قیمت بتن آماده و عوامل مؤثر بر آن

قیمت بتن آماده یکی از فاکتورهایی است که ممکن است روند خرید آن را تحت تأثیر قرار دهد و پیمانکاران را به استفاده از بتن آماده تشویق کند. اگر به مقایسه کلی روند تولید بتن آماده با تولید بتن در کارگاه خصوصی بپردازیم، باید اذعان کرد که بتن آماده نسبت به بتن معمولی قیمت بالاتری دارد. اما این قیمت بالاتر صرفاً به مقایسه قیمت مواد اولیه مانند سیمان، آب، ماسه و سایر افزودنی‌ها برمی‌گردد و موارد جانبی و آماده‌سازی را شامل نمی‌شود. فرایند تولید بتن آماده شامل مراحل مختلفی می‌شود که هرکدام از آنها بر قیمت بتن آماده مؤثر خواهد بود.

اگر یک صاحب‌خانه یا پیمانکار کم تجربه باشید، با مقایسه قیمت بتن آماده با قیمت بتنی که در کارگاه خصوصی خود می‌سازید متوجه خواهید شد که باید در کارگاه شخصی خود به تولید بتن بپردازید. اما پیمانکاران حرفه‌ای و کسانی که به کارهای ساخت و ساز با حجم بالا مشغول هستند، بتن آماده را ترجیح می‌دهند. اما دلیل این انتخاب چیست؟ چه چیزی باعث می‌شود قیمت بتن آماده بیشتر باشد؟ آیا این قیمت بیشتر با امتیازی برای پیمانکار همراه است؟

در ادامه با بررسی روند تولید بتن آماده در کارخانه بتن آماده تلاش می‌کنیم که به این سؤالات پاسخ دهیم و دلیل بالا بودن قیمت بتن آماده را شرح دهیم. پس با ما همراه باشید.

چه عواملی بر قیمت بتن آماده تأثیر دارند؟

روند تولید بتن آماده به شکلی است که قیمت نهایی بتن فقط به قیمت مواد اولیه ربط ندارد و فعالیت‌هایی که بر روی آن انجام می‌گیرد بخشی از هزینه نهایی آن را شامل می‌شود. قیمت بتن آماده از موارد زیر تشکیل می‌شود:

  • قیمت مواد اولیه: با توجه به نوع بتن، یک بتن از ماسه سنگ، سیمان، آب و مواد افزودنی شیمیایی تشکیل می‌شود و تغییرات قیمت هر کدام از این مواد می‌تواند قیمت بتن آماده را تغییر دهد. با توجه به زمان بتن ریزی، ممکن است موادی مانند ضدیخ نیز به بتن اضافه شود که بر روی قیمت نهایی مؤثر هستند. البته با توجه به اینکه مواد اولیه بتن در کارخانه بتن آماده و کارگاه خصوصی یکسان هستند، این مورد نمی‌تواند تفاوت چندانی ایجاد کند.
  • هزینه کنترل کیفیت و آزمایشگاه: یکی دیگر از کارهایی که در کارخانه بتن آماده انجام می‌شود و قیمت بتن آماده را تحت تأثیر قرار می‌دهد، انجام آزمایش‌های مختلف و متعدد در مراحل مختلف ساخت است. با توجه به اینکه استحکام و طول عمر یک سازه به کیفیت بتن بستگی دارد، اگر ساخت بتن به حالت مناسب و ایده آل صورت گیرد و آزمایش‌های کنترل کیفیت بر روی آن صورت گیرد، مطمئناً مشتری می‌تواند از کیفیت خرید خود اطمینان داشته باشد. کنترل کیفیت بتن آماده شامل آزمایش‌های شیمیایی و فیزیکی مختلفی می‌شود که غلظت سیمان و مواد افزودنی را اندازه‌گیری می‌کند و استحکام مکانیکی بتن را می‌سنجد. با توجه به اینکه این آزمایش‌ها در کارگاه شخصی انجام نمی‌شود، قیمت بتن آماده بیشتر خواهد بود.

کنترل کیفیت بتن آماده

  • هزینه تولید و مخلوط کردن مواد اولیه: تولید و مخلوط کردن مواد اولیه عامل دیگری است که قیمت بتن آماده را تغییر می‌دهد. برای مخلوط کردن بتن به تجهیزات مختلفی نیاز هست که یا با برق یا گازوئیل کار می‌کنند و طبیعتاً استفاده از آنها هزینه بیشتری بر روی بتن اضافه می‌کند. البته این مورد در کارگاه‌های خصوصی و کارخانه بتن آماده تقریباً یکسان است و به قیمت نهایی بتن اضافه می‌شود. با این تفاوت که ممکن است خرید یا اجاره دستگاه برای تولید بتن در کارگاه خصوصی هزینه بیشتری به پیمانکار تحمیل کند.
  • استفاده از کامیون و حمل بتن: یکی از گزینه‌هایی که توسط کارخانه بتن آماده در اختیار مشتریان و پیمانکاران قرار می‌گیرد و هزینه آن به قیمت بتن آماده اضافه می‌شود، استفاده از میکسرها برای مخلوط کردن و حمل بتن به محل پروژه است. این میکسرها به دو صورت مورد استفاده قرار می‌گیرند. در حالت اول، بتن به طور کامل در کارخانه آماده می‌شود و به محل پروژه انتقال داده می‌شود. اما در حالت دوم، فقط مخلوط بتن بدون آب درون میکسر ریخته و به محل پروژه منتقل می‌شود. این باعث می‌شود که بتن آماده در محل پروژه تازه بوده کیفیت بالایی داشته باشد. با توجه به اینکه در مورد تولید بتن در کارگاه خصوصی مسئله انتقال بتن مطرح نیست، قیمت بتن آماده نسبت به آن بیشتر می‌شود.

استفاده از کامیون در حمل بتن آماده

چرا پیمانکاران بتن آماده را ترجیح می‌دهند؟

فرایند ساخت بتن آماده به صورتی است که قیمت بتن آماده بیشتر از قیمت تمام شده بتن معمولی در کارگاه خصوصی است و این فرایند باعث می‌شود که قیمت بتن بالاتر رود. اما با اینکه قیمت بتن آماده بیشتر است، چرا پیمانکاران استفاده از آن را ترجیح می‌دهند؟ دلیل استفاده از بتن آماده این است که:

  • سرعت ساخت و ساز با بتن آماده بیشتر است: بزرگ‌ترین دلیل استفاده از بتن آماده، سرعت عمل در ساخت و ساز است. پیمانکارانی که از بتن آماده استفاده می‌کنند نیازی به تلف کردن وقت برای تولید بتن و تأمین مواد اولیه ندارند و این زمان را به ساخت و ساز اختصاص می‌دهند. با توجه به اینکه بتن با حجم بالا به محل کار انتقال داده می‌شود و امکان بتن ریزی به کمک پمپاژ وجود دارد، اتلاف زمان صورت نمی‌گیرد.
  • کیفیت بتن آماده بهتر است: دومین دلیلی که استفاده از بتن آماده را با وجود قیمت بتن آماده بالاتر ترجیح می‌دهند، اطمینان از کیفیت بتن است. همان‌طور که در بالا ذکر گردید، کارخانه‌های بتن آماده مجهز به آزمایشگاه کنترل کیفی بتن هستند و کیفیت بتن را از لحاظ مواد اولیه و استحکام می‌سنجند. در ضمن در شرایط خاص آب و هوایی که به مواد افزودنی نیاز هستند، مقدار آنها با توجه به استاندارد صورت می‌گیرد و تأثیر منفی بر کیفیت بتن نمی‌گذارد. اگرچه قیمت بتن آماده بیشتر است، اما پیمانکار می‌تواند از ترکیب بتن و کیفیت آن اطمینان داشته باشد.
  • بتن آماده تولید شده مطابق با استاندارد است: برای بررسی بتن استانداردهای خاصی تعریف شده است که توسط اداره استاندارد آمریکا تدوین شده است. مهندسین سازه کلیه فعالیت‌های خود را تحت این استانداردها انجام می‌دهند. از طرفی کارخانه‌های بتن آماده با این استانداردها آشنایی دارند و معمولاً از یک مهندس در محل کار خود بهره می‌برند. اگرچه این هزینه‌ها به قیمت بتن آماده اضافه می‌شود، اما پیمانکار می‌تواند از کیفیت بتن اطمینان کامل داشته باشد.
  • پیمانکار مجبور به فراهم کردن کارگاه و اجاره یا خرید دستگاه نیست: پیمانکارانی که بر روی پروژه‌های بزرگ کار می‌کنند، به دلیل سرعت عمل و کیفیت کار، ترجیح می‌دهند که قیمت بتن آماده را بپردازند و از فراهم کردن محیط کارگاهی و خرید یا اجاره تجهیزات خودداری می‌کنند. ایجاد یک کارگاه شخصی برای تولید بتن می‌تواند با دردسرهای زیادی همراه باشد. در واقع باید اعتراف کرد که خرید یا اجاره دستگاه تنها بخش کوچکی از دردسرهای ایجاد کارگاه است. ایجاد یک کارگاه باعث می‌شود که به نیروهای ماهر در تولید بتن نیاز داشته باشید، زیرا نیروی کار ساده ممکن است کیفیت مطلوب بتن را فراهم نکند. از طرفی با توجه به شرایط آب و هوا ممکن است مواد افزودنی به شکل مناسب و با حجم مناسب اضافه نشوند و کیفیت بتن را تحت تأثیر قرار دهند.

قیمت بتن آماده در کارخانه

مورد آخری که باعث می‌شود پیمانکاران به ایجاد کارگاه تمایلی نشان دهند و قیمت بتن آماده را قبول کنند، شرایط ایمنی در کارگاه است. کسانی که در کارگاه بتن‌سازی کار می‌کنند، مجبورند با تجهیزات مکانیکی مختلفی کار کنند و اگر مهارت کار با این دستگاه‌ها را نداشته باشند، ممکن است منجر به خلق فاجعه شوند.

  • قیمت بتن آماده تفاوت چندانی با قیمت تمام شده بتن کارگاهی ندارد: اما چیزی که پیمانکاران حرفه‌ای را به خرید بتن آماده متمایل می‌کند و باعث می‌شود که توجه چندانی به قیمت بتن آماده نداشته باشند، قیمت تمام شده این دو نوع بتن است. کسانی که بتن را در کارگاه شخصی خود تهیه می‌کنند، مجبورند که چند وسیله خاص بخرند: دستگاه همزن بتن، دستگاه اندازه‌گیری ماسه، تأمین آب، خرید یا اجاره پمپ برای پمپاژ بتن و در نهایت دستگاه سنجش میزان مواد افزودنی. بنابراین وقتی یک پیمانکار حرفه‌ای هزینه این تجهیزات و فراهم آوردن یک کارگاه را محاسبه می‌کند متوجه می‌شود که قیمت بتن آماده تفاوت چندانی با بتن ساخته شده در کارگاه ندارد و می‌تواند در زمان و هزینه کلی کار صرفه‌جویی صورت گیرد.

مقایسه قیمت بتن آماده و خصوصی

بنابراین، با توجه به مطالب فوق، بیشتر پیمانکاران ترجیح می‌دهند که قیمت بتن آماده را بپردازند و از مشکلات و آلودگی‌های ناشی از ایجاد کارگاه فرار کنند. شرکت بتن آماده پاسارگاد با پرسنل آموزش دیده و مجرب خود آمادگی تأمین انواع بتن آماده با شرایط و قیمت مختلف را دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید.

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *