کارخانه بتن آماده چیست

کارخانه بتن آماده به‌عنوان محل اصلی مخلوط کردن مواد اولیه بتن آماده، نقش مهمی در تعیین کیفیت بتن دارد و نحوه تولید بتن در آنها می‌تواند اهمیت آنها را نشان دهد. درواقع کارخانه بتن آماده از برخی دستگاه‌های مجزا تشکیل شده است که هر کدام مسئول اضافه کردن یکی از مواد اولیه بتن را برعهده دارند. کسانی که با نحوه کار و عملکرد کارخانه بتن آماده آشنا هستند، می‌دانند که فعالیت آنها از چه حساسیتی برخوردار است و چگونه می‌تواند کیفیت یک سازه را تحت تأثیر قرار دهد.

با توجه به شرایط شهرهای مختلف و بالا بودن تراکم جمعیتی و سازه‌های تجاری و مسکونی، استفاده از شیوه‌های سنتی در تولید بتن چندان کارساز نیست و کارخانه‌های بتن آماده بهترین راهکار محسوب می‌شوند. اما بهره گرفتن از کارخانه بتن آماده شرایط مختلفی دارد و بستگی به نوع کارخانه نیز دارد. در ادامه این مطلب ابتدا به معرفی تخصصی کارخانه بتن آماده می‌پردازیم و انواع مختلف آنها را نشان خواهیم داد. پس با بتن پاسارگاد همراه باشید!

کارخانه بتن آماده چیست؟

کارخانه بتن آماده یا بچینگ پلنت (ready mix concrete plants) یک فضای کارگاهی است که تجهیزات مورد نیاز برای تولید بتن آماده در آنجا قرار گرفته‌اند. کارخانه بتن آماده درواقع فضایی است که بتن آماده از اجزای تشکیل‌دهنده خود مانند ماسه، شن، سیمان، آب و سایر افزودنی‌های شیمیایی تولید می‌شود. کنار هم قرار گرفتن این تجهیزات به همراه انواع آزمایشات کنترل کیفی در کارخانه بتن آماده باعث شده است که این مکان از حساسیت بالایی برخوردار باشد و بتن تولیدی آنها کیفیت بسیار خوبی داشته باشد.

بتن آماده چیست؟

سازوکار و روند انجام کار در کارخانه‌های بتن آماده تقریباً مشابه است و فقط در برخی جزئیات ریز با هم متفاوت هستند. اما کیفیت بتن تولیدی آنها، فاکتوری است که بین این کارخانه‌ها تفاوت قائل می‌شود. به‌عنوان‌مثال، کارخانه‌های بتن آماده مانند پاسارگاد اهمیت بسیاری به کنترل کیفی محصول خود می‌دهند و تا زمانی که از مخلوط شدن بتن آماده مطمئن نشوند، اجازه خروج را به آن نمی‌دهند. مواردی از این قبیل باعث می‌شود که یک کارخانه بتن آماده برای مشتریان اهمیت داشته باشد و نیاز خود را از آنجا تأمین کنند.

همان‌طور که عنوان شد، کارخانه بتن آماده از بخش‌های مختلفی مانند، منبع آب، منبع سیمان، نوارهای حمل‌کننده، منبع ماسه و منبع مواد افزودنی شیمیایی تشکیل شده است و به هنگام تولید بتن این بخش‌ها فعال می‌شوند. اما نکته دیگر به اندازه این منابع برمی‌گردد، که با توجه به سفارش مشتری و ظرفیت کارخانه بتن آماده اندازه‌گیری می‌شوند.

انواع مختلف کارخانه بتن آماده

کارخانه‌های بتن آماده انواع مختلفی دارند که اغلب آنها با توجه به یک موقعیت خاص و با توجه به شرایط محیطی خاص ساخته می‌شوند. علاوه براین، کارخانه‌های بتن آماده استاندارد نیز وجود دارند که با توجه به شرایط استاندارد بین‌المللی ساخته و طراحی می‌شوند، بااین‌وجود انواع مختلفی وجود دارند که فقط برای شرایط خاص طراحی می‌شوند و عمومیت چندانی در شرایط عملکردی ندارند. بتن آماده با استفاده از روش‌های از پیش تعیین شده در این کارخانه‌ها تولید می‌شود و پس از آن به کمک یک کامیون به محل ساخت‌وساز انتقال داده می‌شود و در آنجا به‌عنوان بتن آماده به مصرف می‌رسد. بااین‌وجود انواع مختلف کارخانه بتن آماده عبارت‌اند از:

  1. کارخانه بتن آماده مرطوب (Wet batch concrete plant)
  2. کارانه بتن آماده خشک (Dry batch concrete plan)
  3. کارخانه بتن آماده نیمه مرطوب (Half-wet batch concrete plant)
  4. کارخانه بتن آماده ترکیبی (Combination batch concrete plant)

کارخانه بتن آماده خشک

کارخانه بتن آماده خشک یک مخلوط بتنی آماده را به‌صورت خشک و یکنواخت فراهم می‌کند و سپس به مخزن یک میکسر منتقل می‌کند. عمل مخلوط کردن ین بتن درون میکسر از یک مکانیزم دوگانه پیروی می‌کند. حرکت پلاستیکی بتن درون میکسر باعث می‌شود که بتن آماده به‌خوبی مخلوط شود و یک مخلوط یکدست به دست آید. در ابتدا، از حرکت تیغه داخلی میکسر چشم‌پوشی کنید و فقط به چرخش مخزن آن توجه داشته باشید. چرخش این مخزن و اصطکاک دیواره آن با بتن باعث یک نوع حرکت چرخشی خاص می‌شود که بتن از یک سمت میکسر بالاتر می‌رود و قسمت دیگر آن پایین می‌ماند. برای درک حرکت بتن آماده درون میکسر به تصویر زیر توجه داشته باشید.

کارخانه بتن آماده خشک

دو عامل وجود دارد که ارتفاع بتن آماده درون میکسر را تحت شعاع قرار می‌دهد و حرکت بتن کمتر تحت تأثیر گرانش قرار دارد. در مرحله اول، سرعت خطی سطح مخزن، که بر اساساً سرعت زاویه‌ای آن قطر داخلی تغییر می‌کند، افزایش می‌یابد و مانع از سقوط بتن می‌شود. این قابلیت در میکسر باعث می‌شود که نرخ مخلوط شدن بتن بالا باشد. طبق مشاهدات تجربی، سرعت مخزن در میکسر حدود 22 تا 27 دور دقیقه است (سرعت طبیعی آنها 10 تا 14 دور دقیقه است) و این باعث می‌شود پیچ‌خوردگی بتن به‌طور کامل انجام شود و بتن به سطح مخزن بچسبد و ازاین‌رو بتن آماده درون مخزن سقوط نخواهد کرد. سرعت پایین و یا سرعت بالاتر چرخش مخزن میکسر می‌تواند به مخلوط نامناسب بتن منجر شود و کیفیت بتن کاهش یابد.

کارخانه بتن آماده مرطوب

انواع مختلفی از کارخانه‌های بتن آماده مرطوب وجود دارد و در آنها از یک سیستم مرطوب‌کننده برای تأمین آب بتن استفاده می‌شود. این بدین معنا است که در کارخانه‌های مرطوب، سیمان، سنگدانه و آب در یک محل مخلوط می‌شوند و فرایند تولید بتن آماده بر روی آنها صورت می‌گیرد. در مقایسه با کارخانه بتن آماده خشک، میزان خروجی بتن آماده مرطوب بسیار بیشتر است و به همین دلیل این کارخانه‌ها بزرگتر دیده می‌شوند. علاوه براین کارخانه‌های بتن آماده مرطوب به تجهیزات بیشتری برای تولید بتن نیاز دارند.

کارخانه بتن آماده مرطوب

در کارخانه‌های بتن آماده مرطوب انواع مختلفی از میکسرها به کار گرفته می‌شوند و از تنوع بیشتری برخوردار هستند. اندازه این میکسرها از 8/0 مترمربع تا 6 مترمربع متغیر است و بزرگترین میکسرها می‌توانند حدود 6 مترمربع بتن آماده را در حدود 45 ثانیه به‌طور کامل مخلوط کنند. علاوه براین فاکتورهای مختلفی مانند میزان خروجی مورد نیاز، نوع غالب از بتن آماده، شکل هندسی و ساختار کارخانه بتن آماده، فضای موجود در اطراف آن، هزینه اولیه و کل حیات کارخانه وجود دارند که می‌توانند بر نوع میکسر و حجم کارخانه تأثیرگذار باشند.

کارخانه بتن آماده نیمه مرطوب

کارخانه بتن آماده نیمه مرطوب مواد تشکیل‌دهنده بتن مانند شن، ماسه، سیمان و آب را قبل از هم زدن مخلوط می‌کند و سپس دوغاب و دانه‌های شن به ماشین میکسر اضافه می‌شوند. کارخانه‌های بتن آماده نیمه مرطوب نه‌تنها باعث کاهش ساییدگی و پراکندگی در واحدها و مخزن‌های میکسر مرکزی می‌شوند، بلکه زمان بارگیری بتن آماده را نیز کاهش می‌دهند.

کارخانه بتن آماده ترکیبی

سیستم کارخانه بتن آماده مرطوب و کارخانه بتن آماده خشک به‌صورت ترکیبی در این کارخانه استفاده شده است و در اغلب موارد برای تولید بتن آماده خشک مورد استفاده قرار می‌گیرند. این سیستم بیشتر در مورد پروژه‌های کوچک استفاده می‌شود و معمولاً ظرفیت آن بین 8/0 تا 2 مترمکعب است.

با توجه به مطالب فوق‌الذکر، انواع مختلفی از کارخانه‌های بتن آماده وجود دارد و هر کدام از آنها توانایی پاسخگویی به نیاز مشتریان خود را دارند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد کارخانه‌های بتن آماده و سفارش بتن آماده و پروژه‌های بتن‌ریزی می‌توانید با گروه بتن پاسارگاد در تماس باشید!

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *