بتن ریزی در ارتفاع چیست و در چه سازه‌هایی استفاده می‌شود

بتن ریزی در ارتفاع یکی از چالش‌های بزرگ برای پیمانکاران و مجریان پروژه‌های ساختمانی است و همیشه قبل از شروع کار به فکر فراهم کردن مقدمات برای آن هستند. بتن ریزی در ارتفاع به دلایل مختلفی از بتن ریزی فونداسیون یا بتن ریزی کف یک ساختمان مهم‌تر است و به وسایل ویژه و خاصی نیاز دارد. از طرفی انتقال بتن به محل کار، تزریق بتن به ستون یا سقف و همچنین ارتفاع آرماتور و قالب‌های مواردی هستند که مجریان سازه‌های بتنی هنگام این نوع بتن ریزی باید مد نظر قرار دهند. بتن ریزی در ارتفاع پیچیدگی‌های خاص خود را دارد که بخشی از آنها مهندسی بوده و بخشی نیز به روش انتقال بتن برمی‌گردد.

آرماتوربندی، قالب گذاری، پمپاژ کردن، ریختن بتن از فاصله مناسب و درنهایت ویبره کرده بتن مراحلی هستند که در طی فرایند بتن ریزی در ارتفاع انجام می‌گیرند. نحوه بستن آرماتور و ارتفاع ریختن بتن مواردی هستند که به مهندسان بستگی دارند، اما استفاده از شیوه‌های مختلف انتقال بتن مانند پمپاژ کردن یا استفاده از بالابر و شیوه تهیه بتن مواردی هستند که به مجریان سازه بتنی بستگی دارد. استفاده از بتن آماده یکی از روش‌هایی است که بیشتر مهندسان استفاده از آن را توصیه می‌کنند. بتن آماده به دلیل ویژگی‌هایی که دارد می‌تواند انتخاب خوبی برای بتن ریزی در ارتفاع باشد.

برای درک سختی کار در بتن ریزی در ارتفاع و مراحل صحیح انجام این کار برای ستون‌ها و سقف، در ادامه این شیوه را بیشتر توضیح خواهیم داد و نکات تأثیرگذار بر این فرایند را شرح خواهیم داد. پس با ما همراه باشید!

بتن ریزی در ارتفاع چیست و چگونه اجرا می‌شود؟

بتن ریزی در ارتفاع به فرایند انتقال بتن به نقاط مرتفع ساختمان گفته می‌شود که اغلب برای ساخت ستون‌ها، سقف و دال بتنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این شیوه بتن با استفاده از تجهیزات خاص به محل پروژه انتقال داده می‌شود و تحت یک سری شرایط خاص به داخل قالب انتقال داده می‌شود. نکته جالب در بتن ریزی ارتفاع این است که نمی‌توان بدون ملاحظه بتن را داخل قالب ریخت و محدودیت‌هایی دارد و در ضمن در مراحل پایانی نیز نمی‌توان به‌طور مکرر از ویبره استفاده کرد. اجرای این نوع بتن ریزی نسبت به سایر شیوه‌ها از حساسیت بیشتری برخوردار است و با توجه به اینکه اسکلت اصلی ساختمان را شکل می‌دهد، باید تحت مراقبت‌های مهندسی انجام گیرد.

بتن ریزی در ارتفاع چیست و چگونه اجرا می‌شود؟

بتن ریزی در ارتفاع در چه قسمت‌هایی استفاده می‌شود؟

معمولاً شیوه‌های بتن ریزی در ارتفاع از سازه‌های تک واحدی تا ساختمان‌های چند صد واحدی کاربرد دارند و فقط محدود به یک نوع سازه خاص نمی‌شود. به جز بتن ریزی فونداسیون، که تحت شرایط خاص و بر روی زمین اجرا می‌شود، بتن ریزی ستون، دیوار، سقف و دال‌های بتنی باید در ارتفاع بالا انجام گیرند و این مستلزم رعایت برخی شرایط خاص است. برای بتن ریزی این بخش‌ها، برخی از پیمانکاران سعی می‌کنند از راه‌های میانبر استفاده کنند و شیوه‌های ابداعی به کار گیرند، اما چیزی که خیلی اهمیت دارد، انتقال سریع و مناسب بتن به محل بتن ریزی است، چه با استفاده از بالابرهای معمولی و چه به کمک پمپاژ کردن بتن.

از چه تجهیزاتی برای انتقال بتن در بتن ریزی در ارتفاع استفاده می‌شود؟

با توجه به محل اجرای پروژه و نوع بتن استفاده شده، معمولاً از شیوه‌های مختلفی برای انتقال بتن استفاده می‌شود. قدیمی‌ترین و ساده‌ترین شیوه انتقال بتن به ارتفاع‌های بالا استفاده از بالابر است که بتن به یک ظرف مخصوص ریخته می‌شود و به محل اجرای بتن ریزی فرستاده می‌شود. در این نقطه فردی مخصوص اجرای این کار در نظر گرفته شده است و به‌مرورزمان بتن ریزی را انجام می‌دهد. این شیوه سرعت عمل بسیار پایینی دارد و در مورد بتن ریزی در هوای سرد و یا بتن ریزی با حجم بالا اصلاً توصیه نمی‌شود. طولانی شدن مدت زمان بتن ریزی نه تنها زمان زیادی از پیمانکار هدر می‌دهد، بلکه کیفیت بتن را نیز کاهش می‌دهد.

روش دیگر در بتن ریزی در ارتفاع که از سرعت بیشتری برخوردار است و کیفیت کار بهتری دارد، استفاده از پمپاژ است که می‌تواند بتن را با حجم بالا و پیوسته به محل بتن ریزی انتقال دهد. این شیوه علاوه بر اینکه زمان کمی می‌خواهد به نیروی کار کمتری نیز نیاز دارد و به راحتی اجرایی می‌شود. استفاده از پمپ برای بتن ریزی در ارتفاع روشی مرسوم برای فصول مختلف و سازه‌های بتنی است که با چند دستگاه ابتدایی انجام می‌شود. با توجه به اینکه حجم بتن ریزی با استفاده از پمپ بالاست، ویبره کردن بتن و خارج کردن حباب از داخل بتن اهمیت بسیاری دارد و اگر این کار با کیفیت صورت نگیرد نمی‌توان استحکام مکانیکی بالایی از سازه بتنی انتظار داشت.

از چه تجهیزاتی برای انتقال بتن در بتن ریزی در ارتفاع استفاده می‌شود؟

ارتفاع مجاز بتن ریزی در ارتفاع

یکی از مواردی که در بتن ریزی اهمیت بسیاری دارد، ارتفاع بتن ریزی است که به حد فاصل بین محل ریزش بتن و ارتفاع دستگاه یا پمپاژ گفته می‌شود. طبق استانداردهای بین‌المللی توصیه می‌شود که بتن ریزی از ارتفاع 4 فوت یا تقریباً 120 سانتی‌متر بیشتر نشود. افزایش این ارتفاع از چند لحاظ می‌تواند کیفیت اجرای پروژه را پایین بیاورد. زمانی که بتن ریزی در ارتفاع بسیار بالاتر صورت گیرد فشار بیشتری به قالب‌ها و آرماتور وارد می‌شود و احتمال جابجا شدن و تغییر وضعیت آنها به وجود می‌آید. از طرفی افزایش این ارتفاع به معنی ورود حباب بیشتر به درون بتن است که نیاز به ویبره کردن بتن را افزایش می‌دهد. کسانی که با سازه‌های بتنی سروکار دارند می‌دانند که ویبره کردن طولانی مدت و مداوم بتن، کیفیت آن را به شدت کاهش می‌دهد.

اما یکی از سوا لاتی که پیش می‌آید این است که در مورد ستون‌های بلند چگونه این ارتفاع مجاز رعایت شود. همان‌طور که عنوان شد، برای انتقال بتن به ارتفاع از دو شیوه بالابرهای مکانیکی و پمپاژ بتن استفاده می‌شود. برای رعایت ارتفاع مجاز در بتن ریزی ستون‌ها باید این کار را به‌صورت دو قسمتی انجام داد و پس از اتمام قسمت پایینی، قسمت بالای بتن را به اتمام رساند. زمانی که از بالابرهای مکانیکی برای بتن ریزی ستون استفاده می‌شود، در قسمت میانی قالب یک روزنه در نظر گرفته می‌شود و بتن از طریق این روزنه به قالب تزریق می‌شود. بعد از پایان این مرحله، روزنه بسته شده و بتن ریزی قسمت دوم انجام می‌شود.

اما در روش استفاده از پمپاژ از تکنیک متفاوتی استفاده می‌شود. با توجه به اینکه در طی بتن ریزی در ارتفاع با استفاده از پمپ از شیلنگ مخصوص استفاده می‌شود، طراحان می‌توانند این شیلنگ را به قسمت انتهایی ستون برده و کم کم بتن ریزی انجام دهند. این شیوه از اطمینان بیشتری برخوردار است و سازه بتنی به‌صورت یکپارچه می‌باشد.

ارتفاع مجاز بتن ریزی در ارتفاع

دلیل استفاده از بتن آماده در بتن ریزی در ارتفاع

اگر به بسیاری از سازه‌های بتنی توجه کرده باشید به نقش بتن آماده در اجرای آنها پی می‌برید و متوجه می‌شوید که استفاده از این شیوه تا چه حد می‌تواند به اجرای پروژه و سرعت بالای آن کمک کند. بتن آماده یکی از محصولات محبوب و مناسب کارخانه‌های بتن آماده است که پیمانکاران به دلایل زیادی آن را می‌پسندند. اما دلیل استفاده از بتن آماده در بتن ریزی در ارتفاع به دو ویژگی مخصوص آن برمی‌گردد: سرعت عمل در اجرای کار و امکان پمپاژ کردن بتن.

بتن ریزی در ارتفاع کار بسیار حساسی است و استحکام اسکلت بتنی به آن بستگی دارد، بنابراین هر چه این فرایند سریع‌تر و به‌صورت یکپارچه اجرا شود، به سود ساختمان خواهد بود. به همین دلیل، تولید بتن و انتقال سریع آن به ارتفاع برای بسیاری از پیمانکاران کار سختی است و ترجیح می‌دهند هزینه خود را در این بخش هدر ندهند. کارخانه‌های بتن آماده بر اساس سفارش مشتری کار می‌کنند و هر حجمی که آنها سفارش دهند تولید می‌کنند. با این جود پیمانکاران برای هر قسمت مرتفع ساختمان خود به بتن نیاز داشته باشد، بدون محدودیت بتن آماده سفارش می‌دهد و در کمترین زمان آن را تحویل می‌گیرد. بااین‌وجود از چند تکه شدن سازه جلوگیری می‌کند و بتن ریزی یکپارچه انجام می‌دهد.

دلیل استفاده از بتن آماده در بتن ریزی در ارتفاع

اما یکی دیگر از مزایای استفاده از بتن آماده، امکان پمپاژ کردن سریع بتن است. پمپاژ کردن در بتن ریزی در ارتفاع بسیار مهم است و اگر درست اجرا شود می‌تواند کیفیت کار را تضمین کند. پیمانکارانی که از بتن آماده استفاده می‌کنند می‌توانند با خیال راحت بتن را به محل مورد نظر پمپاژ کنند و نگران جریان پیوسته بتن ریزی خود نباشند.

ما در کارخانه بتن آماده پاسارگاد امکان تولید انواع بتن آماده با شرایط استاندارد فنی را داریم و برای بتن ریزی در ارتفاع می‌توانید بر روی توانایی فنی و اجرایی ما حساب کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد فرایند بتن ریزی و اطلاع از قیمت بتن آماده با ما در تماس باشید.

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *