درباره بتن ریزی روسازی ها و پوشش کانال ها بیشتر بدانید

بتن ریزی در موارد مختلف دارای نکات اجرایی مخصوص به خود می باشد که علاوه بر رعایت نکات عمومی در بتن ریزی ، بایستی آنها را رعایت کرد .

  • بتن ریزی روسازی ها ی خیابان ها ، شاهراه ها و فرودگاه ها
  • پوشش کانال ها و سطوح شیبدار
  • جدول ، ناودانی ها ، پیاده روها و …..

 

بتن ریزی روسازی خیابان ها ، شاهراه ها و فرودگاه ها :

برای احداث روسازی های وسیع از قبیل روسازی شاهراه ها و قسمت های مختلف فرودگاه ها ، دستگاه های خاصی وجود دارند که وظیفه پخش کردن ، متراکم کردن ، صاف کردن و ماله کشی و در آخر پرداخت سطح بتن را به طور متوالی و توام انجام می دهند .

 

بتن ریزی و روسازی خیابان
بتن ریزی و روسازی خیابان

در بتن ریزی روسازی ، خاک بستر ( زیر ساخت و اساس روسازی ) باید طبق مشخصات ، بایستی به خوبی متراکم شده و حداقل 30 سانتی متر بیش از حد برای روسازی ادامه یابد تا بتواند قالب های کنار روسازی را به خوبی نگه دارد .

در صورت استفاده از قالب های لغزان ، عرض بیشتری مورد نیاز است .

تراز قشر اساس باید به دقت ایجاد گردد و در فواصل 15 متری برای مسیر مستقیم و راست و 5/7 متری برای قوسهای افقی و قائم کاملاً مشخص گردد تا کار قالب بندی و ایجاد روسازی با دقت لازم به راحتی انجام گیرید .

دانه های مخلوط بتن باید حداکثر دارای اندازه 4 تا 5 سانتی متر برای ضخامت 20 سامنتی متری روسازی و تا حداکثر 5/7 سانتی متری برای روسازی های ضخیم باشد .

اسلامپ باید تا حد امکان کم و در حدود 5 تا 6 سانتی متر و کمتر بوده و برای کارایی بیشتر و پایایی بهتر از مواد حباب ساز استفاده شود .

برای بتن ریزی روسازی سیمان باید به قدر کافی و از نوعی انتخاب شود که با شرایط محیطی سازگار باشد .

بتن در نزدیک ترین نقطه به محل قرارگیری نهایی روی قشر اساس ریخته می شود . یک دستگاه مکانیکی ، بتن را بین قالب ها پخش می کند . اگر روسازی بتن آرمه باشد ، لایه اول بتن تا تراز زیر میلگردها پخش می شود و سپس میلکردها در محل خود قرار گرفته و بتن بعدی پخش می گردد .

متراکم کردن بتن معمولاً با استفاده از ویبراتورهای سطحی از قبیل شمشه های لرزان انجام می پذیرد . این وسایل برای تراکم بتن به ضخامت 20 تا 30 سانتی متر مناسب هستند . برای ضخامت های بیشتر باید از ویبراتورهای حجمی استفاده شود . تراکم باید آنقدر ادامه یابد که ملاط کافی برای آسان تر کردن کار پرداخت به سطح افقی بتن برسد .

باید تا حد امکان سعی شود درزهای اجرایی در پایان روز کاری ، و درزهای کنترل در یک محل بر هم منطبق شوند . درزهای انبساط جز بر روی پل ها و امثال آنها لازم نیستند . درزهای کنترل را می توان با اره کردن بتن ، یک روز پس از جا دادن آن و یا با قرار دادن زوارهای چوبی یا فلزی در بتن در هنگام جا دادن یا بلافاصله پس از متراکم کردن بتن و برداشتن آنها پس از سفت شدن بتن ، ایجاد کرد .

عبور و مرور از روی روسازی تا قبل از اینکه بتن به مقاومت طراحی خود دست یابد ، ممنوع است .

 

پوشش کانال ها و سطوح شیبدار :

پوشش بتنی کانال ها ، مجراهای زهکشی ، شیب منابع آب و سایر شیب ها را می توان به راه های مختلفی درست کرد .

بتن ریزی کانال
بتن ریزی کانال

 

گودبرداری تقریبی با وسایل لازم انجام شده و سپس دستگاه های بستر ساز به طور دقیق بستر لازم را فراهم می سازند . در صورتی که گودبرداری بیش از حد لازم انجام شود ، باید دوباره خاکریزی شده و خاک به قدر کافی کوبیده شود .

بتن پاشی ، برای کانال های کوچک مناسب است . قالب لغزان روی بستر برای کانال های کوچک به کار می رود . مقطع کانال که با یک دستگاه بستر ساز کنده شده است ، قالب روی چرخ هایی که به قدر کافی از کناره های کانال فاصله دارند و جزء قالب می باشند حرکت می کند . قالب در امتداد کانال توسط وینچ کشیده می شود . در حین حرکت آهسته قالب به جلو ، بتن در قیف قالب ریخته شده و پس از لرزانده شدن در همان قیف توسط ویبراتورهای حجمی فاصله بین صفحه قالب و بستر خاکی را پر می کند . قالب لغزان روی شیب برای سطوح شیبدار نسبتاً بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد . قالب لغزان روی قالب های کناری و یا روی قسمت های از قبل ساخته شده حرکت می کند .

لبه جلویی قالب لغزان نباید به صورت گرد باشد ، در غیر اینصورت ممکن است دانه های درشت بتن بین قالب لغزان و قالب لبه رفته ، و باعث بلند شدن قالب لغزان شوند . قالب باید به قدر کافی سنگین باشد تا در حین بتن ریزی به طرف بالا حرکت نکند . در حین بالا کشیده شدن آهسته و یکنواخت قالب در امتداد شیب ، بتن ریزی انجام شده و بتن توسط ویبراتورهای حجمی لرزانده می شود .

مخلوط بتنی مناسب ، دارای اسلامپ زیادی نیست زیرا شل بودن زیاد از حد بتن باعث جاری شدن آن به سمت پایین ، در روی شیب می شود .

جدول ها ، ناودانی ها ، پیاده روها و غیره :

در جنب احداث شاهراه ها و خیابان ها و … ، باید به کار احداث جدول ها و ناودانی ها و پیاده روها پرداخت . برای کارهای کوچک از روش های دستی و برای کارهای بزرگ از روش های ماشینی استفاده می شود . در ساخت این اجزا نیز باید در تمام امور دقت کافی به کار رود .

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *