ژل میکروسیلیس و نقش آن در بتن آب بند

ژل میکروسیلیس یکی از مواد افزودنی به تن است که تحت شرایطی خاص به آن اضافه می‌شود و نوعی بتن آب بند ایجاد می‌کند که در شرایط آب و هوایی مرطوب قابل استفاده است. امروزه کشورهای مختلفی مانند کشورهای اروپایی و حتی شهرهایی مانند شهرهای شمالی ایران با پدیده رطوبت شدید مواجه هستند. نفوذ رطوبت به قسمت داخلی بتن نه‌تنها باعث می‌شود که قسمت‌های داخلی مانند نمای ساختمان درگیر رطوبت باشند، بلکه به‌مرورزمان کیفیت سازه نیز افت کرده و ساختمان تخریب می‌شود ژل میکروسیلیس یکی از مواد ساخت بتن آب بند است که در مطالب قبلی به آنها پرداخته شد (بتن آب بند چیست و چگونه عمل می‌کند).

اما ژل میکروسیلیس از چند جهت با سایر مواد ضد آب متفاوت است و همین تفاوت در ساختار فیزیکی و شیمیایی باعث می‌شود که نحوه استفاده از آن نیز متفاوت باشد. این ژل یکی از موادی است که نحوه آب بندی آن با سایر مواد متفاوت است و حتی آب بیشتری نیز در جریان ساخت آن مصرف می‌شود. از طرفی برای استفاده بهینه از ژل میکروسیلیس باید از مواد روان کننده و حتی فوق روان کننده استفاده شود تا عملکردی متفاوت داشته باشد.

بنابراین برای روشن شدن نقش ژل میکروسیلیس در بتن آب بند و چگونگی اعمال این نقش، در ادامه این مطلب شرح کاملی از آن را ارائه خواهیم کرد. پس با ما همراه باشید!

ژل میکروسیلیس چیست؟

ژل میکروسیلیس یک ماده شیمیایی با اندازه بسیار ریز و مساحت سطح بسیار بالا است که به عنوان یک ماده پرکننده و ضدآب در بتن استفاده می‌شود. این ژل نوعی ماده سازنده بتن آب بند است که با توجه به ذرات بسیار ریز خود در داخل بتن قرار گرفته و مانع از نفوذ رطوبت به قسمت‌های داخلی سازه می‌شود. این افزودنی بتن از دانه‌هایی با اندازه‌ای بین 25 میکرون تا 50 میکرون تشکیل می‌شود که نسبت به دانه‌های سیمان و ماسه بسیار ریز هستند. از طرفی مساحت ویژه این ژل در حدود 150 تا 300 سانتی‌متر مربع در هر گرم است. حال اگر این دانه‌ها به داخل ذرات بتن نفوذ کنند باعث می‌شوند که مساحت ویژه بتن آب بند به 3000 تا 5000 مترمربع برسد.

ژل میکروسیلیس چیست

اما باید اعتراف کرد که نقش ژل میکروسیلیس پرکنندگی یا ممانعت از نفوذ آب نیست، بلکه این ماده به شدت جاذب آب است و حتی در مراحل ساخت بتن نیز مشکلاتی ایجاد می‌کند. این ژل به صورت دانه‌های ریز بین فضای خالی و محل ایجاد حباب‌ها قرار می‌گیرد و این فضا را پوشش می‌دهد. ژل میکروسیلیس به شدت آب دوست است و آب زیادی جذب می‌کند. در واقع نقش این ژل بدین صورت است که آب جمع شده پشت یک سازه را جذب کرده تا به اشباع کامل برسد. پس از پر شدن ظرفیت این دانه‌ها، یک سطح عایق در بتن آب بند ایجاد می‌شود و از نفوذ هرچه بیشتر آب به داخل سازه جلوگیری می‌کند.

چرا ژل میکروسیلیس؟

در مورد چرایی استفاده از ژل میکروسیلیس می‌توان به چند مزیت بزرگ آن اشاره کرد. اولین مزیت و مهم‌ترین مزیت این ژل این است که سلیس موجود در آن می‌تواند با آهک هیدراته موجود در بتن واکنش دهد و نوعی ساختار شیمیایی محکم و نفوذناپذیر ایجاد کند. زمانی که این ژل با آهک ترکیب می‌شود، ساختار Ca-Si-H ایجاد می‌شود که استحکام خوبی دارد و ضمن تأثیر بر نفوذپذیری بتن آب بند، از لحاظ استحکام مکانیکی نیز بر روی بتن تأثیر می‌گذارد و کیفیت آن را بهبود می‌بخشد.

مزیت دوم ژل میکروسیلیس این است که با ایجاد یک سد محکم مانع از نفوذ رطوبت به بتن داخلی می‌شود، همان‌طور که عنوان شد، این ژل آب موجود در سازه را به خود جذب می‌کند و باعث می‌شود که سایر قسمت‌های بتنی سازه از نفوذ آب مصون بمانند. مزیت دیگر ژل میکروسیلیس کاهش نسبت آب به سیمان در داخل بتن است. در بحث روان کننده‌ها (نحوه استفاده از روان کننده بتن) اشاره شد که اگر این نسبت کم باشد، بتن تولید شده کیفیت بهتری دارد و ضمن اینکه زودتر سفت می‌شود؛ استحکام بسیار بالایی نیز دارد. این ژل با جذب آب موجود در بتن باعث کاهش این نسبت می‌شود و بتن تولید شده مقاومت کششی و تنشی بهتری خواهد داشت.

چرا ژل میکروسیلیس

چگونه از ژل میکروسیلیس استفاده کنیم؟

کاربرد ژل میکروسیلیس شرایط خاص خود را دارد و اتفاقاً دردسرهای بیشتری برای پیمانکار یا کارخانه بتن آماده ایجاد می‌کند، اما در نهایت به سود پیمانکار خواهد بود. پودر میکروسیلیس ذرات بسیار ریزی دارد و اندازه سطح به حجم آن بسیار بالاست. این ویژگی باعث می‌شود که به هنگام ساخت بتن آب بند، حجم آب بسیار بیشتری نیاز داشته باشیم. از طرفی افزایش آب به معنی کاهش کیفیت بتن خواهد بود. چاره کار استفاده از فوق روان کننده‌هاست. اما ژل میکروسیلیس این مشکل را تا حدود مرتفع کرده است و به نوعی بتن را به حالت اشباع نگه می‌دارد و حالت خمیری بتن حفظ می‌شود. هنگام استفاده از این ژل نیازی به استفاده از روان کننده نیست

اما مورد دیگری که استفاده از پودر میکروسیلیس را کمی سخت و محدود می‌کند، کلوخه شدن آن در حین تولید بتن آب بند است. این ژل آب بسیاری به خود جذب می‌کند و در صورتی که به خوبی مخلوط نشود، نوعی کلوخه پایدار ایجاد می‌کند که علاوه بر کاهش استحکام بتن، نوعی شرایط قلیایی ایجاد می‌کند که خود مستعد خوردگی بتن می‌شود. این وضعیت در مورد مناطق مرطوب بسیار شدید خواهد بود و مشکلات بزرگی ایجاد می‌کند. مخلوط کردن سریع و شدید بتن راهکار مناسبی برای جلوگیری از کلوخه شدن، ژل میکروسیلیس پیشنهاد می‌شود که می‌تواند با شیوه‌های مختلف انجام گیرد. استفاده از بتن آماده می‌تواند این مشکل را مرتفع کند و کارخانه‌های تولید بتن آماده نحوه استفاده از این ژل را به خوبی می‌دانند.

چگونه از ژل میکروسیلیس استفاده کنیم؟

میزان و نحوه مصرف ژل میکروسیلیس

میزان و نحوه مصرف ژل میکروسیلیس به میزان بتن تولیدشده و حجم پروژه بستگی دارد. برای ساخت یک بتن آب بند استاندارد توصیه می‌شود که از حدود 8 تا 10 درصد حجم سیمان استفاده شود. این مقدار از ژل باعث می‌شود که در ضمن حفظ حالت آب بندی بتن، استحکام مکانیکی آن نیز بهبود یابد. اما استفاده بیش از این مقدار می‌تواند به لغزندگی بتن و در نهایت دیرتر سفت شدن آن منجر شود، و کم بودن مقدار ژل کمتر این مقدار باعث افت کیفی بتن شده و حتی حالت خمیری بتن را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

تزریق ژل میکروسیلیس به بتن را می‌توان به دو صورت انجام داد. در حالت اول، حل کردن ژل درون منبع آب مورد نیاز بتن است. در این شیوه مقدار آب مورد نیاز برای تولید بتن آب بند مشخص می‌شود و ژل درون آن ریخته می‌شود و پس از اختلاط کامل به درون بتن ریخته می‌شود. در روش دوم، در ابتدا اجازه داده می‌شود که بتن تحت شرایط عادی تولید شود و به یکنواختی کامل برسد و در نهایت ژل را به آن اضافه می‌کنند. در هر دو حالت توصیه می‌شود که بتن بین 5 تا 10 دقیقه هم زده شود و از یکنواختی پخش ژل میکروسیلیس درون بتن مطمئن شوید.

ژل میکروسیلیس در کجا کاربرد دارد؟

بتن آب بند مهم‌ترین و اصلی‌ترین دلیل استفاده از ژل میکروسیلیس است و معمولاً در این نقش به خوبی عمل می‌کند. برخی از کاربردهای این ماده عبارت‌اند از:

  1. استفاده در تولید بتن آب بند برای سدها، استخرها و محفظه آب؛
  2. کاربرد در سازه‌های بزرگ و سنگین؛
  3. استفاده در سازه‌های بتنی در مناطق با رطوبت بالا و شرجی؛
  4. استفاده از کارخانه‌های مواد شیمیایی و پالایشگاه‌های پتروشیمی به دلیل مواد خورنده؛
  5. استفاده در ساخت دیوارها و بلوک‌های پیش ساخته؛
  6. استفاده در کف و سقف بخش‌های ویژه ساختمان مانند حمام و دستشویی؛
  7. استفاده در پروژه‌های سریع با زمان ساخت کوتاه.

ژل میکروسیلیس و بتن آماده

یکی از راه‌هایی که در مرد استفاده از ژل میکروسیلیس پیشنهاد می‌شود، این است که بتن آب بند را از کارخانه‌های بتن آماده تهیه کنیم. استفاده از این گزینه می‌تواند از چند لحاظ اهمیت داشته باشد. در وهله اول فرایند استفاده از این ژل و تولید بتن کار زمان‌بری است و نسبت به بتن معمولی زمان بیشتری برای اختلاط نیاز دارد. استفاده از بتن آماده باعث می‌شود که روند ساخت پروژه همانند بتن معمولی باشد.

از طرف دیگر استفاده از میکروسیلیس با حساسیت بالایی همراه است و بالا و پایین شدن مقدار آن ممکن است دردسرهای پیمانکار را بیشتر کند و کیفیت بتن را به دنبال داشته باشد. کارخانه‌های بتن آماده به دلیل داشتن آزمایشگاه‌های کنترل کیفی می‌توانند این مقدار را به خوبی تعیین کنند و شما را از این دردسر نجات دهند. اما از زمان تولید بتن آماده تا حمل آن با میکسر و انتقال به محل پروژه مدت زمان مشخصی خواهد گذشت. این تأخیر باعث می‌شود که بتن آب بند به خوبی مخلوط شود و ترکیب بتن و ژل میکروسیلیس یکنواخت و با کیفیت باشد.

اگر در یک محل مرطوب و شرجی زندگی می‌کنید و از نفوذ رطوبت به سازه خود نگران هستید و می‌خواهید از ژل میکروسیلیس در ساخت پروژه‌های خود استفاده کنید، با ما در کارخانه بتن آماده پاسارگاد در تماس باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد افزودنی‌های بتن و سفارش بتن آماده می‌توانید وب‌سایت ما را مطالعه فرمایید.

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *