بهسازی بتن و بررسی مراحل عملیات بهسازی بتن

بهسازی بتن با صنعت ساخت بتن بوجود آمده و پا به پای آن رشد کرده و پیشرفت نموده است.  فن بهسازی برای پاسخگویی یکی از نیازهای اصلی بشر یعنی احساس ایمنی ، به کار گرفته شده است زیرا شواهدی از قبیل ترک خوردگی ، تغییر شکلهای زیاد و لرزشهای بیش از اندازه باعث احساس عدم ایمنی و ناراحتی انسان می گردند.

با توجه به عملکرد مورد انتظار و نوع سازه و مصالح بکار رفته در آن ، برای هر سازه ای  در نظر گرفته می شود. این عمر برای سازه حاشیه ایمنی تعریف می کند که این حاشیه با گذشت زمان و پیر شدن اجزای متشکله‌ی سازه کاستی می گیرد.

احداث سازه به مقدار زیادی بستگی به مسائل اقتصادی دارد . عدم نیاز سازه به بهسازی تا پایان عمر مفید مستلزم صرف هزینه بالا می باشد. انجام بهسازی بتن ، برای کاهش خرابی و یا کاهش سرعت پیر شدن سازه است .

هر چند بهسازی بتن در افزایش عمر مفید سازه بسیار کارساز است ، ولی تمام عوامل موثر در کار دقیقاً از ابتدای کار مشخص نمی باشند ، و تنها با شناسایی و اصلاح مداوم مسیر در حین اجرا می توان کار را به انجام رسانید . به همین دلیل عملیات بهسازی بتن مستلزم صرف وقت و هزینه زیادی است و بنابراین باید تا حد امکان نیاز به بهسازی بتن را کم کرد . از میان دو امر” پیشگیری از وقوع خرابی “، و ” بهسازی ” آنچه اهمیت بیشتری دارد ، همان پیشگیری است. بنابراین در نظر داشتن نکات زیر از اهمیت خاصی برخوردار است :

  • سیستم های مناسبی متناسب با شرایط محیطی و شرایط بهره برداری ، انتخاب شوند.برای مثال پوشش بتن روی میلگردها در محیط های خورنده بیشتر در نظر گرفته شود و نکات پیشگیری تعبیه گردد.
  • مصالح و روش انجام کار به نحو صحیح و استاندارد انجام گیرد.
  • کار با کیفیت مناسب مستلزم نظم و برنامه ریزی می باشد .
  • تمام نکات اجرایی باید به مجریان تذکر داده شده و نظارت کافی بر روند اجرا انجام گیرد.
  • بهره برداری پس از ساخت ، مطابق آنچه در طرح مد نظر بوده انجام گیرد . برای مثال اطاقی که برای سکونت طراحی شده ، به عنوان انبار اشیای سنگین بکار نرود.
  • برای رفع نارساییهای مشاهده شده ، اقدام به موقع صورت گیرد. سرعت ازدیاد خرابی تا لحظه شروع نارسایی کم و از آن پس بسیار سریع است و به همین دلیل هر چه مدت بیشتری از شروع خرابی سپری گردد ، بهسازی بتن مشکلتر و پر هزینه تر خواهد بود.

آنچه تحت عنوان بهسازی بتن بررسی میکنیم  ، عبارت است از مجموعه عملیات نگهداری ، ترمیم ، تعمیر ، تقویت و بازسازی.

بهسازی بتن
بهسازی بتن
  • عملیات نگهداری در بهسازی بتن :

نگهداری عبارت است از عملیاتی برای پیشگیری از بروز نارسایی و اطلاع به موقع از نارسایی هایی که بروز کرده اند.

  • عملیات ترمیم در بهسازی بتن :

ترمیم عبارت است از عملیاتی کوچک و محدود برای رفع نارسایی های سطحی و غیرسازه ای از قبیل کرمو شدن بتن ، که باعث کاهش پایائی سازه خواهند گردید.

  • عملیات تعمیر در بهسازی بتن :

تعمیر عبارت است از رفع نارسایی های سازه ای که کاملا گسترش نیافته ، به سازه بتن آرمه آسیب وارد آورده و ظرفیت باربری آن را کاهش داده اند.

  • عملیات تقویت در بهسازی بتن :

برای ارتقاء ظرفیت باربری سازه نسبت به حالت موجود ، در مواردی صورت می گیرد که به دلایلی باید بهره برداری از سازه تغییر نماید و یا در محاسبات اشتباهی صورت پذیرفته و برخی عوامل در نظر گرفته نشده باشند. عملیات تعمیر و تقویت به طور توام برای اعضای آسیب دیده نیز به کار می روند.

بهسازی بتن در صنعت ساختمان
بهسازی بتن در صنعت ساختمان
  • عملیات بازسازی در بهسازی بتن :

عملیات بازسازی هنگامی ضرورت می یابد که به دلیل گستردگی زیاد آسیب دیدگی ، خراب کردن تمام یا قسمتی از سازه و ساختن مجدد آن به همان شکل و با همان مشخصات لازم گردد.

در صورت گستردگی بیش از حد آسیب دیدگی ، وقتی که دیگر شکل سابق آن جوابگوی نیازها نباشد ، باید سازه را نوسازی نمود.

نوسازی عبارت است از تخریب یک سازه و ساختن سازه دیگر به جای آن با شکل و مشخصات دیگر.

  • مراحل مختلف عملیات بهسازی بتن :

وقتی نیاز به بهسازی بتن مشاهده شد باید با توجه به تحت بهره برداری بودن سازه ، کار آغاز گردد.

نارسایی هایی که در سازه بوجود می آیند یا قابل اندازه گیری و ارزیابی کمی هستند ، یعنی ابعاد و مشخصه های مکانیکی آنها را می توان اندازه گیری نمود و یا تنها قابل دیدن و ارزیابی کیفی می باشند. به هر حال این نارسایی ها بر روی ایمنی و پایائی سازه اثرهایی می گذارند که در اولین برخورد معمولا تعیین میزان این اثرها میسر نیست . بنابراین عملیات بهسازی شامل دو مرحله است :

  1. تشخیص علت نارسایی از طریق بررسی سازه ، بررسی عوامل نارسایی زا بطور اعم و یافتن عامل و یا عوامل سبب بروز نارسایی و ارزیابی وضعیت به طور اخص.
  2. درمان نارسایی از طریق بررسی چگونگی بهسازی و اتخاذ تصمیم در مورد دامنه ، نوع و روش بهسازی بتن ، تهیه طرح و اجرای طرح.

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *