دیوار پیش ساخته و آشنایی با انواع آن

بدون شک دیوار پیش ساخته یا قطعات پیش ساخته بتنی را می‌توان یکی از بهترین تغییرات در حوزه ساخت و ساز و ساختمان معرفی کرد. با وجود اینکه ما در کارخانه بتن آماده پاسارگاد در حوزه تولید بتن فعالیت می‌کنیم اما بخشی از کار ما هم به تولید قطعات بتنی پیش ساخته مانند بلوک‌ها و تیرچه‌ها اختصاص یافته است. اما باید این حقیقت را بپذیریم که دیوارهای پیش ساخته تأثیر بسیار چشمگیری بر سرعت ساخت و ساز داشته‌اند و حتی کیفیت ساخت را هم بالاتر برده‌اند.

بنابراین اگر شما هم به عنوان یک پیمانکار تصمیم دارید که از دیوار پیش ساخته برای پروژه خود استفاده کنید و می‌خواهید بین دیوار بتنی پیش ساخته و دیوار معمولی یک مورد را انتخاب کنید این مطلب را تا انتها با ما همراه باشید.

مروری بر دیوار پیش ساخته و دلیل استفاده از آن

دیوار پیش ساخته یک سازه بتنی یا گچی است که به صورت مستقل و جدا از محل پروژه طراحی و ساخته می‌شود و سپس در یک پروژه ساخت و ساز نصب می‌شود. دیوارهای پیش ساخته و در حقیقت قطعات پیش ساخته مطابق با الگوهای خاصی طراحی و ساخته می‌شوند و به همین دلیل چیدن آنها در کنار یکدیگر به منظور اجرای یک سبک خاص کیفیت خوبی نصیب ما می‌کند. دلایل مختلفی برای کاربرد دیوار پیش ساخته در یک پروژه وجود دارد اما اصلی‌ترین آنها مربوط به سرعت ساخت بالا و همچنین کیفیت اجرای سازه است. این قطعات تحت شرایط استاندارد و از پیش طراحی شده ساخته می‌شوند و به همین دلیل نیازی به اندازه گیری‌های پیچیده یا وسواس در چیدن آنها نیست.

مروری بر دیوار پیش ساخته و دلیل استفاده از آن

مزایای دیوار پیش ساخته

دلایل مختلفی برای استفاده از دیوار پیش ساخته وجود دارد و هر کدام از پیمانکاران یا مهندسین سازه به دلایل خاصی به سراغ این ابزارها می‌روند. اما به طور کلی بدون در نظر گرفتن مواد اولیه آن‌ها می‌توانیم چهار دلیل بزرگ و اصلی برای استفاده از دیوارهای پیش ساخته داشته باشیم:

سرعت ساخت بالا

زمانی که شما از قطعات بتنی پیش ساخته یا از دیوار پیش ساخته برای اجرای یک پروژه استفاده می‌کنید دقیقاً مانند حالتی است که قطعات یک  پازل را بر کنار یکدیگر قرار می‌دهید. با این تفاوت که شما در چیدن این قطعات الگوی پیچیده و کوچک ندارید و تنها لازم است که آنها را بر مبنای اجرای کلیه پروژه‌ها بچینید. به همین دلیل یک قطعه از دیوارهای پیش ساخته می‌تواند کار تعداد زیادی از بلوک‌ها و سایر سازه‌های سیمانی را انجام دهد.

کاهش وزن سازه

اصولاً برای ساخت قطعات پیش ساخته از مواد اولیه به صورت کامپوزیت یا ترکیبی استفاده می‌شود که وزن آنها نسبت به دیوارهای معمولی بسیار کمتر بوده و به همین دلیل نصب آنها راحت‌تر است. به جز در برخی موارد که احتمال وارد آمدن فشار به دیوار وجود دارد، سازه استفاده شده در این دیوارها بسیار وزن سبکی دارد و به همین دلیل فشار زیادی به سازه بتنی یا سازه آهنی وارد نمی‌کند.

استحکام کششی بالا

نکته جالبی که در مورد دیوارهای پیش ساخته و حتی قطعات بتنی پیش ساخته وجود دارد این است که استحکام کششی بسیار بالاتری نسبت به دیوارهای معمولی از خود نشان می‌دهند. این قطعات به شکلی طراحی شده‌اند که در کنار یکدیگر نوعی فضا برای حرکت و کشش در دیوار به وجود می‌آورند که در زلزله و در تنش‌های مختلف بهترین عکس العمل ممکن را نشان می‌دهند. بنابراین اگرچه استحکام فشاری این قطعات همانند قطعات و دیوارهای معمولی نیست اما از لحاظ استحکام کششی در وضعیت بهتری هستند.

تولید استاندارد

یکی از نکات جالبی که در مورد ساخت دیوار پیش ساخته وجود دارد این است که تولیدکنندگان سعی می‌کنند کلیه شرایط استاندارد را رعایت کنند. البته این موضوع به این معنی نیست که همه دیوارهای پیش ساخته موجود استاندارد هستند. اما در هر صورت از قوانین ساخت و ساز و استانداردهای ساختمان برای تولید این سازه‌ها وجود دارد که اگر مطابق با آنها رفتار شود ما می‌توانیم از استحکام به بالا و استاندارد آنها اطمینان داشته باشیم.

انواع دیوار پیش ساخته

اگر مطلب قبلی ما را در مورد قطعات پیش ساخته بتنی مطالعه کرده باشید در جریان آن به مدل‌های مختلفی از آنها اشاره کرده‌ایم که بیشتر از لحاظ طراحی با یکدیگر متفاوت بودند. اما در مورد دیوار پیش ساخته این تنوع به مواد اولیه به کار رفته در ساخت آن‌ها بر می‌گردد. با این تفاسیر مدل‌های مختلفی از دیوارهای پیش ساخته وجود دارند که عبارتند از:

دیوار پیش ساخته گچی

در این دیوارها ماده اصلی چسباننده و نگهدارنده مواد اولیه در کنار یکدیگر گچ است. این نوع دیوارها در اندازه‌های متفاوتی هستند و معمولاً برای بخش داخلی آنها از الیاف‌های مختلف استفاده می‌شود. دیوارهای پیش ساخته گچی بهترین انتخاب ممکن برای دیوارهای تیغه‌ای هستند و معمولاً در برابر حرارت و عبور صوت مقاومت خوبی دارند.

دیوار پیش ساخته بتنی

دیوارهای بتنی پیش ساخته محبوبترین و رایج‌ترین مدل دیوارهای پیش ساخته در سطح بازار هستند که استحکام بالایی دارند و می‌توان از آنها در نقش‌های مختلف استفاده کرد. این دیوارها ممکن است به شکل نازک و کوچک به عنوان حصار برای یک منطقه خاص به کار گرفته شوند یا به عنوان یک دیوار محکم بتنی در یک منطقه امنیتی استفاده شوند. وضعیت استحکام و ضربه پذیری این دیوارها تا حدود زیادی به دیوارهای معمولی شباهت دارد اما در برخی موارد جزئی با یکدیگر متفاوت هستند.

دیوار پیش ساخته‌تری دی پنل

این دیوارها به عنوان اصلی‌ترین گزینه‌ها برای پارتیشن بندی یک فضای بزرگ استفاده می‌شوند. دیوارهای تری دی پانل به صورت مواد کامپوزیتی هستند که دو لایه مسطح و محکم در دو طرف خود دارند و بین این دو لایه به صورت متخلخل طراحی شده است. این دیوارها استحکام کششی یا فشاری زیادی ندارند و بیشتر به عنوان پارتیشن برای فضاهای بزرگ استفاده می‌شوند و تنوع آنها نسبت به سایر گزینه‌ها بیشتر است.

دیوار پیش ساخته‌تری در پنل

اجرای دیوار معمولی یا دیوار پیش ساخته؟

شاید برای شما این ابهام به وجود آمده باشد که اجرای دیوار معمولی با کمک آجر سفالی یا به کمک بلوک تیغه‌ای بهتر است یا استفاده از دیوارهای پیش ساخته. انتخاب بین این دو گزینه به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد و بیشتر تحت شرایط ساخت و ساز ما قرار دارد. کسانی که احساس می‌کنند احتمال ورود فشار به سازه زیاد است و ممکن است سازه آنها تنش‌های مختلفی را تجربه کند می‌توانند از دیوارهای معمولی استفاده کنند که از لحاظ هزینه مقرون به صرفه است و اطمینان خاطر به دنبال دارد.

اما معمولاً پیمانکاران پروژه‌های بزرگ که از لحاظ زمانبندی محدودیت بیشتری دارند و از طرف دیگر بخش اصلی اجرای سازه خود را به اجرای چارچوب بتنی یا فلزی اختصاص می‌دهند به سراغ استفاده از دیوار پیش ساخته می‌روند. این پیمانکاران نیاز به صرف زمان و همچنین استخدام کارگر برای اجرای دیوار معمولی ندارند و از طرف دیگر دیوارهای پیش ساخته این فرصت را به آن‌ها می‌دهد که پروژه را بسیار سریع‌تر از حالت عادی اجرا کنند. از طرف دیگر ممکن است برخی از مهندسین سازه و پیمانکاران به دنبال پارتیشن بندی فضای داخلی سازه خود باشند. در این حالت اجرای دیوار معمولی توجیه چندانی ندارد و بیشتر تقسیم فضا با استفاده از پنل های پیش ساخته تری دی پنل انجام می‌گیرد.

نکاتی در مورد قیمت دیوار پیش ساخته

شاید شما خیلی دوست داشته باشید که اطلاعات دقیقی در مورد قیمت دیوارهای پیش ساخته و همچنین هزینه اجرای آنها داشته باشید. اما حقیقت ماجرا این است که قیمت گذاری این قطعات با توجه به فاکتورهای مختلفی مانند اندازه دیوار و همچنین مواد اولیه به کار رفته در ساخت آن‌ها تغییر می‌کند. از طرفی دیگر فاکتورهای مختلفی دیگری مانند بعد مسافت و همچنین دسترسی به تجهیزات اولیه در این زمینه بسیار تاثیرگذار هستند و می‌توانند هزینه کلی یک پروژه را تحت تأثیر خود قرار دهند.

ما در گروه کارخانه بتن آماده پاسارگاد علاوه بر آماده سازی و تولید بتن آماده با شرکت‌های مختلفی در زمینه تولید قطعات بتنی پیش ساخته و دیوارهای پیش ساخته همکاری داریم. از طرف دیگر در بین محصولات ما انواع بلوک بتنی معمولی و بلوک سبک مانند بلوک پومیس و بلوک سبک هوادار وجود دارد که شما می‌توانید آنها را به همراه تیرچه سفارش دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و همچنین سفارش خرید بتن آماده از طریق شماره‌های درج شده در سایت با ما در تماس باشید.

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *