیوارها صرفاً برای مشخص کردن محدوده و مرز یک فضای خاص به کار گرفته می‌شود و وظیفه‌ای مانند حمل بار پروژه یا اهمیت در استحکام آن ندارد. به همین دلیل است که شما به هنگام خرید قطعات پیش ساخته بتنی باید اطلاعاتی در مورد نیاز خود به فروشنده بدهید تا بهترین گزینه را به شما پیشنهاد دهد.

قطعات پیش ساخته بتنی چیست؟

نحوه ساخت قطعات پیش ساخته بتنی

نمی‌دانم تا چه اندازه با فرآیند تولید تیرچه و بلوک آشنایی دارید، اما ساخت قطعات بتنی پیش ساخته از جمله دیوار پیش ساخته بتنی دقیقاً مشابه با این دسته از مصالح ساختمانی است. برای ساخت این تجهیزات شما باید چند گام را به صورت پیاپی دنبال کنید:

  • آماده سازی قالب و با توجه به نیاز کارگاهی: اولین کاری که شما باید انجام دهید این است که قالب دیوار پیش ساخته را آماده سازی کنید. این دیوارها ممکن است در ابعاد ۵۰ سانتیمتر یا در ابعاد بزرگتر مانند دو تا سه متر باشد. بنابراین باید از قبل بدانید که چه اندازه‌ای از دیوار بتنی نیاز دارید و قالب متناسب با آن را فراهم کنید.
  • تولید بتن یا خرید بتن آماده: گام دوم این است که شما بتن را در کارگاه آماده کنید یا سفارش خرید بتن آماده را به یک شرکت مانند کارخانه بتن آماده پاسارگاد واگذار کنید. در این مورد تولید بتن در کارگاه هزینه کمتری دارد، اما خرید بتن از کارخانه بتن آماده به شما این اطمینان را می‌دهد که کیفیت بتن شما در سطح عالی و استاندارد است.
  • مشخص کردن چارچوب قطعه بتنی و استفاده از میلگرد و فولاد: شما برای دیوارهای کوچک نیازی به بتن مسلح ندارید و می‌توانید از همان بتن معمولی استفاده کنید. اما به خاطر داشته باشید که استحکام کششی و خمشی بتن بسیار پایین است و به همین دلیل برای دالهای بتنی نیاز دارید که از میلگرد و فولاد استفاده کنید. البته ممکن است از الیاف‌های دیگر کمک بگیرید که ما در مطالب قبل آن را توضیح دادیم (انواع الیاف بتن و تأثیر آنها بر استحکام سازه را بشناسیم).
  • بتن ریزی: در این مرحله شما باید چارچوب قطعه بتنی یا همان دال فولادی را در داخل قالب اولیه قرار دهید و بتن را به آن انتقال دهید. اندازه بتن باید به شکلی باشد که دال فولادی را به طور کامل بپوشاند و هیچ کدام از قطعات داخلی آن مشخص نباشد.
  • خارج کردن از قالب و انتقال به استخر آب: بعد از گذشت چند روز و محکم شدن بتن شما می‌توانید دیوار پیش ساخته بتنی خود را از قالب خارج کنید و به استخر آب انتقال دهید. استخر آب برای استحکام سیمان بتن اهمیت ویژه‌ای دارد و حتماً باید این موضوع بیشتر از ۴۸ ساعت طول بکشد.

انواع قطعات پیش ساخته بتنی

با توجه به توضیحاتی که داده شد امکان استفاده از قطعات بتنی پیش ساخته در بخش‌های مختلفی وجود دارد و محدودیت آن بسیار کم است. گاهی می‌توان از این قطعات در پروژه‌های بزرگ مانند بزرگراه‌ها استفاده کرد و در برخی موارد امکان استفاده از آنها در پروژه‌های کوچک مسکونی هم وجود دارد. به طور کلی قطعات بتنی پیش ساخته را می‌توان در گروه‌های زیر قرار داد:

دیوار پیش ساخته بتنی

این قطعات کاملاً به شکل دیوار هستند و به عنوان دیوار هم در پروژه‌های مسکونی و ساختمانی به کار برده می‌شوند. برخی از آنها در اندازه‌های بزرگتر و برای حمل بار طراحی می‌شود که طبیعتاً الیاف بتنی در آنها نقش مهمی دارند. برخی دیگر نیز صرفاً به عنوان تیغه به کار برده می‌شوند و یک دیوار ضعیف و نازک هستند.

 نیوجرسی

نیوجرسی یکی دیگر از قطعاتی است که احتمالاً شما در طول روز بارها با آنها برخورد داشته‌اید. این قطعات برای جدا کردن معابر تردد خودروها در دو مسیر متفاوت یا حتی مشخص کردن مسیر عبور عابرین پیاده به کار برده می‌شوند. نیوجرسی‌ها برای جلوگیری از انحراف خودرو در تصادف و کاهش خسارت آنها بسیار مناسب هستند و امروزه سبک‌های متفاوتی از آنها در بزرگراه‌ها دیده می‌شود.

نیوجرسی

 قطعات بتنی مشبک

این قطعات بیشتر به عنوان یک دیوار یا حفاظ برای یک منطقه خاص به کار برده می‌شوند. شما اگر دیده باشید در فرودگاه‌ها و در ترمینال‌ها از این دیوارهای پیش ساخته استفاده می‌شود که شبیه فنس و دیوارهای فلزی هستند. طراحی این دیوارها با توجه به کاربرد آنها متفاوت است و ممکن است اندازه قسمت باز آنها با توجه به نیاز کاربر تغییر کند.

دال بتنی پیش ساخته

دال بتنی پیش ساخته در پروژه‌های داخل شهر و بیرون شهر کاربرد دارد و معمولاً از آنها برای کانال کشی یا حتی پوشاندن مسیر عبور فاضلاب استفاده می‌شود. دال‌های بتنی موانع خوبی برای رشد حشرات و حیوانات موذی و جلوگیری از انتقال آنها به مناطق شهری است. این گروه از قطعات بتنی پیش ساخته ممکن است به عنوان پل در پیاده روها یا حتی برای تعریض معابر هم به کار برده شود. دال‌های بتنی در اندازه‌های مختلفی ساخته می‌شوند و استحکام آنها با یکدیگر متفاوت است. به همین دلیل کاربرد آنها محدود نیست و شما می‌توانید در پل‌های بزرگ یا حتی در پل‌های عابر پیاده هم نمونه‌های آن‌ها را ببینید.

دیوار بتنی حصار کشی

این دسته از قطعات بتنی پیش ساخته در حقیقت همان دیوار پیش ساخته هستند که برای مشخص کردن یک محوطه خاص به کار برده می‌شود. این دیوارها در انواع مختلفی مانند یکرو و دورو هستند که در آنها از آرماتور استفاده شده و استحکام بسیار بالایی دارند. شما اگر از مناطق نظامی عبور کرده باشید به خوبی می‌بینید که دیوار محوطه برای مرزکشی این منطقه به کار برده شده و یکی از پرکاربردترین گزینه‌هاست. اندازه این دیوارها با توجه به هدف و کاربرد آنها متفاوت است، اما امکان استفاده از این دیوارها در پروژه‌های پالایشگاهی و همچنین در پروژه‌های نفتی وجود دارد و موانع خوبی در برابر آب شور هستند.

مزایای استفاده از دیوار پیش ساخته بتنی

در انتها بد نیست که کمی هم در مورد مزایای استفاده از قطعات پیش ساخته بتنی هم صحبت کنیم. امروزه قطعات و دیوارهای پیش ساخته نقش مهمی در ساخت و ساز دارند، اما چرا شرکت‌ها ترجیح می‌دهند که از این ابزارها استفاده کنند؟

  • سرعت ساخت و ساز بالا: با وجود قطعات بتنی پیش ساخته شما خیلی راحت می‌توانید آنها را مانند پازل در کنار یکدیگر قرار دهید و یک سازه بتنی محکم ایجاد کنید که حتی در برابر زلزله مقاوم باشد.
  • کیفیت استاندارد: در جریان ساخت قطعات پیش ساخته بتنی از مواد اولیه با کیفیت و استاندارد استفاده می‌شود و تمامی مراحل به صورت کنترل شده انجام می‌شود. این موضوع باعث می‌شود که مهندسین سازه اعتماد بالایی به کیفیت این قطعات داشته باشند و حتی آن را نسبت به دیوار معمولی هم محکم‌تر بدانند.
  • امکان سنجش کیفیت: شما اگر قصد بررسی کیفیت دیوار پیش ساخته بتنی یا قطعات را داشته باشید خیلی راحت و بدون کمترین زحمت می‌توانید قسمت بسیار کوچکی از آنها را امتحان کنید و نیازی به تخریب یا شکستن همه قطعه نداشته باشید.
  • صرفه جویی در هزینه: با وجود این قطعات یا دیوارها شما بخش مهمی از هزینه‌های خود را صرفه جویی می‌کنید. در واقع شما نیازی به استخدام کارگر برای تولید بتن ندارید و قطعات بلافاصله با استفاده از جرثقیل به محل نصب انتقال داده می‌شوند.
  • نظم در اجرای پروژه‌های بزرگ: این یک مزیت بزرگ دیگر برای قطعات پیش ساخته بتنی است که شما می‌توانید برای اجرای گام‌های مختلف پروژه‌های بزرگ برنامه ریزی کنید و دقیقاً سرعت انجام پروژه را با توجه به نیاز خود برنامه ریزی کنید.

مزایای استفاده از دیوار پیش ساخته بتنی

قطعات پیش ساخته بتنی به ابزار مهم و کاربردی در حوزه ساخت و ساز تبدیل شده‌اند که امروزه اکثر پیمانکاران تمایل دارند از آنها در پروژه‌های خود استفاده کنند. البته طبیعی است که برای استفاده از این قطعات نیاز به ابزارهای خاصی وجود دارد و حتی در آنها ایراداتی هم هست. این موضوع باعث می‌شود که کاربرد این قطعات با ابهاماتی همراه باشد که مهندسین سازه باید به سؤالات شما در این زمینه پاسخ دهند.

موارد مهم دیگری هم در رابطه با استفاده از قطعات بتنی پیش ساخته و دیوار پیش ساخته بتنی وجود دارد که در مطالب بعدی بیشتر به آنها خواهیم پرداخت. اما اگر می‌خواهید در مورد روند تولید بتن آماده و خرید آن اطلاعات بیشتری داشته باشید یا برای پروژه خود نیاز به دال بتنی و دیوار پیش ساخته دارید، از طریق شماره‌های درج شده در سایت با ما در تماس باشید.

برآورد هزینه تولید بتن آرمه در ساختمان بتنی بر اساس متر مکعب

اصولاً کسانی که به فکر راه اندازی یک پروژه ساخت و ساز هستند، یا حتی پیمانکاران، نسبت به هزینه تولید بتن آرمه نگران هستند و معیار مشخصی برای قیمت‌گذاری خود ندارند. از طرف دیگر قیمت محصولات و مواد اولیه به صورت فصلی تغییر می‌کند و نمی‌توان به یک رقم خاص اشاره کرد. اما در هر صورت می‌توان آماری کلی از هزینه‌ها و میزان مصرف مواد به دست آورد که به صورت لحظه‌ای قیمت ساخت و ساز را بررسی کرد.

حالا اگر شما برای پروژه مسکونی خود به دنبال برآورد هزینه تولید بتن آرمه هستید، با ما همراه باشید تا در این مطلب محاسبه‌های خود را برای یک متر مکعب بتن مسلح با میلگرد فولادی انجام دهیم.

هزینه تولید بتن آرمه شامل چه مواردی می‌شود؟

بتن آرمه شامل ترکیبی از بتن معمولی و میلگرد فولادی است که در بخش‌های مختلف ساختمان کاربرد دارد و شرایط آن برای هر قسمت از ساختمان متغیر است. به عنوان مثال، نوع بتن و نوع میلگرد استفاده شده در فونداسیون با نوع بتن و میلگرد استفاده شده در ستون‌ها و سقف متفاوت است. به همین دلیل است که باید برای هر قسمت هزینه تولید بتن آرمه به صورت جداگانه محاسبه شود. در گروه بندی بتن استانداردهای مختلفی داریم که شامل مقدار مواد مانند شن و ماسه، مقدار سیمان و دانه‌های ماسه و همچنین مقدار فولاد می‌شود. این استانداردها به صورت  M15 (1: 2: 4)، M20 (1: 1.5: 3)، M25، M30 و غیره هستند.

برای تولید هر متر مکعب بتن مسلح به موارد زیر نیاز دارید:

  • سیمان با توجه به استاندارد انتخاب شده؛
  • ماسه سنگ با توجه به اندازه دانه و مقدار آن؛
  • میلگرد با توجه به استحکام مورد نیاز؛
  • آب با توجه به نسبت سیمان به آب؛
  • مواد افزودنی مانند ضد یخ یا روان کننده بتن؛
  • کارگر برای انجام به بخش‌های مختلف تولید بتن.

با این تفاسیر ما برای بررسی هزینه تولید بتن آرمه در یک ساختمان بتنی از استاندارد M20 استفاده می‌کنیم و محاسبات خود را برای یک متر مکعب بتن انجام می‌دهیم.

هزینه تولید بتن آرمه شامل چه مواردی می‌شود؟

تخمین مواد مورد نیاز برای تولید یک متر مکعب بتن

برآورد مواد شامل ماسه سنگ، سیمان، میلگردهای فولادی و سایر مواد افزودنی می‌شود که با توجه به طرح اختلاط آنها مشخص می‌شود. در این بررسی ما طرح اختلاط 1: 1.5: 3 را در نظر می‌گیریم که حجم خشک کل مواد در حدود 1.54 برابر حجم مرطوب بتن می‌شود که این تغییر حجم به دلیل ایجاد حفره موجود در ساختار شن و ماسه به صورت خشک است. بنابراین در این بررسی ما حجم 1.54 متر مکعب از مواد اولیه را در نظر می‌گیریم که برای تولید یک متر مکعب بتن معمولی مناسب است.

  • مقدار سیمان مورد نیاز: با توجه به نسبت‌های ذکر شده، ما برای تولید یک متر مکعب بتن نیاز به حدود 0.28 متر مکعب سیمان داریم. از طرف دیگر هر کیسه سیمان حجمی معادل با 0.0347 متر مکعب دارد که با بررسی آن متوجه می‌شویم که به ۸ کیسه سیمان نیاز داریم.
  • حجم ماسه مورد نیاز: با توجه به بررسی‌های صورت گرفته و همچنین حجم مواد خشک اندازه گیری شده برای بتن، در این پروژه ما نیاز به 0.42 متر مکعب ماسه سنگ داریم.

مقدار میلگرد مورد نیاز

با توجه به اهمیت وجود میلگرد فولادی در ساختار بتن آرمه، این مورد را به صورت جداگانه بررسی می‌کنیم. میزان میلگرد در یک سازه به محل بتن ریزی بستگی دارد و به همین دلیل میزان میلگرد در قسمت فونداسیون نسبت به مقدار میلگرد در قسمت سقف ساختمان متفاوت است. برای محاسبه مقدار میلگرد مورد نیاز می‌توانیم وزن کل فولاد مورد نیاز را بر هر حجم کل بتن برای قسمت‌های مختلف تقسیم کنیم. این به ما کمک می‌کند که وزن فولاد تقویت شده برای هر متر مکعب بتن را محاسبه کنیم. اما مهندسین سازه یک قانون کلی برای انتخاب حجم فولاد در یک سازه دارند که:

  • برای قسمت‌های تخت و برای اسلب: ۱% حجم بتن
  • برای ستونها: 2.5 درصد حجم بتن
  • برای سقف: 0.6 درصد حجم بتن.

بنابراین اگر ما بخواهیم هزینه تولید بتن آرمه برای ستون ساختمان را انجام دهیم برای هر متر مکعب در حدود ۱۹۶ کیلوگرم میلگرد فولادی نیاز داریم. البته باز هم باید این نکته را متذکر شویم که مقدار میلگرد با توجه به نوع بتن و محل استفاده از آن متغیر است.

هزینه مواد افزودنی و آب

 بتن ریزی در هوای سرد با بتن ریزی در هوای گرم و متفاوت است و شرایط تولید بتن و همچنین میزان مواد افزودنی و آب در آنها با یکدیگر فرق دارد. این تفاوت‌ها در کنار یکدیگر مشخص می‌کند که شما برای هر متر مکعب از بتن آرمه نیاز به چه مواد افزودنی دارید و حجم آب استفاده شده باید به چه صورت باشد. در این مورد برای برآورد هزینه بهتر است با مهندسین سازه مشورت کنید تا اعداد دقیق را در اختیار شما قرار دهند. البته به خاطر داشته باشید که معمولاً 7.5 درصد از هزینه تولید بتن آرمه به موارد جانبی مانند مواد افزودنی، آب و سایر مواد پیش بینی نشده اختصاص می‌یابد.

 هزینه کارگر

متاسفانه بسیاری از افراد ناشی و تازه کار هزینه کارگر را در ساخت و ساز خود لحاظ نمی‌کنند و این باعث اختلاف حساب زیادی بین موارد پیش‌بینی شده و موارد عملی می‌شود. این یک موضوع بدیهی است که هزینه کارگر تأثیر خود را به طور مستقیم بر هزینه تولید بتن آرمه می‌گذارد. اگر می‌خواهید بدانید که در هر متر مکعب بتن شما به چه کارگرهایی نیاز دارید فقط به فهرست زیر نگاه کنید:

  • هزینه کارگر معمولی: شما برای تولید هر متر مکعب بتن آرمه نیاز به هزینه 0.37 روز کارگر معمولی دارید؛
  • هزینه کارگر ماهر: در عین حال از شما باید 3.5 روز هزینه برای هر کارگر حساب کنید؛
  • کارگر حمل آب: شما برای حمل به آب نیاز به هزینه‌ای معادل با 1.39 روز کار یک کارگر دارید؛
  • کارگر خم کن میلگرد: شما به ازای هر ۱۰۰ کیلوگرم میلگرد نیاز به یک روز کارگر دارید و هزینه آن را باید حساب کنید؛
  • اپراتور دستگاه میکسر: استخدام کردن اپراتور دستگاه میکسر هزینه‌ای معادل با 0.0714 روز یک کارگر دارد؛
  • اپراتور دستگاه ویبراتور: استخدام کردن اپراتور دستگاه ویبراتور هزینه‌ای معادل با 0.0714 روز یک کارگر دارد.

در حال حاضر هزینه روزانه یک کارگر بین ۵۰ تا ۱۰۰ هزار تومان متغیر است، اما شما می‌توانید با توجه به مقتضیات زمانی خود این قیمت را تغییر دهید و محاسبات خود را انجام دهید.

 هزینه کارگر

یک پیمانکار چقدر سود می‌کند؟

حتماً برای شما خیلی جالب است که بدانید در جریان ساخت و ساز پروژه شما چه سودی نصیب پیمانکار می‌شود. اگر چه سود پیمانکاران از یک پروژه به پروژه دیگر، از یک موقعیت جغرافیایی به موقعیت جغرافیایی دیگر یا از یک شرایط ساخت و ساز خاص به شرایط دیگر متفاوت است، اما به طور معمول سود پیمانکاران بین ۱۰ تا ۲۰ درصد متغیر است. بنابراین وقتی که شما پروژه ساخت و ساز بتنی خود را به یک پیمانکار واگذار می‌کنید، قیمت پیشنهاد شده آنها در حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد بالاتر از قیمت معمولی است و شما می‌توانید از این مورد برای برآورد هزینه تولید بتن آرمه در یک پروژه استفاده کنید.

نقش بتن آماده در این هزینه‌ها به چه صورت است؟

در بسیاری از مطالب قبلی ما به قیمت بتن آماده اشاره کردیم و از آن به عنوان یک گزینه به صرفه یاد کردیم. شما اگر همین الان قیمت اجزاء مختلف را با هم مقایسه کنید متوجه می‌شوید که بتن‌آماده گران‌تر تمام می‌شود. اما با وجود اینکه پیمانکاران به دنبال سود بیشتر هستند، سفارش بتن آماده را ترجیح می‌دهند. این به این دلیل است که کارخانه بتن آماده محصول را به طور کامل و استاندارد در اختیار شما قرار می‌دهد و پروژه‌های شما کامل طبق برنامه‌ریزی قبلی پیش می‌رود.

حتی اگر شما آدم دقیقی باشید و در بحث زمانبندی حساسیت به خرج دهید، خرید بتن آماده از بسیاری از جهات نسبت به هزینه تولید بتن آرمه بهتر است و می‌تواند به عنوان یک نقطه قوت باشد. پس اگر شما برنامه‌ریزی کرده‌اید که برای پروژه خود از بتن آماده استفاده کنید، حتماً با ما تماس بگیرید تا اطلاعات تکمیلی و دقیق‌تر را در اختیار شما قرار دهیم.

کارخانه بتن آماده پاسارگاد این آمادگی را دارد که در محاسبه هزینه تولید بتن آرمه به شما کمک کند و زمینه خرید بتن آماده، خرید بلوک و خرید تیرچه و گروت ساختمانی را برای شما فراهم کند. فقط کافی است با ما تماس بگیرید.