نحوه محاسبه قیمت بتن آماده و دلیل متغیر بودن آن

هنگامی که یک مشتری، سفارش خرید بتن آماده را به یک کارخانه ارائه می‌دهد، اگرچه سؤالات زیادی در مورد نحوه انجام کار و کیفیت مواد پرسیده می‌شود، اما یک سؤال پرتکرار در بین آنها وجود دارد و آن هم نحوه محاسبه قیمت بتن آماده و دلیل تغییر پذیر بودن آن است. البته نمی‌توان در مورد این قیمت به صاحب کارخانه‌ها ایراد گرفت و آنها نیز برای انتخاب چنین قیمتی دلایل و توجیهات خاص خود را دارند.

طبیعتاً زمانی که به یک فروشگاه برای خرید یک محصول مراجعه می‌کنید، محصول مورد نظر با توجه به هزینه جابه‌جایی، مواد اولیه، هزینه نگهداری و هزینه فروش، به یک قیمت ثابت رسیده است که بر روی آن درج می‌شود. اما در مورد قیمت بتن آماده نمی‌توان به چنین سبکی عملکرد و معمولاً به صورت لحظه‌ای فاکتورهای تأثیر گذار و آن تغییر می‌کنند.

البته نمی‌توان ادعا کرد که تمامی این موارد برای خریدار بتن آماده توجیه‌پذیر باشد، اما با کمی تفکر به روند تولید و عرضه بتون، امکان درک آن وجود دارد. در این مطلب سعی می‌کنیم که نحوه محاسبه قیمت بتن آماده توسط پمپ به شکل واضح و با توجه به جزئیات نشان دهیم.

قیمت بتن آماده به مواد اولیه بستگی دارد

نه تنها در مورد قیمت بتن آماده بلکه در مورد تمامی اجناس و مواد عرضه شده در بازار یک قانون کلی وجود دارد «قیمت مواد اولیه به عنوان اصلی‌ترین فاکتور تعیین قیمت یک محصول شناخته می‌شوند». حال اجازه دهید به مواد اولیه بتن اشاره کنیم. سیمان، ماسه سنگ، و آب اجزاء اصلی تشکیل دهنده بتن هستند که در کنار آنها ممکن است از مواد افزودنی شیمیایی مانند ضد یخ، روان کننده‌ها و فوق روان کننده‌ها، مواد پرکننده، و مواردی از این دست نیز استفاده شود.

در کنار این مواد اولیه باید به منبع تأمین انرژی نیز اشاره کرد که ممکن است به صورت جریان الکتریکی یا گاز باشد. با این وجود، می‌بینیم که تغییر در هرکدام از این موارد در نهایت باعث می‌شود که قیمت تولید بتن آماده تغییر محسوسی داشته باشد و این تغییر به عنوان قیمت نهایی آن مطرح می‌شود.

حال اگر در جریان تغییرات بازار، قیمت مواد اولیه تغییر کند (که امروزه به شدت تغییر می‌کند!)، کارخانه‌های بتن آماده نیز چاره‌ای نخواهند داشت و برای توجیه اقتصادی پروژه خود، مجبور هستند که قیمت بتن آماده خود را افزایش دهند. بنابراین می‌توان قیمت مواد اولیه را به عنوان اصلی‌ترین فاکتور مؤثر بر قیمت بتن آماده معرفی کرد و در کنار آن از رقابت بین شرکتهای مختلف عنوان یک فاکتور کاهش قیمت اسم برد.

نحوه محاسبه قیمت بتن آماده و دلیل متغیر بودن آن

از هزینه حمل و جابجایی بتن چشم پوشی نکنید

بعد از تولید بتن در کارخانه بتن آماده، نوبت به انتقال آن به محل پروژه و محل سفارش کارفرما می‌رسد. در مطالب قبلی، توصیه کردیم که کارفرما به سراغ شرکت‌هایی بروند که کمترین فاصله را با محل پروژه داشته باشد. کم بودن این مسافت نه تنها زمان رسیدن بتن آماده به پروژه را کاهش می‌دهد، بلکه هزینه انتقال بتن را نیز پایین می‌آورد و در نهایت به کاهش قیمت بتن آماده کمک می‌کند.

با وجود اینکه برخی از شرکت‌ها در بازار رقابتی و به مربوط به جذب مشتری بیشتر، پیشنهاد می‌کنند که هزینه حمل و جابجایی بتن از مشتریان گرفته نشود، اما معمولاً این هزینه به شکل‌های دیگری بر قیمت بتن آماده تحمیل می‌شود و در نهایت مجبور به پرداخت آن خواهید بود.

افزودنی‌ها معمولاً مواد شیمیایی گران هستند

یکی از اجزای اصلی بتن آماده که معمولاً توسط تیم‌های کنترل کیفی توصیه می‌شود که به بتن اضافه شود، افزودنی‌های شیمیایی هستند که باعث تغییر مشخصات کیفی و فنی بتن می‌شوند. به عنوان مثال، ممکن است با توجه به شرایط آب و هوایی و شرایط محیطی، از کارخانه بتن آماده خواسته شود که موادی مانند ضد یخ یا مواد زودگیر به بتن اضافه شود.

این موارد از عناصر و ترکیبات شیمیایی ساخته می‌شوند که خرید و اضافه کردن آنها به بتن باعث افزایش قیمت بتن آماده می‌شود. البته این مواد شیمیایی تنها به این چند مورد محدود نمی‌شوند و ممکن است پیمانکاران درخواست مواد دیگری مانند روان کننده‌ها و پرکننده‌ها نیز داشته باشند. هر کدام از این مواد افزودنی دارای قیمت متفاوت و مخصوص خود هستند که در صورت اضافه شدن به ساختمان بتن، قیمت بتن آماده را افزایش می‌دهند.

هزینه خدمات و سرویس کارخانه بتن آماده را در نظر داشته باشید

شاید برخی از افراد ترجیح دهند که از کارخانه‌های بتن آماده استفاده نکنند و اعتقاد دارند که استفاده از این گزینه باعث می‌شود هزینه تولید و ساخت یک پروژه افزایش یابد. اگر بتن کارگاهی و بتن و آماده را با هم مقایسه کنیم، به احتمال زیاد در مقایسه قیمت بتن آماده در بسیاری از کارخانه‌ها به این نتیجه می‌رسیم که این دسته از افراد حق دارند و محاسبات آنها درست است.

اما همانطور که در مطالب قبلی (https://betonpasargad.com/2018/04/17/ready-mixed-concrete-prices/) اشاره شد، مزیت استفاده از بتن آماده بسیار بیشتر از بحث افزایش قیمت آن است و از لحاظ زمانی و مکانی تأثیر زیادی بر روند فعالیت یک پیمانکار دارند. به همین دلیل پیمانکارانی که در پروژه‌های بزرگ فعالیت دارند، ترجیح می‌دهند که از بتن آماده استفاده کنند و زمان باقی مانده خود را به پروژه‌های بعدی اختصاص دهند.

از طرف دیگر فراموش نکنید که استفاده از خدمات و سرویس کارخانه بتن مطمئناً باعث افزایش قیمت بتن آماده می‌شود.

تاثیر خدمات و سرویس بر قیمت بتن آماده

موقعیت مکانی کارخانه تاثیرگذار است

در مورد مسافت بین کارخانه بتن آماده و محل پروژه صحبت کردیم و عنوان شد که هر چه این مسافت بیشتر باشد، قیمت بتن آماده نیز بیشتر افزایش خواهد یافت. اما نکته مهم دیگری که با کارخانه مرتبط است و در نهایت موجب می‌شود که  قیمت بتن متغیر باشد، موقعیت مکانی کارخانه است.

ایجاد کارخانه در یک منطقه باید توجیه اقتصادی داشته باشد و به مواد اولیه دسترسی داشته باشد. هرچه دسترسی به مواد اولیه راحت‌تر باشند و فرد بتواند این مواد را با قیمت پایین‌تری به کارخانه خود برساند، طبیعتاً قیمت محصول نهایی عمومی کمتر خواهد بود و مشتریان با اقبال بیشتری به سمت آن حرکت می‌کنند.

بنابراین، زمانی که یک کارخانه بتن آماده در نزدیکی کارخانه سیمان احداث می‌شود، و مواد اولیه مانند ماسه سنگ و مواد افزودنی شیمیایی آنها با هزینه کمتری تأمین می‌شوند، در نهایت موجب می‌شوند که قیمت بتن آماده آنها کاهش یابد.

هزینه پمپاژ بتن آماده و بتن ریزی بر عهده پیمانکار است

نکته جالب دیگری که به کارخانه بتن آماده، روند تولید، قیمت مواد اولیه، قیمت سرویس و خدمات و همچنین موقعیت مکانی کارخانه ربطی ندارد، اما تأثیر آن بر قیمت بتن آماده بسیار چشمگیر است، هزینه‌های جانبی و استفاده از خدمات کارخانه است.

برخی از پیمانکاران ترجیح می‌دهند که برای فرایندهای مانند بتن ریزی سازه از تجهیزات و ابزارهای کارخانه استفاده کنند و هیچ وقت این ابزارها را برای کسب و کار خود نمی‌خرند. بنابر این زمانی که بتن آماده در یک کارخانه سفارش داده می‌شود، هزینه‌های اصلی و جانبی آنها محاسبه و در قالب و قیمت بتن آماده به پیمانکار عرضه می‌شود.

اما در خارج از این فاکتور، پیمانکار از صاحب کارخانه درخواست می‌کند که وسایل و تجهیزاتی مانند پمپاژ بتن و بالابر در اختیار آنها قرار دهد. این موضوع باعث می‌شود که هزینه اجاره و استفاده از این ابزارها بر قیمت بتن آماده تحمیل شود و در نهایت باعث افزایش آن می‌شود.

مراحل سفارش و خرید بتن آماده

خوشبختانه امروزه بسیاری از شرکت‌ها و کارخانه‌های تولید بتن آماده، مانند کارخانه بتن آماده پاسارگاد، شرایطی فراهم آورده‌اند که دارای وب سایت و راه‌های تماس مختلفی هستند و می‌توان قیمت بتن آماده و شرایط بتن را از آنها استعلام گرفت و در نهایت با توجه به اطلاعات به دست آمده، برای سفارش بتون اقدام کرد.

به طور کلی در جریان خرید بتن آماده باید مراحل زیر را طی کرد:

  • بررسی پروژه ساختمانی و محاسبه بتن مورد نیاز؛
  • مطالعه چند شرکت و کارخانه در تولید بتن و شرایط آنها؛
  • گرفتن قیمت بتن و آماده از این چند شرکت و مقایسه آنها با توجه به خدمات ارائه شده؛
  • مذاکره و بحث در مورد حجم بتن مورد نیاز و همچنین انتخاب نوع بتن؛
  • بستن قرارداد و تعیین زمان بندی برای تحویل بتن در محل پروژه
  • انتقال بتن به محل پروژه به وسیله میکسر و بتن ریزی.

با توجه به متغیر بودن قیمت بتن آماده توصیه ما این است که همیشه در مورد این فاکتور با صاحب کارخانه در تماس باشید و به صورت لحظه‌ای قیمت‌ها را رصد کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و سفارش بتن آماده و بلوک با ما در کارخانه بتن آماده پاسارگاد در تماس باشید.

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *