خانه های هوشمند از رویا تا واقعیت – بررسی تاریخچه و مزایای خانه های هوشمند

خانه های هوشمند از رویای دیروز تا واقعیت این روزها

تصور کنید که یک روز عصر خسته و کوفته از سر کار به خانه برمی گردید، در را باز می کنید و چراغ ها فورا روشن می شوند. ساعت هفت و نیم است و درست وقتی کت تان را آویزان می کنید، کفش هایتان را درمی‌آورید و در اتاق نشیمن می نشینید، وقت تماشای مسابقه ی بسکتبال می شود. تلویزیون خود به خود روشن می شود.

مشغول تماشای مسابقه می شوید که ناگهان یک صدای بیب می‌شنوید. بله صدا از یخچال است که به شما یادآوری می کند سه نوشیدنی خنک درونش است. یکی از آنها را برمی دارید و مشغول نوشیدن می شوید که باز هم صدای بییب دیگری می آید و به شما هشدار می دهد که فراموش کرده اید سیستم ایمنی را فعال کنید اما به طور اتومات فعال شده است. به این فکر می کنید که چقدر زندگی آسان شده است و بعد برمی گردید و مشغول تماشای مسابقه می شوید.

خانه های هوشمند
خانه های هوشمند

ویژگی های خانه های هوشمند

در یک خانه ی هوشمند همه چیز اعم از سیستم های امنیتی، یخچال و فریزر، تلویزیون، ماشین ظرفشویی، و دیگر لوازم الکترونیکی و لوازم خانگی از طریق یک وسیله ی واحد از دور کنترل می شوند. برخی از رایج ترین تکنولوژی ها در خانه های هوشمند امروزی عبارتند از :

  1. قفل شدن درها و فعال شدن سیستم های ایمنی به طور خودکار: این کارها را می توان به وسیله ی تلفن هوشمند یا وسیله ی الکترونیک دیگری انجام داد.
  2. کنترل دما و تهویه
  3. وسیله هایی برای نظارت بر مصرف انرژی
  4. سیستم های سرگرمی
  5. سیستم های روشنایی هوشمند
  6. لوازم خانگی هوشمند
  7. سیستم های شناسایی خودرو؛ و
  8. سیستم های نظارت بر گیاهان و حیوانات خانگی

دیگر ویژگی های خانه های هوشمند شامل ارتباط ویدئویی و صوتی اتاق به اتاق می شود و اینکه در صورت بروز مشکلی در خانه (مثلا اگر کسی به زور وارد خانه شود) به گوشی هوشمند صاحب خانه هشدارهایی ارسال می شود.

خانه های هوشمند
خانه های هوشمند

تاریخچه ی خانه های هوشمند

خانه ی هوشمند هم مانند بیشتر نوآوری ها قبل از این که به عرصه ی اجرا برسد، نظریه ای بیش نبود. نویسندگان داستان های علمی تخیلی از جمله رِی بردبِری در داستان هایشان در طول قرن بیستم مدام این موضوع را به تصویر می کشیدند. در بیست سال اول قرن بیستم جارو برقی، خشک کن، ماشین لباسشویی، اتو و تستر اختراع شدند.

اولین وسیله ی هوشمند حدودا 45 سال بعد اختراع شد. این وسیله می توانست وسایل خانگی را خاموش یا روشن کند و دمای خانه را کنترل کند؛ اما متاسفانه با استقبال خوب و فروش بالایی روبرو نشد. فناوری های هوشمندسازی خانه ها حدود چند دهه قبل به طور جدی مطرح شدند اما  اولین سیستم خانه ی هوشمندی که مورد استقبال قرار گرفت، در اوایل قرن بیستم و یکم و پس از توسعه ی اینترنت و فناوری های مرتبط با آن بود.

مزایای خانه های هوشمند

مزایای خانه های هوشمند به هیچ عنوان فقط محدود به موضوع راحتی و آسایش نمی شود، هر چند که این هم یک ویژگی قانع کننده است. هوشمند شدن کارهای ساده کمک می کند در زمان خود صرفه جویی کنیم و در نتیجه زمان بیشتری را با خانواده مان بگذرانیم.

خانه های هوشمند همچنین می توانند سبزتر و ارزان تر باشند: ابزارهای نظارت بر آب و انرژی، و برنامه هایی برای بهینه سازی مصرف انرژی، سبب می شود که مصرف آب و انرژی را کم کنیم و در نتیجه هم هزینه های پرداختی را کاهش دهیم و هم نقشی در کاهش انشار دی اکسید کربن داشته باشیم.

هوشمندسازی و کنترل مرکزی برای مراقبت از اعضای خانواده هم مفید است. خانه های هوشمند با استفاده از ابزارهای نظارتی و تشخیصی می توانند شرایط مراقبتی بهتری را برای افراد سالخورده، بیمار و پدر و مادرهای ناتوان مهیا کنند. برای مثال، یک خانه ی هوشمند می تواند به شما امکان این را بدهد که بر حرکات یکی از اعضای خانواده تان که از زوال عقل رنج می برد (مثلا بیماری آلزایمر)، نظارت داشته باشید.

خانه های هوشمند
خانه های هوشمند

سیستم های امنیتی

امنیت یکی از اصلی ترین اهداف ارائه ی سیستم های هوشمند سازی خانه ها است. سیستم های امنیتی هوشمند و بسیار پیشرفته می توانند متوجه شوند که اتومبیل ناشناسی به خانه تان نزدیک می شود و بلافاصله به شما هشدار دهند. همچنین می توانند بعد از هشدار دادن به شما درها را قفل کنند، اتاق ها را به طور جداگانه تحت نظارت داشته باشند و بسیاری دیگر.

رباتیک در خانه های هوشمند

بسیاری از کارشناسان پیش بینی می کنند که در چند دهه ی آینده، ربات ها در هر خانه ای حضور خواهند داشت. فرقی نمی کند که این ربات ها به شکل آدمیزاد باشند یا ربات هایی به اشکال دیگر و با کاربردهای بیشتر، به هر حال گنجاندن آنها در خانه های هوشمند تقریبا قطعی است.

به احتمال زیاد ربات ها کاملا با سیستم های خانه های هوشمند ادغام خواهند شد و به مدیریت خانه کمک خواهند کرد و در عین حال در انجام کارهای دستی نیز به آدم ها یاری خواهند رساند. فناوری های بیشتر رباتیک از جمله حس کردن و یاد گرفتن می توانند در بالا بردن کارایی‌ های مهم خانه های هوشمند ضروری باشند.

تجهیزات سلامتی

ادغام تجهیزات نظارت بر سلامت ساکنین خانه در سیستم های هوشمندی سازی، می تواند یک مزیت بزرگ برای خانواده ها باشد به خصوص برای کسانی که در مناطق روستایی زندگی می کنند. برای مثال، یک خانه می تواند بر میزان ضربان قلب ساکنین نظارت کند و در صورتی که یکی از ساکنین دچار حمله ی قلبی یا سایر مشکلات مربوط به سلامتی شود، به طور خودکار به سایرین یا حتی اورژانس اطلاع دهد.

نویسنده :سارا فیضی

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *