بتن ریزی سقف و ستون

بتن ریزی سقف و ستون یکی دیگر از مراحل اجرای سازه‌های بتنی است که به‌مرورزمان و بعد از بتن ریزی فونداسیون اجرا می‌شود. بتن ریزی فونداسیون می‌تواند استحکام سازه را در برابر شرایط محیطی تضمین کند، اما بدنه اصلی ساختمان و بخش‌های تزئینی و ظریف‌کاری آن توسط ستون‌ها حمل می‌شود. از طرفی سقف نیز به حفظ یکپارچگی سازه بتنی کمک می‌کند و باعث می‌شود که ساختمان به صورت یک بدنه یکپارچه باشد. بنابراین، فرایند ساخت و بتن ریزی هر کدام از این بخش‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و مهندسین سازه با در نظر گرفتن همه آنها اقدام به طراحی و ساخت یک ساختمان می‌کنند.

نحوه انجام بتن ریزی فونداسیون در مطالب قبلی به‌طور کامل شرح داده شد و تأثیر آن بر استحکام ساختمان مورد بررسی قرار گرفت. در ادامه همان مطلب، به بتن ریزی سقف و ستون سازه‌های بتنی خواهیم پرداخت و شرایط ایده آل را برای هر کدام شرح خواهیم داد. پس با ما همراه باشید!

نحوه اجرای بتن ریزی سقف و ستون

برای اجرای بتن ریزی فونداسیون از چند مرحله آرماتوربندی، قالب گذاری، و تزریق بتن استفاده شد. در مورد سقف و ستون نیز همین مراحل تکرار می‌شود. البته در مورد بتن ریزی سقف و ستون چند نکته ریز و حساس وجود دارد که رعایت آنها می‌تواند به کیفیت بالا در کار منجر شود.

بتن ریزی سقف

بتن ریزی سقف از آرماتوربندی تیرچه و بلوک‌ها شروع می‌شود. امروزه در همه سازه‌های بتنی برای سقف از تیرچه استفاده می‌شود و وسط آن را با بلوک، یا یونولیت پر می‌کنند. هر دو ماده یونولیت و بلوک سبک و محکم هستند در برابر انتقال حرارت عایق هستند بنابراین از لحاظ مهندسی نیز مورد پذیرش قرار می‌گیرند. چهار طرف تیرچه‌ها و قسمت‌هایی که به عنوان پل استفاده می‌شوند، باید آرماتور قرار گیرد. پس از بستن آرماتورها نوبت به قالب گذاری و گذاشتن شمع در زیر تیرچه‌ها می‌رسد. این شمع‌ها به مانند یک سطح اتکا عمل می‌کنند و مانع از ریزش سقف زیر بار بتن می‌شوند.

پس از قالب‌گذاری و ایجاد سطح اتکا، مرحله ریختن بتن آغاز می‌شود. بتن ریزی سقف باید به صورت یکپارچه صورت گیرد و از ایجاد فاصله زمانی بین مراحل آن جلوگیری شود. بتن ریزی سقف به دو صورت اجرا می‌شود. برخی از پیمانکاران همزمان با اجرای بتن، فرایند تخته ماله و صاف کردن نهایی را انجام می‌دهند و جزئیات مربوط به عبور آب و شیب سقف را لحاظ می‌کنند. اما برخی دیگر بتن سقف را به صورت خام انجام می‌دهند و پس از پایان این مرحله، صاف کردن بتن و نهایی کردن آن را انجام می‌دهند.

بتن ریزی سقف

 

مرحله آخری که بر روی سقف انجام می‌شود و از فرایند بتن ریزی سقف محسوب نمی‌شود، دوغاب کردن سطح بتن است. پیمانکاران و صاحب‌خانه‌ها برای بالا بردن استحکام بتن و همچنین جلوگیری از ترک خوردن آن از دوغاب سیمان و پودر سنگ استفاده می‌کنند که خلل و فرج باقیمانده از فرایند بتن ریزی را پوشش می‌دهد و مانع از وسیع شدن آنها در اثر انقباض یا انبساط می‌شود.

بتن ریزی ستون

فرایند بتن ریزی ستون‌ها نیز همانند بتن ریزی سقف است، با این تفاوت که بتن ریزی سقف به حجم کمتری از بتن نیاز دارد و بهتر است چند ستون را آماده کنید و از کارخانه بتن آماده بتن مورد نیاز خود را سفارش دهید. زمانی که آرماتور و قالب‌ها را برای بتن محیا کردید، زمان تزریق بتن می‌رسد. بتن ریزی ستون‌ها با توجه به اندازه آنها ممکن است به صورت دستی یا پمپاژ صورت گیرد.

بتن ریزی ستون

 

تزریق بتن ستون با دو شیوه کاملاً متفاوت انجام می‌گیرد. برای ستون‌هایی که ارتفاع بلندی دارند (معمولاً بیشتر از 3 متر) بهتر است بتن ریزی را به صورت دو مرحله‌ای انجام گیرد. در این شیوه ابتدا قسمتی از قالب ستون پر می‌شود و پس از ویبره زدن و متراکم کردن بتن، بخش دوم قالب کار گذاشته و بتن تزریق می‌شود. اما برای ستون‌های کوتاه می‌توان از تزریق یکباره استفاده کرد و قابل را به‌طور کامل کار گذاشت. این روش باعث می‌شود ستون به صورت یکپارچه و صاف خارج شود.

استفاده از ویبراتور در بتن ریزی سقف و ستون

استفاده از لرزاننده یا ویبراتور در فرایند بتن ریزی بسیار حیاتی است و کیفیت نهایی کار وابستگی بسیاری به این کار دارد. بتن ریزی بدون استفاده از ویبراتور باعث می‌شود که حباب هوای بسیاری درون بتن ایجاد شود و بتن یکنواخت و یکپارچه نباشد. وجود تخلخل در بتن باعث کاهش استحکام بتن می‌شود و هر 1 درصد هوا حدود 5 تا 6 درصد از استحکام بتن را کاهش می‌دهد. بنابراین استفاده از ویبراتور بسیار ضروری است.

استفاده از ویبره در بتن ریزی

اما نکته‌ای که در مورد استفاده از ویبراتور بسیار مهم است، محل استفاده از آن و زمان استفاده از آن است. یکی از شیوه‌های اشتباهی که در استفاده از ویبره وجود دارد، وارد کردن لوله ویبره به داخل بتن و قرار دادن آن به صورت مداوم است. این روش می‌تواند نتایج جبران ناپذیری برای بتن به همراه داشته باشد. بتن آماده از یکنواختی مناسبی برخوردار است و تنها ب یک ویبره ساده در حد چند ثانیه نیاز دارد. ولی استفاده طولانی‌مدت از ویبره کیفیت بتن را کاهش می‌دهد و یکنواختی آن را از بین می‌برد.

نکاتی در مورد بتن ریزی سقف و ستون

  1. کنترل تعداد آرماتورها و فاصله آنها با تیرچه‌ها: تعداد آرماتورهای سقف و فاصله آنها از تیرچه می‌تواند نفوذ بتن به قیمت‌های پرت سقف را تعیین کند. رعایت فاصله مناسب بین تیرچه و آرماتور به معنی رسیدن بتن به نقاط مختلف سقف و جلوگیری از وجود حباب در بتن است.
  2. کنترل کیفیت شن و ماسه و نحوه ترکیب شدن آنها: کیفیت ماسه و شن و همچنین نحوه ترکیب شدن آنها می‌تواند کیفیت بتن را تحت تأثیر قرار دهد. از عدم وجود سنگ‌های بزرگ و یا خاک در بتن آماده مطمئن شوید و بتن خود را از یک کارخانه بتن آماده معتبر سفارش دهید.
  3. فاصله زمانی کارخانه بتن آماده تا محل کار: دور بودن کارخانه بتن آماده می‌تواند تازه بودن بتن را تحت تأثیر قرار دهد و کیفیت بتن سقف و ستون را پایین بیاورد.
  4. توضیح شرایط کار برای کارخانه بتن آماده و انتخاب بتن با توجه به شرایط محیطی: در مورد شرایط محیطی و کارگاهی محل کار خود به کارخانه بتن آماده توضیح دهید و از آنها بخواهید که در مورد انتخاب ماسه و سیمان مناسب به شما کمک کنند. عوامل محیطی مانند سرما و گرما و همچنین اندازه آرماتور می‌تواند بر روی بتن تاثیرگذار باشد، بنابراین این عوامل را با مهندسان کارخانه بتن آماده در میان بگذارید.

برای مشاوره در مورد بتن ریزی سقف و ستون سازه بتنی خود و همچنین خرید بتن آماده با بتن آماده پاسارگاد در تماس باشید!

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *