سنگدانه های بتن ، از استخراج تا به کارگیری

سنگدانه های بتن نقش مهمی را در کیفیت بتن ایفا می کنند . و شناخت راه های استخراج و استفاده درست از آنها میتواند در رسیدن به بتن با کیفیت مطلوب تاثیر گذار باشد.

در این مقاله بتن پاسارگاد سعی بر این داریم تا با مراحل تهیه شن و ماسه از استخراج تا آماده کردن آنها برای استفاده آشنا شویم .

جستجوی منبع تهیه شن و ماسه :

  • در نقشه های توپوگرافی ، مواردی مانند دریا ، کوه و رودخانه و …. کاملا مشخص هستند . در محل رودخانه ها معمولاً رسوبات سیلابی وجود دارند که استفاده از آنها بسیار ارزان و ساده است . مشخصات سنگ دانه های رودخانه ای عبارتند از :
  1. دانه ها گرد و غلتیده هستند .
  2. دانه بندی مناسب و متنوع است .
  3. دانه های کم مقاومت به دلیل اثر سایش و…. از مجموعه حذف شده اند .

 

سنگدانه های بتن از نوع رودخانه ای
سنگدانه های بتن از نوع رودخانه ای

باید دقت لازم صورت گیرد تا به دلیل سهولت کار ، سنگدانه ها به جای کف رودخانه ، از حدود خط داغ آب رودخانه برداشته نشود . زیرا در این محل به دلیل طغیان های متوالی رودخانه ، معمولاً میزان رسوب نمک بسیار زیاد بوده و در نتیجه هزینه های شستشوی سنگدانه های بتن به شدت افزایش خواهد یافت .

گاه می توان از شکل خطوط تراز در نقشه ، بادبزن های رسوبی را تشخیص داد .

بادبزن رسوبی چیست ؟

بادبزن رسوبی عبارت است از یک توده کم شیب و نیمه مخروطی مصالح که در دهانه مسیل ها انباشته شده است . این نوع معدن بیشتر در نواحی خشک و نیمه خشک یا سیلاب های فصلی بوجود می آید .

هنگام خروج سیلاب از کوه های با شیب تند و ورود آن به نواحی کم شیب شن و ماسه ته نشین می شوند. شن و ماسه بادبزن رسوبی با شن و ماسه جریان دائم تفاوت هایی دارد :

  1. دانه های تیز گوشه هستند .
  2. کمتر دانه بندی و طبقه بندی شده اند .
  3. غالباً باید جهت اصلاح مصالح فعالیت های دیگری نیز روی آنها انجام گیرد .
سنگدانه های بتن در بادبزن رسوبی
سنگدانه های بتن در بادبزن رسوبی

در پایین پرتگاه ها و ارتفاعات ، به دلیل سر خوردن یا کنده شدن سنگ های کوه که به دلایل مختلف از جمله یخبندان صورت میگیرد ، تجمع قطعات سنگ به اندازه های مختلف وجود دارد .

مشخصات این مصالح :

  1. دانه بندی و طبقه بندی مشخص وجود ندارد .
  2. مصالح معمولاً تیز گوشه هستند .
  3. معمولاً مقاومت دانه ها نسبت به یخبندان کم است .
  4. رده های مختلف مقاومت در دانه ها دیده نمی شوند .

 

  • به غیر از نقشه های توپوگرافی می توان با تحقیقات محلی و حتی گاهی با شناخت گیاهانی که منحصراً بر روی شن و ماسه می رویند ، به محل وجود شن و ماسه پی برد .
  • روش های پیشرفته تر از جمله اندازه گیری مقاومت زمین نسبت به جریان الکتریکی نیز به کار گرفته می شود.

مقاومت الکتریکی در زمین های مختلف متفاوت می باشد :

  1. خاک رس و لای 0 تا 10000 اهم سانتیمتر
  2. ماسه و رس 10000 تا 50000 اهم سانتیمتر
  3. ماسه 50000 تا 150000 اهم سانتیمتر
  4. شن 150000 تا 400000 اهم سانتیمتر
  5. صخره بیش از 400000 اهم سانتیمتر

پس از پیدا شدن معدن شن و ماسه ، گام بعدی آگاه شدن از گستره معدن و عمق آن به صورت تخمین نظری در نقاط مختلف معدن می باشد . در این مرحله نمونه گیری انجام می شود و بایستی قبل از شروع استخراج ، و در حین تهیه شن و ماسه و همینطور پس از آن نمونه های مختلف مورد آزمایش و بررسی های لازم قرار گیرند.

 

استخراج شن و ماسه :

پس از شناسایی و بررسی های لازم معدن ، مرحله استخراج سنگدانه های بتن آغاز می گردد .

استخراج شن و ماسه و سنگدانه های بتن توسط ماشین آلات مختلفی مانند لودر ، بیل مکانیکی و هیدرولیکی و دراگ لاین ، حفارهای هیدرولیکی ، اسکریپر و غیره انجام می پذیرد .

بیل های مکانیکی برای برداشت مصالح سطحی به کار می روند . در این حالت هزینه بارگیری کم است . این وسایل برای بارگیری سنگ هایی که از کوه جدا شده اند نیز به کار می روند .

برای استخراج معدن با عمق زیاد دیگر بیل های مکانیکی مناسب نیستند و از دراگ لاین استفاده می شود . در معادن خشک استخراج شن و ماسه توسط فرو بردن جام دراگ لاین در زمین از بالا به پایین و از اعماق مختلف به دست می آورند . که بدین وسیله به دانه بندی سنگدانه های به دست آمده تنوع می بخشند .

در معادن زیر آب و یا نیمه خیس ، سطح برداری از دیواره جانبی معدن توسط دراگ لاین با کشیدن جام از پایین به بالا انجام می گردد . وسعت عمل دراگ لاین را می توان با استفاده از دکل و کابل افزایش داد .

ماشین های حفار هیدرولیکی با استفاده از مکنده های بسیار قوی شن و ماسه کف دریاچه را برداشته و در محل مناسب تخلیه می کنند . و آب مکیده شده از طرف دیگر به داخل دریاچه بازگردانده می شود . لوله های مکش بین 20 تا 70 سانتی متر قطر داشته و توسط جرثقیل به زیر آب فرو می روند .

در این مقاله به استخراج سنگدانه های بتن پرداختیم . مراحل بعدی که شامل حمل و اصلاح ویژگی های آنها می شوند را  مورد بررسی قرار می دهیم .

 

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *