دلایل استفاده از بلوک سبک پوکه ای در صنعت ساختمان

استفاده از بلوک سبک پوکه ای یا همان بلوک سبک پومیس تبدیل به یک ضرورت برای برخی از سازه‌های بتنی بزرگ شده است. این اهمیت به دلیل ویژگیهای فنی و مشخصات بلوک سبک پوکه ای است که کاربرد آن را در بخش‌های مختلف یک سازه فراهم می‌کند. همه ما با مشخصات فنی پوکه معدنی آشنا هستیم و می‌دانیم که مهمترین دلیل استفاده از آن، تخلخل زیاد و وزن پایین پوکه است. اما این ماده معدنی ویژگی‌های دیگری هم دارد که بلوک تولید شده با آن را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

در اینجا می‌خواهیم ببینیم که برای استفاده از بلوک سبک پوکه ای در صنعت ساخت و ساز چه دلایلی وجود دارد و مهندسین چرا به سراغ این گزینه می‌روند.

در چه بخش‌هایی امکان استفاده از بلوک سبک پوکه ای وجود دارد؟

با وجود این که بین اسم بلوک سبک پومیس و بلوک‌های معمولی تفاوت وجود دارد، اما از لحاظ ظاهری و از لحاظ ساختاری تفاوت چندانی بین آنها نیست. به عنوان مثال شما می‌توانید بلوک‌های پوکه ای ۲۰ در ۴۰ در ۲۰ را پیدا کنید و همچنین بلوک‌های تیغه‌ای ۱۰ در ۲۰ در ۴۰ هم از آن‌ها ساخته می‌شود. به همین دلیل در استفاده از بلوک سبک پوکه ای محدودیت خاصی وجود ندارد. شما می‌توانید از این بلوک‌ها در دیوار اصلی، در تیغه دیوار برای تقسیم بندی فضا و حتی در سقف ساختمان به همراه تیرچه و بلوک از آنها استفاده کنید.

چرا بلوک پوکه ای

اما چرا شرکت‌ها به سراغ استفاده از بلوک پوکه ای می‌روند. روند ساخت بلوک‌های پوکه نیز همانند بلوک‌های سیمانی است، با این تفاوت که به جای ماسه سنگ (ویژگی های ماسه سنگ که مشخصات فنی بتن را تحت تاثیر قرار می دهند) در این مورد از دانه‌های پوکه معدنی به صورت خرد شده استفاده می‌شود. بنابراین باید انتظار داشته باشیم که مشخصات فنی پوکه معدنی به طور مستقیم به مشخصات بلوک ساخته شده از پوکه اضافه شود. با این تفاسیر، در مورد کاربرد بلوکهای پوکه ای می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

بلوک سبک پوکه ای وزن پایینی دارد

به این ویژگی توجه کنید. وزن مخصوص پوکه معدنی در حدود 0.25 گرم بر هر سانتی متر مکعب است. این یعنی هر سانتی متر مکعب از پوکه معدنی تنها 0.25 گرم وزن دارد. بررسی‌های فنی نشان می‌دهد که این وزنه پوکه حتی قادر به خم کردن یک اسکناس لوله شده هم نیست. حالا فرض کنید که به جای ماسه سنگ از دانه‌های خورده شده پوکه معدنی در ساختار بلوک استفاده شده باشد.

به عنوان اولین دلیل استفاده از بلوک پوکه ای می‌توان به وزن پایین آن اشاره کرد. وزن پایین بلوک‌های پومیس به حدی است که می‌توان از آن در نقشه‌های مختلف استفاده کرده و در پروژه‌های چند طبقه و عظیم به راحتی موارد مربوط به دیوار سازی و تیغه کشی ساختمان را انجام داد. جالب اینکه می‌توان این بلوک‌ها را به صورت بلوک سقفی هم تولید کرده و از آنها در کنار تیرچه برای سقف استفاده کرد.

بلوک پوکه ای در برابر حرارت و آتش سوزی مقاوم است

پوکه معدنی از مواد مذاب خارج شده از آتشفشان تولید می‌شود. این مواد ابتدا مواد مذاب هستند که بعد از خروج از دهانه آتشفشان و از دست دادن دی اکسید کربن، تبدیل به یک سنگ متخلخل سیاه رنگ یا حتی سفید رنگ می‌شود. به همین دلیل است که وزن بسیار پایینی دارد.

اما در اینجا ما می‌خواهیم مقاومت بالای بلوک‌های پوکه ای در برابر حرارت و آتش سوزی را بررسی کنیم. مواد مذاب در داخل آتشفشان تحت درجه حرارت بسیار بالایی قرار می‌گیرد و به همین دلیل همه مواد سوختنی آنها از بین می‌رود.  تنها موادی که باقی می‌مانند، ترکیباتی نسوز هستند که در درجه حرارت آتشفشان ذوب نمی‌شود. این ترکیبات به بلوک پومیس (مشخصات فنی بلوک سبک پومیس و تاثیر آنها بر کاربرد بلوک) هم انتقال داده می‌شوند. به همین دلیل، استفاده از بلوک پوکه ای به معنی به کار بردن یک بلوک مقاوم در برابر حرارت و آتش سوزی است؛ به طوری که دیوار ساخته شده با این بلوک‌ها می‌تواند ساعت ها حرارت مستقیم با شدت زیاد را تحمل کند.

بلوک‌های پوکه ای نسبت حجم به وزن بالاتری دارند

مشخصات فنی و پوکه معدنی نشان می‌دهد که میزان تخلخل آن با توجه به نوع پوک بین ۶۴ درصد تا ۸۵ درصد متغیر است. حالا هم این فاکتور را با فاکتور مربوط به وزن مخصوص پوکه‌های معدنی در نظر بگیرید تا متوجه شوید که از یک سنگ کوچک آن چه مقداری مربوط به تخلخل است. این می‌تواند اصلی‌ترین دلیل استفاده از پوکه معدنی برای شیب بندی فضای داخلی ساختمان باشد.

در حقیقت نسبت حجم به وزن در بلوک‌های پوکه ای بسیار بیشتر از بلوک‌های سیمانی است. این موضوع با استحکام درونی معدنی همراه شده است و به همین دلیل استحکام مکانیکی بلوک‌های پوکه ای هم بالا و قابل توجه است. کسانی که به فکر ساخت و سازها در حجم وسیع هستند و نیاز دارند که از بلوک در پروژه خود استفاده کنند، استفاده از بلوک پوکه ای این شانس را به آن‌ها می‌دهد که وزن سازهای خود را به طور چشمگیری کاهش دهند.

بلوک‌های سبک پوکه ای عایق صوت و گرما هستند

حالا فرض بگیرید که تخلخل ذکر شده در بند قبلی با هوای آزاد پر شود. در حالیکه رسانایی گرمایی سیمان در حدود 0.3 است رسانایی گرمایی هوای آزاد تنها 0.026 است. این موضوع نشان می‌دهد که قرار گرفتن هوای آزاد در ساختار بلوک‌های متخلخل به معنی بالا بردن مقاومت آنها در برابر انتقال حرارت است. همین وضعیت هم در مورد رسانایی صوتی وجود دارد و هوا به عنوان یک رسانای ضعیف عمل می‌کند.

بنابراین استفاده از بلوک پوکه ای می‌تواند به دلیل ایجاد عایق مناسب برای صوت و گرما باشد. میزان مقاومت بلوک‌های پوکه ای در برابر صوت و گرما به شکلی است که دیوارهای ساخته شده از این بلوک‌ها نیاز به عایق اضافی ندارد. بنابراین به راحتی می‌توان هزینه عایق سازی ساختمان را کاهش داد و از طرف دیگر حجم دیوارها را با کمک این بلوک‌ها کنترل کرد.

این بلوک‌ها گرانتر از بلوک‌های سیمانی معمولی هستند

با وجود اینکه به ذکر مزایای مختلفی برای استفاده از بلوک پوکه ای پرداختیم، اما در مورد دو ایراد بزرگ این بلوک‌ها نمی‌توانیم چشم‌پوشی کنیم. مورد اول قیمت بلوک است. بررسی‌های بازار نشان می‌دهد که بلوک‌های پوکه ای و بلوک سبک هوادار از قیمت بالاتری نسبت به بلوک‌های معمولی برخوردار هستند و به همین دلیل شما به عنوان صاحب پروژه باید خود را برای پرداخت قیمت بالاتری آماده کنید. از آنجایی که پیمانکاران وسواس زیادی بر روی هزینه‌های ساخت و ساز خود دارند، ممکن است در این مورد خساست به خرج دهند.

ترد و شکننده هستند

یکی دیگر از ایراداتی که به استفاده از بلوک پوکه ای وارد است، مسئله ترد و شکننده بودن این بلوک‌هاست. شما به هر اندازه که سیمان در ساخت این بلوک‌ها استفاده کنید، باز هم نسبت به تنشهای کششی استحکام کمتری نسبت به بتن معمولی دارند و احتمال شکستن بلوک‌ها وجود دارد. نکته دیگر اینکه بلوک‌های شکسته شده به هیچ وجه قابل استفاده نیستند و به شکل نامنظم خرد می‌شوند. نکته امیدوار کننده این است که شما می‌توانید از بلوک‌های شکسته شده برای شیب سازی در محیط استفاده کنید که وزن بسیار پایین‌تری نسبت به بلوک‌های معمولی دارند.

جمع بندی

اگر به فکر استفاده از بلوک پوکه ای در پروژه ساخت و ساز خود هستید، در وهله‌ی اول باید خود را برای پرداخت هزینه بالاتری نسبت به بلوک‌های سیمانی آماده کنید. از طرف دیگر شرایط نگهداری بلوکها باید به شکلی باشد که سریعاً استفاده شوند و از طرف دیگر فشار مکانیکی و فشار کششی چندانی به آنها وارد نشود. اگر بتوانید به شکل استاندارد و مناسب با این بلوک‌ها رفتار کنید و آنها را در شرایط مناسب به کار ببرید، بدون شک از مزایای فوق العاده این بلوک‌ها بهره مند خواهید شد. به جرات می‌توان ادعا کرد که بلوک پومیس می‌تواند سطح اطمینان ساخت و ساز شما را به طرز چشمگیری افزایش دهد و از طرف دیگر از لحاظ ایمنی اطمینان کامل داشته باشید. برای مشاوره فنی با کارشناسان ما، سؤالات خود را در بخش نظرات مطرح کنید و برای سفارش بتن آماده از طریق شماره‌های وب سایت با ما در تماس باشید.

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *