بررسی انواع ضد یخ بتن در تولید بتن در صنعت ساختمان

ضد یخ بتن دارای انواع گوناگونی است. هدف ما در این مقاله معرفی مهم ترین ضد یخ های بتن است. کاربرد این ماده در عملیات بتن ریزی در هوای سرد است. هوای سرد موجب یخ زدگی در آب مخلوط شده و برای بتن مضراتی به همراه دارد. لذا معمولا از ضد یخ بتن در بتن ریزی در هوای سرد استفاده می شود.

ضد یخ بتن پودری

ضد یخ بتن پودری، از ترکیب نمک های معدنی و کلسیم کلراید خالص با یک نسبت خاص تولید شده است، که باعث افزایش گرمازایی در بتن، کاهش نقطه انجماد ملات، تامین زودرس مقاومت اولیه، افزایش انسجام و دوام بتن و ملات در برابر یخبندان و تسریع در گیرش می شود.

عمده مصارف ضد یخ بتن پودری در مناطق سردریز و یخبندان و زمان هایی که افت سریع دمای محیط پیش بینی می شود، است. گیرش سریع بتن جهت استفاده سریع در سازه بتنی، استفاده در بتن های غیر مسلح به دلیل حضور یون کلرید کاربرد دارد، که این نوع ماده به علت یون کلراید فقط در بتن های غیر مسلح استفاده می شود. استفاده از این نوع  ضد یخ بتن در بتن های مسلح، به علت این که بر پایه یون کلراید است، مناسب نیست.

ضد یخ بتن پودری را به دو روش استفاده می کنند. اول، ترکیب هم زمان با آب اختلاط بتن، و دوم،  پس از اختلاط بتن یا ملات به آن اضافه می شود. میزان مصرف ضد یخ بتن به برودت هوای محیط و همچنین به عیار بتن بستگی دارد.

ضد یخ بتن
ضد یخ بتن

ضد یخ بتن مایع بدون کلراید

ضد یخ بتن مایع بدون کلراید بر پایه نیتریت های سدیم و کلسیم است و حاوی یون های فعال واکنش گر است. مصرف آن در بتن در هوای سرد و یخبندان برتری های زیر را دارد. میزان مصرف ضد یخ بتن مایع به برودت هوای محیط برای بتن ریزی و همچنین به عیار بتن بستگی دارد.

در جریان فعل و انفعالات شیمیایی با سیمان حرارت هیدراتاسیون درونی بتن تازه را بالا می برد و به روند گیرش آن سرعت می بخشد. همچنین ضمن کاهش نقطه انجماد آب خطرات ناشی از افت سریع حرارت محیط و یخ زدن آب در بتن و ملات تازه را بر طرف می سازد در نتیجه به استحکام و دوام بتن در مقابل سیکل های متناوب یخبندان و ذوب می افزاید.

ضد یخ بتن مایع با کلراید

ضد یخ بتن مایع با کلراید افزودنی است که با مکانیزم شتاب دهندگی در عمل هیدراتاسیون و کاهش دمای انجماد از یخ زدگی بتن در سرما و یخبندان و متلاشی شدن یا عدم کسب مقاومت بتن  جلوگیری می کند. این محصول کلرایدی بوده و در سازه های غیر مسلح بکار برده می شود. از مزایای استفاده از این نوع ضد یخ بتن، افزایش مقاومت اولیه و نهایی بتن، بتن ریزی در دماهای زیر صفر درجه، جلوگیری از یخ زدن بتن، جلوگیری از متلاشی شدن بتن در دماهای زیر صفر درجه، قابلیت سازگاری با انواع تیپ های مختلف سیمان و کاهش آب مصرفی تا 10 درصد می باشد.

این محصول را می توان با بتن آماده قاطی کرد و پس از همگن شدن و اختلاط کامل بتن ریزی کرد یا می توان محصول  را در زمان ساخت بتن در بچینگ و یا به بتن آماده در تراک میکسر اضافه نمود. باید در نظر داشت به میزانی که ضد یخ بتن ریخته می شود باید از وزن آب مصرفی کاسته شود همچنین قبل از بتن ریزی، سطح قالب ها و آرماتور ها را از برف و آب بزدایید. نکته مهم این محصول کلرایدی بودن است و به هیچ عنوان در سازه های مسلح نباید به کار برده شود.

ضد یخ بتن
ضد یخ بتن

ضد یخ بتن فابیر

ضد یخ بتن فایبر برای بتن مسلح، تـرکیبى از مـواد معدنى و آلـى بر پایه نیتروژن است. در ساخت این نوع ضد یخ مسلح بدون کلراید به هیچ عنوان از مواد کلرایدی استفاده نشده است.

مواد نیتروژنی و کلسیم نیتروژنی در ضد یخ به عنوان مواد بازدارنده خوردگی مطرح شده است. بتن ریزی در هوای سرد با استفاده از این ضد یخ امکان پذیر است. با وجود استفاده از این ضد یخ یا هرگونه ضد یخ در هنگام بتن ریزی در هوای سرد، رعایت الزامات بتن ریزی در هوای سرد و آیین نامه ای نباید فراموش شود.

در حقیقت استفاده از ضد یخ یک اقدام تکمیلی است و باید تمهیدات بتن ریزی در هوای سرد همانند کیورینگ و دیگر عوامل رعایت شود. به علت غلظت بالای این نوع ضد یخ، با کمترین میزان مصرف می توان به نتیجه مطلوب و بدون عوارض جانبی رسید. بالارفتن سرعت هیدراتاسیون، افزایش حرارت زایی بتن، پایین آمدن نقطه انجماد و تسریع زمان گیرش اولیه از خصوصیات مهم ضد یخ فایبر است.

ضد یخ بتن S

ضد یخ بتن S یک ترکیب پودری است که برای تسریع در ساخت بتنی که واکنش هیدراسیون سیمان بهتری دارد استفاده می شود. در صورتی که مقدار مناسب از این ماده مصرف شود می تواند تاثیر چشمگیر بر سرعت تهیه بتن داشته باشد. این ضد یخ تاثیر زیادی بر وضعیت عادی محصول نمی گذارد. مزایای استفاده از این نوع ضد یخ، افزایش خروجی محصول حتی در دمای سرد و تقویت مکانیکی سریع (پس از 24 ساعت) در مقایسه با بتنی که بدون این ترکیب تهیه می شود، می باشد.

 

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *